همشهری آنلاین: رائول کاسترو روز یکشبنه 27 ژوئیه در سخنانی در مراسم پنجاه وپنجمین سالگرد آغازکوبا اعلام کرد که هرفردی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، وی از مسائل دفاعی کوبا غافل نخواهد شد.

به نوشته ال پاییس، رئیس جمهور کوبا که در جمع 10 هزار نفر و در برابر پادگان مونکادا سخن می‌گفت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: در کنار تولیدات محصولات اقتصادی از مسائل دفاعی نیز غافل نخواهیم ماند.

این سخنان در حالی از سوی رائول کاسترو عنوان می‌شوند که در ماه نوامبر سال جاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به منظور گزینش جانشین جرج بوش، فردی که دولت کوبا معتقد است در دوران ریاست وی بر ایالات متحده تحریم‌ها بر کوبا تشدید شده است، انجام می‌گیرد.

رائول کاسترو اما در بخش‌های دیگری از سخنانش که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، اصلاحاتی که در بخش‌های مختلق اقتصادی و اجتماعی جامعه کوبا انجام گرفته‌اند را مورد بررسی قرار داد. رائول کاسترو در این میان به تحویل زمین به اشخاص متقاضی و تغییرات در سیستم تامین اجتماعی که برمبنای آن سن حداقل بازنشستگی پنج سال افزایش یافت، اشاره کرد.

رائول کاسترو همچنین تاکید کرد که انقلاب کوبا به سان گذشته در مسیر پیشرفت گام بر خواهد داشت و هر آنچه ممکن است جهت کاهش تاثیر عواقب بحران جهانی بر مردم کوبا انجام خواهد داد.

از همین رو رائول کاسترو در سخنان خویش به اتخاذ تدابیری جهت ذخیره سازی اشاره کرد و گفت:هر چقدر هم که آرزوی حل هر مشکلی را داشته باشیم، نمی‌توانیم بیش از آنچه داریم مصرف کنیم و برای کسب حداکثر استفاده ناگزیریم در همه زمینه‌ها و در وحله اول در زمینه سوخت ذخیره سازی کنیم.

رئیس جمهور کوبا به برخی از دستاورد‌های اقتصادی در کوبا بویژه احیای صنعت توریسم نیز اشاره کرد.صنعت توریسم در سال‌های اخیر جایگاه خود را به عنوان یکی از اصلی ترین منابع درآمدی در جامعه کوبا از دست داده بود.اما با احیای توریسم در کوبا در شش ماهه اول سال جاری 1.3 میلیون گردشگر از این جزیره بازدید کردند که طبق گفته رائول کاسترو افزایش 14.8 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

کاسترو در پایان سخنان خویش همچنین اعلام کرد که مراسم جشن‌های پنجاهمین سالگرد انقلاب کوبا، که در اول ژانویه 1959 به وقوع پیوست نیز در شهر سانتیاگو، همان شهری که آغاز گر مسیر انقلاب کوبا علیه فلوخنسیو باتیستا بود، برگزار خواهد شد.

اما مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد آغاز انقلاب کوبا که در آن حمله به پادگان مونکادا در سانتیاگو د کوبا گرامی داشته می‌شود،  تحت شعار پیرویزی دیدگاه‌ها برگزارشد. در حمله به پادگان مونکادا که به منظور سرنگونی فلوخنسیو باتیستا دیکتاتور وقت کوبا و تحت فرماندهی فیدل کاسترو انجام گرفت، گروهی از جوانان مشارکت داشتند و به رغم آنکه این حمله با شکست مواجه شد، اما بعدها با نام نهضت 26 ژوئیه الهام بخش انقلابی شد که چند سال بعد منجر به سرنگونی باتیستا و روی کار آمدن فیدل کاسترو در کوبا شد.

کد خبر 59178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز