همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در جمع برگزیدگان آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور گفت: نظام آموزشی هنوز نتوانسته به سمت تامین نیازهای واقعی جامعه حرکت کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد افزود: علمی که در جامعه جاری نشود، ارزش و اعتبار چندانی ندارد و ماندگار نیست. علم باید به فن تبدیل شود. دسته‌ای از علوم در خدمت ارتقای روحی و اخلاقی جامعه هستند؛ حتی اگر این علوم هم در جامعه جاری نشود، فایده‌ چندانی ندارد. حتی یک عالم اخلاق که حضورش در جامعه اثری ندارد نیز چنین است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توانست خلا موجود در کشور برای آموزش علم و فن به جوانان را پر کند و در این جهت به حرکت خود ادامه دهد.

احمدی‌نژاد با اشاره به مثالی در ادامه گفت: به عنوان مثال در بخش نفت ما سالانه از طریق منابع ‌‌١٠ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و به همین مقدار و یا حتی بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود اما متاسفانه نیروی فنی و تاسیساتی لازم در این صنعت کم است. نیروهایی مانند یک تاسیساتی یا یک جوشکار حرفه‌ای که بتواند کار خود را با دقت بالا انجام دهد به اندازه مورد نیاز در کشور ما وجود ندارد.

او افزود: ایجاد سه میلیون ظرفیت آموزشی در سال که توسط آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به وجود آمده خیلی خوب است و اگر از آن استفاده شود بسیاری از خلاها در کشور پر می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشد بالای جمعیت در فاصله سال‌های ‌‌٦٠ تا ‌‌٦٤ گفت: در این سال‌ها کشور ما با بالاترین رشد جمعیت از زمانی که ثبت آمار شده است مواجه بوده و این جمعیت در سال‌های ‌‌٨٣ و ‌‌٨٤ و ‌‌٨٥ وارد بازار کار شده‌اند. حال به این جمعیت مقدار بیکارانی که از سال‌های گذشته در کشور وجود داشتند را اضافه کنید، می‌بینید که تقاضای کار بسیار افزایش یافته است و با مجموعه تلاش‌های دولت در این بخش و همچنین تشکیل بنگاه‌های زودبازده بود که این دولت توانست در ‌‌١٨ استان نرخ بیکاری را یک رقمی کند. در حالی که وقتی این دولت روی کار آمد نرخ بیکاری ‌‌٣ / ‌١٢ درصد بود.

وی با انتقاد از فرهنگی که بر اساس آن تنها کسانی که لیسانس و فوق‌ لیسانس می‌گیرند جوان موفق محسوب می‌شوند، گفت: رسانه‌ها و دستگاه‌هایی که الگوسازی می‌کنند باید کاری کنند که علاوه بر جوانانی که تحصیلات عالیه کسب می‌کنند یک تاسیساتی و یا یک جوشکار درجه یک هم جوان موفقی معرفی شود؛ چرا چنین جوانی موفق معرفی نشود در حالی که برای جامعه مفید است. سرمایه‌گذاری عظیم در جامعه ما بر دوش چنین جوانانی انجام می‌شود و باید پذیرفت که چنین جوانانی موفق هستند.

بر اساس این گزارش پیش از سخنان رئیس‌جمهور، جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی، طی سخنان کوتاهی به ارایه گزارشی از عملکرد مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای پرداخت و گفت: ما در این مراکز توانستیم سه میلیون نفر دوره در سال آموزش دهیم، ‌‌٦٠٠ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ثابت و چهار هزار و ‌‌٣٠٠ کارگاه ثابت ایجاد کنیم. همچنین ‌‌١٣ هزار مرکز آموزش آزاد و تعداد زیادی مرکز سیار در روستاها ایجاد کنیم.

وی از رئیس‌جمهور خواست دولت مصوبه‌ای داشته باشد که بر اساس آن تنها کسانی در پیمانکاری‌های شهرداری و دولت بتوانند کار کنند که دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشند.

او همچنین بر هماهنگی بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازار کار و همچنین بر آموزش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز تاکید کرد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقدیر شد.

کد خبر 59284

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز