جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

وانگ یی (Wáng Yì) در سال ۱۹۵۳ در شهر پکن بدنیا آمد.

وانگ یی

به گزارش همشهری آنلاین، وانگ یی متولد ۸ اکتبر ۱۹۵۳ دیپلمات و سیاستمدار چینی است که از مارس ۲۰۱۳ وزیر خارجه این کشور است. وی پیش از این به عنوان معاون وزیر خارجه چین، سفیر در ژاپن و مدیر دفتر امور تایوان فعالیت می‌کرد. وی از مارس ۲۰۱۳ به عنوان وزیر خارجه و همزمان از مارس ۲۰۱۸ به عنوان مشاور ایالتی فعالیت کرده است.  

پیشینه

وانگ یی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سپتامبر ۱۹۶۹، به عنوان افسر ارتش  به شمال شرقی چین اعزام شد. پس از آن وی به مدت هشت سال در سپاه لجستیک ارتش در ساخت و ساز شمال شرقی در استان هیلونگ جیانگ خدمت کرد.

در دسامبر ۱۹۷۷، وانگ به پکن بازگشت و در همان سال در گروه زبانهای آسیایی و آفریقایی دانشگاه مطالعات بین المللی پکن ثبت نام کرد. وی در این موسسه زبان ژاپنی را آموخت و در فوریه ۱۹۸۲ با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شد.  معروف است که وی به انگلیسی و ژاپنی روان صحبت می‌کند. همسر وانگ دختر کیان جیادونگ است که رئیس دفتر جُئُو ئِن لای نخست وزیر اسبق چین بود.  

سفر به تهران

وانگ یی در عصر ۶ فروردین ۱۴۰۰ وارد تهران شد آنگونه که «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تبادل نظر درباره تحولات بین‌المللی و منطقه ای در دستورکار این سفر قرار دارد.  

گفته می‌شود یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این سفر، علاوه بر بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تبادل نظر درباره تحولات بین المللی و منطقه ای، بررسی مساله برجام است.

کد خبر 591987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha