نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور آب و هوایی درباره کاهش حضور نظامی این کشور در غرب آسیا مدعی شد واشنگتن به دلایل مهم و استراتژیک و به دلیل وجود برخی مسائل حل نشده، به حضور و مشارکت خود در منطقه ادامه خواهد داد.

جان کری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «جان کری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور آب و هوایی درباره احتمال کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» مدعی شد آمریکا به دلیل وجود برخی مسائل حل نشده، به حضور خود در منطقه ادامه خواهد داد.

وی مدعی شد: امروز نمی‌توان به این سوال پاسخ داد زیرا این به شرایط قابل توجه‌ای که قرار نیست در آینده نزدیک رخ دهد، بستگی دارد . فکر نمی‌کنم آمریکا یک مرتبه حضورش را که به دلایل بسیاری برای منطقه استراتژیک و مهم است، کاهش دهد. فکر می‌کنم که  بسیاری از چیزها بستگی به آنچه که در ارتباط با مسائل استراتژیک رخ می‌دهد بستگی دارد که خارج از مسئولیتهای من است، ارتباطی با مسائل آب و هوایی ندارد.

کری در ادامه گفت: اما به مشارکت شدید در اینجا ادامه خواهیم داد زیرا مسائل حل نشده‌ای وجود دارد. مسائل حل نشده قرار نیست یک مرتبه طوری تغییر کنند که آمریکا یا سایر طرف‌ها که به امنیت و صلح کمک می‌کنند یا می‌خواهند در این زمینه کمک کنند، ناپدید شوند. فکر نکنم این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات برجامی که قرار است روز سه‌شنبه در وین اتریش برگزار شود هم اظهارنظر کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سیاست حداکثری دولت سابق آمریکا، که همچنان در دولت بایدن هم ادامه یافته، این کشور را در شرایط بهتری نسبت به سال ۲۰۱۵ که برجام امضا شد قرار داده، گفت: فکر نمی‌کنم که مناسب باشد در این زمان درباره مذاکرات نظری بدهم. با احترام به همه نمی‌خواهم روی فکر کسی تاثیر بگذارم. این کار درستی نیست. من می‌خواهم چالش بحران آب و هوایی را حل کنم. آدم‌های بسیار باکفایتی داریم که خوشبخاته قرار است دور هم جمع شوند و به چالش ایران و منطقه بپردازند.

پیشتر روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دستور آغاز خروج برخی از نیروها و تجهیزات از خاورمیانه را صادر کرده است.

بر اساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این دستور بایدن در راستای بازاستقرار حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه صورت می‌گیرد.

وال‌استریت ژورنال نوشت که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که پنتاگون به دنبال ارائه تجهیزات و آموزش‌هایی است که عربستان سعودی به آن نیاز دارد.

طبق این گزارش، برخی از تجهیزات از جمله یک ناو هواپیمابر و سامانه‌های نظارتی از خاورمیانه خارج شده تا به نیازهای نظامی آمریکا در دیگر مناطق جهان پاسخ داده شود. به گفته یکی از مقام‌های آمریکایی، کاهش بیشتر تجهیزات و نظامیان در خاورمیانه نیز تحت بررسی قرار دارد.

اواخر سال گذشته تعداد نظامیان آمریکایی در منطقه به حدود ۵۰ هزار نفر رسیده بود که این تعداد در زمان اوج تنش میان دولت ترامپ و ایران حدود دو سال پیش ۹۰ هزار نفر بوده است.

وال‌استریت ژورنال نوشت که مقامات دفاعی آمریکا از ارائه جزئیات بیشتر درباره کاهش تجهیزات و نظامیان خودداری کرده و مقامات سعودی نیز پاسخی به درخواست‌ها برای طرح آمریکا در منطقه ارائه ندادند.

کد خبر 593164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha