همشهری آنلاین: دو انفجار که شامگاه یکشنبه ۲۷ ژوئیه (۶ مرداد) در استانبول ترکیه رخ داد تاکنون بیش از ۱۱۳ کشته و زخمی برجای گذاشته است.

معاون نخست وزیر ترکیه که پس از انفجار در شهر استانبول در محل حادثه حاضر شده بود از کشته شدن ۱۳ تن و زخمی شدن بیش از یکصد تن دیگر در این حادثه خبر داده است.[گزارش‌های اولیه از وقوع دو انفجار در استانبول]

حیاتی یازیجی، انفجار نخست را ناشی از انفجار یک بمب صوتی که در یک سطل زباله کار گذاشته شده بود دانست و گفت: انفجار دوم به فاصله ۱۰ الی ۱۲ دقیقه پس از انفجار نخست در حالی روی داد که تعداد زیادی از مردم در محل حادثه تجمع کرده بودند.

وی بیشتر قربانیان این حادثه را ناشی از انفجار بمب دوم دانست که در نزدیکی محل انفجار نخست و در یک کیوسک تلفن کار گذاشته شده بود.

در همین حال برخی از منابع محلی از افزایش تعداد کشته شدگان به ۱۷ تن خبر می دهند.

به گزارش واحد مرکزی خبر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که روز یکشنبه ۶ مرداد در استانبول به‌سر می‌برد، طبق برنامه قبلی قرار بود شامگاه در مراسمی در نزدیکی محل انفجار شرکت کند ولی به دلایلی که هنوز معلوم نیست وی برنامه خود را تغییر داد و حدود ساعت ۱۸ بعد از ظهر استانبول را به قصد آنکارا ترک کرد.

در این حال شبکه تلویزیونی سی ان ان در خبری فوری شمار قربانیان انفجارهای استانبول را ۱۴ نفر و شمار زخمی‌های این حادثه را بیش از ۱۴۰ نفر اعلام کرد.

سی ان ان گزارش داد، معاون نخست وزیر ترکیه نیز با حضور در محل حادثه قول داده است عاملان حادثه دستگیر و محاکمه خواهند شد.

احتمال تروریستی بودن انفجارهای اخیر در استانبول
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد انفجارهای یکشنبه شب در شهر استانبول در کشور ترکیه احتمالا در پی بمب‌گذاری یا عملیات انتحاری روی داده باشند.

در حالیکه در نخستین دقایق انفجار احتمال داده می‌شد علت حادثه ، انفجار گاز بوده باشد ولی در پی بررسی‌های اولیه استاندار استانبول علت انفجارهای این شهر را بمب گذاری اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به وخیم بودن حال برخی از زخمی‌ها از احتمال افزایش تعداد کشته شدگان خبر می‌دهد.

گولر همچنین از رسانه‌های تصویری ترکیه که تصاویر کشته شدگان و زخمی‌ها را به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌کنند خواست با توجه به فجیع بودن این صحنه‌ها، از پخش کامل این تصاویر خودداری کنند.

رئیس شهربانی و استاندار استانبول هم اکنون در محل حادثه هستند و انتظار می‌رود اطلاعات دقیق‌تری درباره علت حادثه در اختیار رسانه‌ها بگذارند.

این دو انفجار حدود ساعت ۲۲ یکشنبه شب در خیابان مندرس در محله گون گورَن استانبول روی داد.

هم اکنون نیروهای امنیتی در اطراف محل انفجار تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده اند و تعداد زیادی آمبولانس نیز درحال انتقال زخمی ها به بیمارستان ها هستند.

در حالیکه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما با توجه به همزمانی وقوع این حادثه با افزایش حملات ارتش ترکیه به مواضع نیروهای حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک در شمال عراق می توان حدس زد این گروه عامل این انفجارها بوده باشد.

همچنین روز یکشنبه براثر انفجار مین در جنوب شرقی ترکیه سه غیر نظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

کد خبر 59252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز