وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز نشستی را در ریاض پایتخت عربستان سعودی به منظور پیگیری مصوبات اجلاس اخیر سران این شورا در شهر «العُلا»، برگزار کردند.

شورای همکاری خلیج فارس

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،‌   وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات، بحرین، عمان، قطر، کویت) در یکصد و چهل و هفتمین دور نشست این شورا در ریاض شرکت کردند.

این نشست به ریاست «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین و رئیس دوره‌ای شورای وزارتی شورای همکاری خلیج فارس و با حضور «خلیفه شاهین المرر» وزیر مشاور امارات، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست به بررسی تحولات منطقه از جمله یمن، سوریه و فلسطین پرداختند و در پایان نشست نیز بیانیه‌ای صادر شد که در آن بر ضرورت گسترش همکاری نظامی بین اعضای شورا تأکید و آمده است که امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جزئی جدایی‌ناپذیر از یکدیگر هستند.

در این بیانیه که توسط «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس قرائت شد، بر پایبندی همه کشورها به مصوبات اجلاس العُلا و ضرورت همکاری در زمینه‌های اشتغال و امنیت غذائی تأکید شده است.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس در این بیانیه با اشاره به تحولات نظامی در یمن، ایران را به اجرای اقدامات برای برهم زدن ثبات در منطقه متهم کرده و ادعا کردند: «کشورهای عضو شورا از تمامی اقدامات عربستان سعودی برای تضمین امنیت و حفظ منافع خود حمایت می‌کنند همچنانکه ایران نیز همچنان از شبه‌نظامیان مسلح حمایت و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.»

شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر حمایت از دولت مستعفی یمن به بهانه پایان دادن به بحران یمن تأکید کرده و جنبش انصارالله را به حمله به غیرنظامیان در مأرب متهم کردند.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، شورای همکاری خلیج فارس همچنین انصارالله یمن را به مانع‌تراشی برای دستیابی به نفت‌کش «صافر» در سواحل یمن متهم کرده و خواستار دسترسی به این نفت‌کش به منظور اجتناب از وقوع فاجعه زیست‌محیطی در دریای سرخ شده است.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین ایران را به قاچاق سلاح برای انصارالله یمن متهم کرد و افزود که «هر گونه مذاکرات آتی با تهران بایستی موشک‌های بالستیک و برنامه هسته‌ای ایران را شامل شود.»

در این بیانیه بر مخالفت شورای همکاری خلیج فارس با آنچه اشغال جزایر سه‌گانه توسط ایران خوانده شد، تأکید شده و آمده است که تمامی اقدامات ایران درباره این جزایر باطل است.

تکرار این ادعاها در حالی است که « سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن مردود شمردن بیانیه اخیر اجلاس وزرای اتحادیه عرب، جزایر سه‌گانه ایرانی را بخش لاینفک سرزمین ایران خواند و گفت: تکرار ادعای بی‌حاصل در این خصوص هیچگونه تاثیری بر واقعیت‌های تاریخی، جغرافیایی و تاریخی موجود نداشته و نخواهد داشت.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر حمایت خود از دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و وحدت ملی این کشور تأکید کردند.

درباره مسئله فلسطین نیز شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به پایبندی اعضای این شورا به تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷، حمایت از تلاش‌های مصر برای پایان اختلافات بین گروه‌های فلسطینی را مورد تأکید قرار داد.

کد خبر 591256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha