تحقیقات کارشناسی برای پیدا کردن علت زمین‌گیر شدن کشتی باری غول پیکر در کانال سوئز که ۶ روز صنعت کشتیرانی جهان را با بحران روبرو کرد، آغاز شده است.

کانال سوئز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، کشتی باری «اور گیون» بعد از روزها توقف در کانال سوئز بالاخره با تلاش گروه‌های متعدد فنی و مهندسی و ناوگانی از قایق‌های یدک‌کش، روز دوشنبه به سمت دریاچه «گریت بیتر» به حرکت درآمد.

یکی از ملوانان ارشد کانال سوئز به آسوشیتد پرس گفته که جمعی از کارشناسان برای بررسی خسارت‌های وارد شده و کشف علت وقوع این رویداد، در حال بررسی کشتی هستند. به گفته او، تیمی از مهندسان نیز موتور این کشتی ژاپنی را که قرار است ۲۰ هزار کانتیتر را از آسیا به اروپا منتقل کند بررسی کرده‌اند تا زمان دقیق رسیدن آن به مقصد نهایی یعنی هلند را مشخص کنند.

مسئولان کانال سوئز اعلام کرده‌اند که از بعدازظهر دوشنبه بیش از ده‌ها کشتی که به دلیل انسداد این کانال متوقف شده بودند به سمت دریای سرخ به حرکت خود ادامه داده‌اند.  تا صبح سه‌شنبه بیش از ۳۰۰ کشتی که حامل محموله‌های مختلف از نفت تا احشام بودند در ۲ طرف کانال سوئز و دریاچه گریت بیتر منتظر اجازه حرکت به سمت مقاصد خود بودند.

اسامه ربیع، رئیس سازمان مدیریت کانال سوئز پیش‌بینی کرده که ترافیک دریایی این منطقه تا روز جمعه به شرایط عادی برمی‌گردد.

شوئی کیسن، مالک ژاپنی کشتی اور گرین نیز گفته که در فرایند تحقیقات علت‌یابی این رویداد با دیگر گروه‌ها که نامی از آن‌ها نبرده، همکاری خواهد کرد. او درباره دلایلی که برای زمین‌گیر شدن این کشتی ۴۰۰ متری مطرح می‌شود از جمله سرعت بالا و خطاهای دیگر، توضیحی نداد. کیسن همچنین گفت که احتمال داده می‌شود زیرِ کشتی بیشترین آسیب را دیده باشد، اما مشخص نیست که باید در میانه راه یا در مقصد نهایی در روتردام تعمیر شود.

کشتی اور گرین سه‌شنبه هفته گذشته در  باریک‌ترین بخش کانال سوئز از حرکت ایستاد و باعث ترافیک سنگینی در محدوده شد. برخی از کشتی‌ها مجبور شدند تغییر مسیر بدهند و از راه دیگری بروند که همین صدها هزار دلار برای آن‌ها هزینه داشت. این حادثه در کل روزانه ۹ میلیارد دلار به تجارت و زنجیره تولید در جهان که در یک سال گذشته زیر بار شیوع کرونا  کمر خم کرده بود، خسارت زد.

حادثه کشتی اور گرین موجب شد تا توجه جهان به نقش حیاتی کانال سوئز جلب شود؛ جایی که محل انتقال بیش از ۱۰ درصد کالاهای تجاری دنیا از جمله ۷ درصد نفت است. بیش از ۱۹ هزار کشتی، کالاهای ساخت چین و میلیون‌ها بشکه نفت و گاز را از مسیر این شاهرگ حیاتی از مبدأ آسیا و خاورمیانه به مقصد اروپا و آمریکای شمالی منتقل می‌کنند.

این حادثه همچنین نقش صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان را در زنجیره تولید و عرضه کالا   در دورانی که کشورها با همه‌گیری کرونا دست وپنجه نرم می‌کنند، برجسته‌تر کرد.

کد خبر 592355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha