چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

راه ابریشم نوین که پیش از این «یک کمربند- یک جاده» نامیده می‌شد و اکنون مشهور به «ابتکار کمربند و جاده» می‌باشد قرار است قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا را با شبکه‌های تجاری ریلی، زمینی و دریایی به یکدیگر متصل کند که ایران در قلب این طرح قرار دارد.(منابع استفاده شده در این مدخل را در انتهای مقاله ببینید)

ابتکار کمربند و جاده

به گزارش همشهری آنلاین*، جمهوری اسلامی ایران به سبب برخورداری از منابع مختلف انرژی و همچنین قرار داشتن در یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک، از مزیت راهبردی مهمی در حوزه‌ حمل‌ و نقل بین‌المللی برخوردار است. این موقعیت جغرافیایی و استراتژیک سبب شده است ایران از گذشته تاکنون به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب و همچنین گذرگاه کلیدی راه ابریشم به شمار بیاید که نقش مهمی را در اجرایی کردن طرح «یک کمربند - یک جاده» بازی کند.

از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون که طرح یک جاده-یک کمربند توسط «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین مطرح شد، ایران حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است. این طرح ارتباط دهنده قاره‌ها و نقاط مختلف جهان است و همچنین زمینه پیشرفت اقتصادی کشورها و مناطق مختلف را در حوزه راه ابریشم فراهم می‌آورد. 

آشنایی با ابتکار کمربند و جاده (راه ابریشم نوین)
چین، کرهٔ جنوبی و ژاپن به رنگ سرخ و اعضای بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا به رنگ نارنجی
و شش شاهراه اقتصادی به رنگ سیاه و آبی

پشتوانهٔ این طرح قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه‌گذاری آن است. این طرح می‌تواند به همراه قدرت نظامی چین، به هژمونی این کشور در آسیای شرقی بینجامد و در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشکی و آبی اوراسیا، چین را به سوی قدرت برتر در اقتصاد جهانی رهنمون کند. موافقان این طرح، آن را راهی برای شکاف زیرساخت‌ها بین کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه، کمک به رشد اقتصادی این کشورها و رونق تجارت بین‌المللی می‌دانند. اما مخالفان آن را طرحی استعماری می‌دانند که بسیاری از کشورهای هدف، توان بازپرداخت دیونش را ندارند و قراردادهایش شفاف نیست.

آشنایی با ابتکار کمربند و جاده (راه ابریشم نوین)
کشورهایی که اسناد همکاری مرتبط با ابتکار کمربند و جاده را امضا کرده‌اند

چین از طرحی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی جهان به منظور گسترش جهانی‌شدن و توسعهٔ بازارها رونمایی کرده‌است. این طرح بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده‌است. از دیگر سو ایران به سبب برخورداری از کریدورهای شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی، نقش مهمی در پیشبرد برنامه راه ابریشم ایفا می‌کند.

مفهوم یک کمربند یک راه

ابتکار کمربند و جاده که سابقاً به عنوان یک کمربند و یک جاده یا یک کمربند و یک راه شناخته می‌شد، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است.

نشست راه ابریشم نو یا نشست یک کمربند و یک جاده، نشست دو روزهٔ مقامات عالی‌رتبهٔ صد کشور جهان در پکن با میزبانی و محوریت چین بود که طی روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه مهٔ ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد. در این نشست، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، از کشورها خواست که حمایت‌گرایی را رد کنند و روند جهانی شدن را بپذیرند. در خاتمه، جمعی از رهبران حاضر در نشست، موافقتنامهٔ راه ابریشم نو را امضا کردند.

حاضران در اجلاس راه ابریشم جدید ۲۰۱۷

  • آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد
  • ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه
  • رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه
  • مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهور آرژانتین
  • الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس
  • نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان
  • اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهور کنیا
  • میچل باچله، رئیس‌جمهور شیلی
  • رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین
  • تران دای کوانگ، رئیس‌جمهور ویتنام
  • جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی
  • الماس‌بیگ آتامبایف، رئیس‌جمهور قرقیزستان
  • دوریس لوتارد، رئیس‌جمهور سوییس
  • شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان
  • میلوش زمان، رئیس‌جمهور جمهوری چک
  • پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا
  • بئاتا شدوو، نخست‌وزیر لهستان
  • آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان
  • ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا
  • نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان
  • هایله مریم دسالین، نخست‌وزیر اتیوپی
  • فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی
  • نجیب تون رزاق، نسخت وزیر مالزی
  • هون سن، نخست‌وزیر کامبوج
  • الکساندر ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان
  • ویکتور اربان، نخست‌وزیر مجارستان
  • رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سری لانکا
  • جارگالتولگا اردنبات، نخست‌وزیر مغولستان
  • علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران
  • بریگیته تسیپریس، وزیر اقتصاد و انرژی آلمان
  • آنگ سان سو چی، میانمار
  • جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی
  • کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول

زیرنویس تصویر اصلی مدخل: مسیر زمینی و مسیر دریایی جادهٔ ابریشم در سده‌های میانی

منابع : همشهری آنلاین/  سایت رسمی بانک جهانی/ اکونومیست/ سایت رسمی وزارت امورخارجه چین/ ای‌بی‌سی نیوز/ تایمز

کد خبر 592414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha