بازار مرغ با وجود تصمیمات بسیار متولیان بازار در این حوزه همچنان نامتعادل است. نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور معتقد است با توجه به وضعیت فعلی بازار، ‌نمی‌توان زمان مشخصی برای متعادل شدن این بازار اعلام کرد اما این امیدواری وجود دارد که با افزایش نظارت‌ها، بازار به زودی به وضعیت عادی خود بازگردد.

مرغ

به گزارش همشهری‌آنلاین، ‌ بازار مرغ به رغم تصمیمات متولیان این حوزه، ‌تا کنون راه خود را رفته است. گزارش خبرنگاران همشهری‌آنلاین از مناطق مختلف کشور حاکی از آن است که در بسیاری از مناطق دور افتاده نیز هر کیلوگرم مرغ با قیمت‌های بالاتر از ۳۰ هزار تومان در مغازه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌شود و صف‌های طولانی مرغ برای خریداری مرغ با قیمت مصوب جدید همچنان به چشم می‌خورد. 

وضعیت بازار مرغ از اواخر سال قبل موجب شد تا تصمیمات متعددی در این حوزه گرفته شود. اما افزایش قیمت مصوب مرغ گرم از هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان مهم‌ترین این تصمیمات نیز نتوانست شوکی آنی به این بازار وارد کند و متولیان منتظرند که با گذشت زمان این تصمیمات برای بازارنتیجه‌بخش باشند.  

از دیگر تصمیمات در این حوزه می‌توان به اجازه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام از سوی هیات دولت، ‌ واگذاری تمام فرآیندها از جوجه‌ریزی و تامین خوراک گرفته تا عرضه و توزیع مرغ در بازار به وزارت کشاورزی و تشکیل کمیته ای تخصصی برای ساماندهی بازار مرغ و تخم مرغ اشاره کرد. همچنین در این زمینه عرضه مرغ قطعه‌بندی شده از سوی واحدهای صنفی نیز ممنوع شد. در این راستا صرفاً واحدهای صنعتی منتخب، مجاز به بسته بندی مرغ قطعه شده هستند.

همچنین قرار است از امروز برخورد با متخلفان تشدید شود. نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای خرید مرغ در این ماه موجب شده است تا متولیان بازار سعی کنند هر چه زودتر، ‌این بازار را سرو سامان دهند.

نظارت‌ها کافی نیست

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در  خصوص تصمیمات جدید در خصوص تنظیم بازار مرغ می‌گوید: به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت مصوب  مرغ به تنهایی مشکل را حل کند چرا که پیش از این نیز با وجود نارضایتی تولیدکنندگان از قیمت مصوب مرغ،‌ در نهایت مرغ با قیمت ۲ هزار تومان بالاتر از نرخی که باید، تحویل کشتارگاه می‌شد اما در عمل مرغ با قیمت‌های بسیار بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسید.

 حبیب اسدالله‌نژاد ادامه می‌دهد: افزایش معنادار مصرف مرغ در کشور که به دلیل ارزان‌تر بودن آن نسبت به محصولات همسان،  صورت گرفته است و همچنین نبود نظارت و کنترل کافی را می‌توان دو دلیل عمده ایجاد وضعیت فعلی در بازار مرغ دانست.

وی همچنین در خصوص کافی نبودن عرضه مرغ در بازار می‌افزاید: بر اساس آمارهای ارائه شده ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی در بهمن ماه انجام و به همان نسبت نیز کشتار انجام شده است. حال ممکن است افزایش تقاضا تا حدی وضعیت را بر هم زده باشد اما این موارد نیاز به راستی آزمایی دارد.  

اسدالله نژاد با اشاره به نظارت‌های سخت‌گیرانه بر روند تولید مرغ و عرضه آن به کشتارگاه‌ها می‌گوید:‌ به نظر می‌رسد از مرحله کشتارگاه به بعد، ‌نظارت آنچنان که باید کافی نیست و در مرحله توزیع برخی تخلفات از سوی تعدادی از کشتارگاه‌ها و همچنین از سوی برخی واحدهای صنفی، ‌ ممکن است انجام شود که به نظر می‌رسد باید بخش کنترل و نظارت را ‌تقویت کرد تا مرغ به روش‌های مختلف از شبکه توزیع دولتی خارج نشود.  

به گفته او، نبود نظارت کافی موجب شده است که برخی بتوانند با سوء‌استفاده از شرایط، مرغ را از کشتارگاه تا رسیدن به واحد صنفی گران کنند.

وی همچنین با اشاره به ممنوعیت فروش مرغ قطعه‌بندی، ادامه می‌دهد: ‌این کار اگرچه در وضعیت فعلی مثبت است اما برخی استثناها که برای آن در نظر گرفته شده است، ‌خود می‌تواند ایجادکننده فساد باشد. 

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با تاکید بر لزوم افزایش نظارت‌ها در این باز، اظهار امیدواری می‌کند که در سایه نظارت کافی، حداقل التهابات با توجه به نزدیک شدن با ماه مبارک رمضان در این بازار رخ دهد.

اسدالله‌نژاد می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی بازار، ‌نمی‌توان زمان مشخصی برای متعادل شدن این بازار اعلام کرد اما باید مهلتی داد تا تصمیمات جدید تاثیر خود را روی بازار نشان دهد زیرا بر اساس آمارهای ارائه شده که امیدواریم درست باشد، مشکلی در تولید مرغ و تامین نهاده مرغداران وجود ندارد.

کد خبر 592661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha