همشهری آنلاین: دولت فیلیپین و جبهه مورو یک موافقتنامه سرزمینی امضا خواهند کرد.

به نوشته ال موندو، منابع رسمی اعلام کردند: جبهه آزادیبخش مورو اصلی‌ترین سازمان استقلال طلب فیلیپین با دولت این کشور بر سر امضای یک موافقتنامه درباره مساله سرزمین‌های اجدادی به  توافق رسیدند.

ادواردو ارمیتا معاون رئیس جمهور فیلیپین نیز با تائید این خبر گفت: مصالحه بر سر سرزمین‌های اجدادی موجب خواهد شد ما توافقنامه‌ اولیه‌ای را در این باره در روز 5 ماه اوت به امضا برسانیم.

توافق برای امضای موافقتنامه میان جبهه مورو  ودولت فیلیپین هفته گذشته در چارچوب مذاکرات دو طرف در کوالالامپور پایتخت مالزی حاصل شد.

برمبنای توافقات حاصله که پس از 8 سال مذاکره بر سر سرزمین‌های اجدادی به دست آمد؛  با الحاق 712 روستا به منطقه خود مختار و مسلمان نشین جنوب فلیپین که تحت اداره جبهه مورو است، وسعت این منطقه گسترش پیدا خواهد کرد. البته الحاق این روستاها به مناطق خودمختار جنوب فیلیپین در صورت رای مثبت مردم این روستا‌ها در یک همه پرسی امکان پذیر خواهد شد.

پیشتر دولت فیلیپین و جبهه آزادی بخش مورو توافق کرده بودند در سال 2000 بامیانجیگری دولت مالزی گفت وگو‌های خود را در سه محور:امنیت، احیا و توسعه  وسرزمین‌های اجدادی آغاز کنند.

دو طرف در سال 2001 به توافقی در زمینه امنیتی دست پیدا کرده و یک سال بعد نیز موافقتنامه‌ای در زمینه احیا و توسعه امضا کرده بودند.

کد خبر 59281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز