چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

تیم فوتبال شهرداری سیرجان با پیروزی بر سپاهان قهرمان لیگ فوتبال زنان شد و به اقتدار ۳ ساله بم پایان داد.

قهرمانی بانوان شهرداری سیرجان

به گزارش همشهری‌آنلاین، شهرداری سیرجان برای هشتمین‌بار قهرمان لیگ فوتبال زنان شد. این بار برخلاف دوره‌های قبل تا روز آخر آنها از قهرمانی مطمئن نبودند. آخرین قهرمانی سیرجانی‌ها ۴ سال پیش بود. در ۳ سال گذشته فقط شهرداری بم توانسته بود قهرمان شود. سیرجان به همراه شهرداری بم، سپاهان و وچان کردستان به مرحله نیمه‌نهایی رسید. هم بم، هم سپاهان و هم وچان تیمشان را برای قهرمانی بسته بودند. قبل از شروع فصل به‌نظر می‌رسید وچان شانس بیشتری از رقبایش دارد. در شروع فصل سپاهان و بم هم مدعی شدند. چرا که آنها هم خوب خرید کردند و هم روی کار رسانه‌ای و تبلیغاتی متمرکز شدند. در مرحله نیمه‌نهایی هم تا هفته سوم بم با اختلاف در صدر بود اما باز این سیرجان بود که به قهرمانی رسید.
دیروز در ۲ بازی آخر لیگ ۳ تیم شانس قهرمانی داشتند؛ سیرجان اگر سپاهان را شکست می‌داد، قهرمانی‌اش قطعی بود. اگر بازی مساوی می‌شد هم سیرجان شانس قهرمانی داشت حتی اگر بم با اختلاف کمتر از ۴ گل به‌پیروزی می‌رسید. بم برای قهرمانی هم باید خودش به پیروزی می‌رسید و هم باید برای باخت سیرجان دعا می‌کرد. سپاهان هم برای قهرمانی باید سیرجان را با اختلاف بیش از ۶ گل می‌برد و در عین حال وچان هم از بم امتیاز می‌گرفت. سپاهانی‌ها قبل از اینکه از اصفهان به سمت سیرجان حرکت کنند مدعی شده بودند که انتقام بازی ۶ بر ۲ سیرجان در اصفهان را می‌گیرند اما در شروع بازی همه مطمئن شدند که سپاهان توانایی زدن ۶ گل را ندارد. سیرجان این بازی را ۳ بر صفر برد تا با خیال راحت قهرمان شود. در بم هم شهرداری این شهر وچان را ۴ بر صفر برد.

کمی متفاوت از هر سال

لیگ برتر فوتبال زنان امسال متفاوت از دوره‌های قبل برگزار شد. باشگاه‌ها بیش از قبل روی دیده شدن تیم متمرکز شدند و شاید به همین دلیل بود که لیگ حرفه‌ای‌تر از دوره‌های قبل به‌نظر می‌رسید. ملوان انزلی با اینکه دیرتر از تیم‌های دیگر بسته شد، برای رونمایی از پیراهن تیم پیشقدم شد. در کلیپی که باشگاه برای معرفی پیراهن فصل جدید ساخته بود، هم بازیکنان زن حضور داشتند و هم بازیکنان مرد. بعد از ملوان باشگاه وچان و شهرداری بم هم در ویدئویی از پیراهن‌های تیم رونمایی کردند. باشگاه‌ها این فصل در کار رسانه‌ای هم موفق‌تر بودند. ملوان، شهرداری سیرجان، شهرداری بم، وچان و پالایش گاز ایلام در کانال‌های تلگرامی و صفحه‌های اینستاگرامی که برای تیم زنان باز کرده بودند، اخبار بازی‌های آنها را پوشش دادند.

برگزاری لیگ هم متفاوت از دوره‌های قبل بود. نحوه ورود تیم‌ها به زمین بازی، لغو نشدن بازی‌ها و اینکه همه بازی‌ها در ساعت صبحانه برگزار نشد، نشان می‌دهد که لیگ زنان به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود. این فصل کانال‌های تلگرامی و سایت‌های بیشتری هم بازی‌های لیگ را پوشش دادند. ویدئوهایی که از صحنه‌های گل منتشر شد، بازدیدکنندگان زیادی داشت. گل زیبای زهرا علیزاده را میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی دیدند و ستایش کردند.
با این حال زنان فوتبالیست حسرت بزرگی دارند؛ اینکه تلویزیون بازی‌های آنها را نشان بدهد. این فصل فدراسیون بسکتبال بازی‌های لیگ زنان را از صفحه اینستاگرامی خودش پخش کرد. فوتبالی‌ها منتظر بودند این اتفاق در لیگ آنها هم بیفتد اما این اتفاق نیفتاد. شاید اگر فدراسیون درگیر انتخاب رئیس نبود، این موضوع را در اولویت قرار می‌داد.
موضوع دیگر دستمزد بازیکنان بود. هرچند قیمت قرارداد آنها افزایش پیدا کرد اما با توجه به تورم و شرایط اقتصادی این افزایش خیلی چشمگیر نبود. با این حال پولی که زنان در فوتبال گرفتند بیش از دستمزدی بود که به زنان در دیگر لیگ‌ها داده شد. گفته می‌شود بیشترین دستمزد امسال در باشگاه وچان پرداخت شد؛ ۲۰۰ میلیون تومان برای یک فصل. در پایان مرحله نهایی لیگ، سیرجان با ۱۳ امتیاز و تفاضل گل ۹ به قهرمانی رسید. بم با ۱۱ امتیاز و تفاضل ۵ دوم شد. سپاهان با ۷ امتیاز و تفاضل ۶ - سوم و وچان با ۲ امتیاز و تفاضل ۸ - تیم چهارم شدند. در مرحله اول بازی‌های لیگ هم، سیرجان با ۹ پیروزی و یک تساوی از ۱۰ بازی، صدرنشین گروه دوم شده بود. در گروه اول هم تیم بم از ۸ بازی، ۶ بازی را برده بود. خانم گل این فصل، افسانه چترنو شد با ۲۲ گل. رقیب اصلی او زهرا قنبری از وچان بود که به ۲۰ گل رسید.

در لیگ زنان، همه محرمند غیراز عکاسان و خبرنگاران!

قبل از شروع بازی شهرداری سیرجان و سپاهان، مقابل در ورزشگاه سیرجان جنجال به پا شد. عکاسان مرد که هفته‌های پیش بدون هیچ دردسری وارد ورزشگاه شده بودند، این بار با سد مأموران حراست روبه‌رو شدند. مأموران به عکاسان مرد نامه‌ای نشان دادند که تأکید می‌کرد ورود مردان با هر عنوانی به ورزشگاه ممنوع است. اما این ممنوعیت فقط برای نمایندگان رسانه‌ها عملی شد و مردان دیگر با عنوان‌های دیگر بازی را از نزدیک تماشا کردند.

آریا جعفری یکی از عکاسانی بود که از اصفهان تا سیرجان رفته بود تا از این بازی گزارش بگیرد اما او پشت درهای بسته ماند. جعفری یک سؤال دارد: «چرا فقط عکاسان مرد برای ورود به ورزشگاه مشکل داشتند؟ ما را بیرون کردند ولی مردان دیگر از جایگاه ویژه بازی را تماشا کردند.»  الهام محمودی، خبرنگاری که از روز اول همه بازی‌های لیگ را پوشش داده است، دیروز در سیرجان بود. او در حمایت از همکاران مرد، در ورزشگاه نماند: «چرا فقط قانون برای خبرنگاران اعمال می‌شود. مدیرعامل باشگاه شهرداری سیرجان، رئیس هیأت سیرجان، مدیر روابط‌عمومی باشگاه و مرد دیگری که من نمی‌شناختم در جایگاه نشستند و بازی را تماشا کردند اما ۴ طرف ورزشگاه را نیروی حراستی گذاشتند تا هیچ خبرنگار و عکاس مردی وارد ورزشگاه نشود. ما از اول لیگ داریم بازی‌ها را پوشش می‌دهیم اما با بدرفتاری همکاران من را از ورزشگاه بیرون کردند. ما هم ترجیح می‌دهیم، هیچ خبری از این بازی کار نکنیم.» جعفری از سلیقه‌ای بودن برخورد باشگاه‌ها گلایه دارد: «غیر از من عکاسان مرد دیگری هم بودند. از خود سیرجان پنج شش عکاس مرد آمده بودند. من این فصل تا قبل از این بازی، به سیرجان نیامده بودم اما آنها می‌گفتند هر هفته به ورزشگاه می‌آمدند و کارشان را انجام می‌دادند. عکاسان غیرسیرجانی هم همین را می‌گفتند. در بازی هفته پیش سپاهان - بم، هم سپاهان مربی مرد داشت و هم بم. مدیرعامل باشگاه بم هم در ورزشگاه بود. در همین بازی هم چند مرد در ورزشگاه بودند. چه فرقی بین آنها و ما هست؟» دیروز فقط عکاسان و فیلمبرداران زن که با باشگاه‌های سیرجان و سپاهان همکاری داشتند، در ورزشگاه ماندند. در نیمه دوم به عکاسان و خبرنگاران مرد اجازه داده شد تا وارد ورزشگاه شوند. گفته شده شهره موسوی نایب‌رئیس جدید فدراسیون با ورود به ورزشگاه شرایط حضور آنها را فراهم کرد.

کد خبر 591161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha