برخی این بهانه را می‌آورند که شرایط نگهداری واکسن آسان نیست و نیاز به داشتن دمای خیلی پایین برای حفظ سلامت واکسن وجود دارد و همین مساله سبب شده تا در برخی موارد، واکسن به جای اینکه برای کادر درمان تزریق شود برای افرادی که فعالیت‌شان هیچ ارتباطی به بخش درمان ندارد در نظر گرفته شده است.

کرونا و پرستاران

همشهری آنلاین- یکتا فراهانی: پس از گذشت حدود دو ماه از انتشار خبر شروع واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا در ایران هنوز بخش قابل توجهی از کارکنان این بخش به ویژه در گروه پرستاری، نه تنها همچنان در صف انتظار به سر می‌برند بلکه اطلاعی از زمان واکسیناسیون هم ندارند.  بسیاری از آنها از کارکنان بخش‌های کرونا هستند و احتمال ابتلای دوباره آنها به این ویروس، بالاست.

تعدادی از پرستاران و فعالان صنفی این بخش در گفت‌وگو با همشهری درباره سرنوشت واکسیناسیون بخش درمان اعلام نگرانی می‌کنند. آنها می‌گویند با اینکه برای تزریق واکسن ثبت‌نام کرده‌اند اما اطلاعی از زمان نوبت‌دهی ندارند و این مساله آنها را سردرگم کرده است.

همه اینها در شرایطی است که هر روز خبرهای جدیدی درباره واکسیناسیون گروه‌های دیگر مانند سالمندان و... بدون اینکه اولویت اول یعنی کادر درمان، به طور کامل در برابر ویروس واکسینه شده باشند. پیش از این در اواسط اسفند، رییس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده بود که در کنار ۱۲۰ هزار دوز واکسن کرونایی که وارد شده، ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک وی به کشور فرستاده شده و قرار است هفته‌ای یک بار محموله‌ای در همین حدود به کشور بیاید.

خبرهای دیگر هم از واردات محموله دیگری از واکسن چینی شرکت سینوفارم رسیده. محمدرضا ظفرقندی گفته بود که با این میزان واکسن وارد شده، امیدوار است تا ۱۰ فروردین تمام کادر درمان و گروه‌های آسیب‌پذیر واکسینه شوند. سخنگوی سازمان غذا و دارو هم ۲۹ اسفند اعلام کرد که از زمان ورود اولین محموله واکسن، ۱۲۴هزار واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. به گفته او تا آخرین روزهای اسفند، بیش از ۵۹۵ هزار دوز واکسن در شبکه‌های بهداشتی توزیع شده است، با اینکه به گفته جهانپور، عمده دریافت کنندگان این واکسن، کارکنان خط مقدم درمان بوده‌اند اما کارکنان این بخش می‌گویند این موضوع شامل تمام آنها نشده است.

قبل از این هم سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که تا قبل از نوروز، بیش از یک میلیون نفر از کادر درمان و گروه‌های آسیب پذیر واکسینه می‌شوند. محسن حاتمی، پرستار و عضو نظام پرستاری شیراز اما یکی از افرادی است که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده و به همشهری می‌گوید که حالا به کرونا مبتلا شده و وضعیت جسمی خوبی ندارد. به گفته او، از ابتدای شروع واکسیناسیون قرار بود اولویت تزریق با بخش درمان باشد، چرا که این حرفه پرخطر است و ممکن است کارکنان این بخش روزانه با ده‌ها نفر از  بیماران یا ناقلان بیماری کووید ۱۹ و به طور کلی بیماران پر خطر مواجه شوند، بنابراین لازم بود که این افراد به سرعت واکسینه شوند، اما در استان فارس، هنوز برای بخش زیادی از نیروهای درمان، واکسن تزریق نشده است.»

حاتمی می‌گوید:« اولویت اصلی تزریق با کسانی است که تا به حال به بیماری کرونا مبتلا  نشده باشند و در بخش کرونا مشغول به کار باشند، حتی این افراد هم هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند. شاید بتوان گفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها ۱۰ در صد از پرستاران استان فارس تاکنون تحت پوشش واکسن کرونا قرار گرفته‌اند.»  به گفته او، اولویت تزریق واکسن با پزشکان است، بنابراین تعداد پزشکانی که واکسن تزریق کرده‌اند بسیار بیشتر از پرستاران است و این موضوع منجر به گلایه پرستاران شده است:« با وجودی که پرستاران در یک سال مواجهه  با کرونا، سلامتی خود و خانواده‌شان را به خطر انداخته‌اند، اما تاکنون هیچ گونه مزایایی در اختیارشان قرار نگرفته است.» او از مسئولان می‌خواهد تا در زمینه واکسیناسیون شفاف‌سازی کنند و روند تزریق برای کادر درمان را توضیح دهند.

محمود عمیدی فعال صنفی پرستاران و پرستار بخش کرونای بیمارستان شریعت رضوی اما واکسن را دریافت کرده و به همشهری می‌گوید که برای کادر درمان بیمارستان آنها ۵۰ دوز واکسن در نظر گرفته شده بود که برای پزشکان و پرستاران تزریق شد. با این همه اما او از نبود برنامه مشخص و منظم برای تزریق واکسن انتقاد می‌کند و می‌گوید:« نگهداری از واکسن شرایط خاصی دارد و باید با نظم بیشتری انجام شود. مثلا تعدادی از پرستاران چون در شیفت کاری نبودند نتوانستند از سهمیه واکسن‌شان استفاده کنند و تزریق برایشان انجام نشد.»

عمیدی هم از نبود امکانات خاص در دوران کرونا برای پرستاران گلایه می‌کند:« پرستاران دوران سختی را گذرانده‌اند و در این مدت نه تنها امکاناتی برایشان در نظر گرفته نشد  بلکه در صورت ابتلا به بیماری کرونا هم تنها مرخصی استعلاجی برای مبتلایان در نظر گرفته شده بود  و هیچ افزایش کارانه یا پاداشی  هم به آنها تعلق نگرفت.»

گروه پرستاری از روند تزریق واکسن ناراضی‌اند و محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار جزو آنها به شمار می‌رود. به گفته او، مسئولان این بهانه را می‌آورند که شرایط نگهداری واکسن آسان نیست و نیاز به داشتن دمای خیلی پایین برای حفظ سلامت واکسن وجود دارد و همین مساله سبب شده تا در برخی موارد، واکسن به جای اینکه برای کادر درمان تزریق شود برای افرادی که فعالیت‌شان هیچ ارتباطی به بخش درمان ندارد در نظر گرفته شده است.

کد خبر 591543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha