تعطیل شدن کنسرت‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا باعث شد خوانندگان پاپ که تمرکز خود را برای درآمدزایی روی برگزاری کنسرت گذاشته بودند بکوشند تولید و انتشار آلبوم را جایگزین کنسرت کنند.

آلبوم موسیقی

به گروه همشهری آنلاین به نقل ازهنرآنلاین در سال‌های اخیر خوانندگان کشور به انتشار تک آهنگ‌ها روی آورده‌اند و روند انتشار آلبوم‌های موسیقی رو به کاهش می‌رود و حتی برخی از موزیسین‌ها هشدار داده‌اند که ممکن است انتشار آلبوم منسوخ شود، با این حال سال در ۱۳۹۹ بنا به دلایلی روند کاهش انتشار آلبوم‌های متوقف شد و بسیاری از خوانندگان شناخته شده کشور از تازه‌ترین مجموعه خود رونمایی کردند.

از جمله اتفاقاتی که به افزایش انتشار آلبوم‌ها منجر شد، تعطیلی کنسرت‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا بود. در واقع در سال‌های گذشته به خصوص خوانندگان پاپ تمرکز خود برای درآمدزایی را روی برگزاری کنسرت‌ها گذاشته بودند و در سال جاری چون این امکان از آنها گرفته شد سعی کردند تولید و انتشار آلبوم جدید را جایگزین کنسرت کنند.

انتشار آلبوم‌های جدید توسط هنرمندانی نظیر حسین علیزاده، محمد معتمدی، علیرضا قربانی، رضا صادقی، سیروان خسروی، سالار عقیلی، امید نعمتی و... را باید به فال نیک گرفت. هر چند که افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی آلبوم‌ جدید این خواننده‌ها نسبت به آثار قبلی آنها مخاطب را در خریداری کردن آثار به تردید انداخته است اما به هر صورت رجعت برخی از هنرمندان به سنت انتشار آلبوم قابل تحسین است.

در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین آلبوم‌هایی که در این سال منتشر شده است:

«مونولوگ»- سیروان خسروی

در نیمه اول سال ۱۳۹۹، سیروان خسروی ششمین آلبوم رسمی خود با نام «مونولوگ» را روانه بازار کرد. این آلبوم شامل پنج قطعه باکلام و سه قطعه بی کلام است.

آهنگسازی تمام قطعات آلبوم «مونولوگ» بر عهده خود سیروان خسروی بوده و ترانه‌سرایی در قطعات: منو ببخش، بن بست و من مقصرم را زانیار خسروی به همراه هادی زینتی انجام داده است. کار ترانه‌سرایی سایر قطعات نیز بر دوش سیروان بوده است.

در بخشی از توضیحات مربوط به آلبوم مونولوگ به این نکته اشاره شده است که سیروان خسروی آلبوم مونولوگ را تجربه‌ای نو در کارنامه هنری خودش می‌داند.

«با من بخوان» - علیرضا قربانی

آلبوم «با من بخوان» به آهنگسازی حسام ناصری و خوانندگی علیرضا قربانی مشتمل بر ۱۰ قطعه که تعدادی از آنها پیش از این در اجراهای زنده و تک آهنگ به گوش شنوندگان رسیده بود، در تابستان سال ۱۳۹۹ منتشر شد.

«میدانی تو» با شهر ابوسعید ابوالخیر، «عاشقانه نیست» با شعر اهورا ایمان، «دلم گرفته» با شعر مریم مروج، «آمد خزان» با شعر مولانا، «الله مزار» با شعر محمد ابراهیم جعفری، «بوی گیسو» با شعر واقف لاهوری، «روزگار غریب» با شعر احمد شاملو و حمید خلف بیگی، «پل» با شعر احمد امیر خلیلی، «باغ اهورایی» با شعر حسین منزوی و «از خون جوانان» با شعر و آهنگ عارف قزوینی قطعاتی هستند که در آلبوم «با من بخوان» گنجانده شده‌اند.

این آلبوم در ادامه پروژه «با من بخوان» است که آثار و اجراهای آن در سال ۹۸ با استقبال مخاطبان مواجه شد. علیرضا قربانی این کنسرت‌ها را در تهران و شهرهای مختلف روی صحنه برد. این در حالی است که اجراهای «با من بخوان» در شهر تهران طی ۴۳ سانس در بهار و تابستان روی صحنه رفت و قرار بود که این اجراها با رپرتوار متفاوت طی حدود سی سانس هم در فصل زمستان روی صحنه برود اما ادامه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا فقط یک سانس از این کنسرت‌ها در ماه اسفند برگزار شود.

«هفت الف» - پارسا خائف

پارسا خائف در آلبوم «هفت الف» با مهیار علیزاده یکی از آهنگسازان شناخته شده کشور همکاری کرده‌است. آهنگسازی که پیش از این ملودی‌هایی برای هنرمندانی چون محمد معتمدی، علیرضا قربانی و همایون شجریان ساخته بود. خائف و علیزاده مراحل تولید آلبوم «هفت الف» را زمستان سال گذشته آغاز کردند. «هفت الف» شامل هفت قطعه موسیقی باکلام است که علاوه بر زبان فارسی، دو قطعه موسیقی فاخر به زبان مادری پارسا (ترکی) را نیز شامل می‌شود.

 در این آلبوم از کلام حضرت مولانا و استادان معاصر ادبیات فارسی همچون هوشنگ ابتهاج، محمدعلی بهمنی، زنده‌یاد گلچین گیلانی و اهورا ایمان بهره برده شده است و اشعار قطعات ترکی از ادبیات فولکلوریک آذربایجان و همچنین شعری از شاعر آذربایجانی، زنده‌یاد حسین جاوید است. قطعاتی که با تنظیم جدید مهیار علیزاده در آلبوم ارائه شده‌اند. آلبوم «هفت الف» یک قطعه بی‌کلام به نام «سرزمین من» هم دارد.

از نوازندگانی که در اولین اثر پارسا خائف حضور دارند هم می‌توان به کیمیا شعربافیان (ابوا)، پدرام فریوسفی (ویلن، ویلن آلتو)، آرمین مرشد (گیتار فلامینکو)، بابک باربد (عود)، روژان محمدی (کمانچه)، شهریار موسایئف (کامنچه آذری)، شیرزاد فتحعلیئف (بالابان)، علی رحیمی (دف و کوزه)، مریم هاتف (دف)، مهیار علیزاده (پیانو) و فریدون بهرامی (پرکاشن الکترونیک) اشاره کرد.

«همسان و هم‌سکوت» - حسین علیزاده

آلبوم «همسان و هم‌سکوت» اثر جدید حسین علیزاده و رامبرانت تریو نیز یکی از آلبوم‌هایی بود که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ منتشر شد.

در این اثر حسین علیزاده (نوازنده شورانگیز)، رامبرانت فرایش (فورته‌پیانو، هارمونیوم)، تونی اورواتر (ویولونه) و وینسنت پلانیه (سازهای کوبه‌ای) نواخته‌اند.

«درآمد»، «سماع»، «کرشمه»، «مقدمه نیشابورک»، «سرمست»، «رامبراندی نژاد»، «نهفت»، «ترکمن» اسامی آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

«تهران عاشق» - محمد معتمدی

آلبوم «تهران عاشق» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی محمد معتمدی به تهیه کنندگی شهرداری تهران به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

سجاد عزیزی آرام ترانه سرا، محمدرضا چراغعلی تنظیم کننده و آهنگساز برخی از عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند که از امروز در سامانه «موسیقی ما» به صورت رایگان در اختیار شنوندگان قرار گرفت.

«پناه آخر»، «تهران عاشق»، «می‌نویسم عشق»، «با من بمان»، «سراب»، «ایران»، «بی خاطره»، «پریشانی»، «گل سنگ» اسامی قطعاتی است که در این آلبوم شب یلدایی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

«هزار هیچ»- حامد بهداد

اولین آلبوم شخصی حامد بهداد که «هزار هیچ» نام دارد در روز اول بهمن ماه در اختیار مخاطبان قرار گرفت. بهداد در تولید اولین آلبوم رسمی خود توانسته نوازنده‌ها و موزیسین‌های شاخص جریان موسیقی راک و آلترناتیو ایران را با خود همراه سازد و مجموعه‌ای با هفت قطعه را منتشر کند. بهداد در تولید تمام قطعات از اشعار حافظ استفاده کرده است.

این اولین تجربه حامد بهداد در زمینه موسیقی نیست و او پیش از این در آلبوم‌ها و کنسرت‌های گروه دارکوب به عنوان خواننده حضور داشته و همچنین قطعاتی در فضای راک و بلوز با همکاری مسعود فیاض‌زاده منتشر کرده که به نوعی هزار هیچ ادامه‌ همین فعالیت‌ها محسوب می‌شود. بهداد علاوه برخوانندگی و آهنگسازی، تهیه‌کنندگی این آلبوم را هم بر عهده دارد. مسعود فیاض‌زاده آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده گیتار الکتریک ِآلبوم هزار هیچ است.

«ایستگاه» - امید نعمتی

امید نعمتی طی همکاری با مهیار علیزاده آلبوم «ایستگاه» را در آستانه شب یلدا منتشر کرد.

«دیوانه» با شعراحمد امیرخلیلی، «ایستگاه» با شعر علیرضا کلیایی، «بازآی» با شعر وحشی بافقی و امید نعمتی، «مرا صدابزن» با شعر اهورا ایمان، «چه کنم» با شعر اهورا ایمان، «آخرین تصویر» با شعر علیرضا کلیایی، «ببخشای» با شعر محمدرضا شفیعی کدکنی عنوان آثاری هستند که در این گنجانده شده‌اند.

مهیار علیزاده آهنگساز و تنظیم کننده، امید نعمتی خواننده، کیمیا شعربافیان نوزانده ابوا، هومن نامداری نوازنده ساکسیفون، مهیار علیزاده نوازنده تار، پدرام فریوسفی نوازنده ویولن و ویولن آلتو، آرمین مرشد نوازنده گیتار آکوستیک، پیمان حاتمی نوازنده گیتار الکتریک، فرزاد رضایی نوازنده گیتار الکتریک، مهیار علیزاده و فریدون بهرامی نوازنده پیانو و سازهای الکترونیک، فریدون بهرامی و پیمان حاتمی (سکوئنس بیس لاین ها)، نگار اعزازی نوازنده کوزه و کاخن، فریدون بهرامی عوامل این آلبوم هستند.

«از روزهای نبودن»، «می‌دانم که می‌آیی» و «کجا رفته‌ای» - سالار عقیلی

«کجا رفته‌ای» عنوان یکی از آلبوم‌های جدید سالار عقیلی در سال ۹۹ بود که به آهنگسازی محمد امین همایی منتشر شد. این آلبوم سومین آلبومی بود که با صدای سالار عقیلی امسال پیش روی مخاطبان قرار گرفت. «کجا رفته‌ای»، «رویای فراموش شده»، «جشن تنهایی»، «تماشا کن»، «حاشا» و «کیستم» با اشعاری از احسان افشاری اسامی قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

«از روزهای نبودن» به آهنگسازی هومن دهلوی، «می‌دانم که می‌آیی» به آهنگسازی امیرحسین سام دو اثر دیگری هستند که از امسال با صدای سالار عقیلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«حواست به من باشه» - رضا صادقی

تازه‌ترین آلبوم رضاصادقی با نام «حواست به من باشه» به تهیه‌کنندگی موسسه لیما، اواخر اسفندماه در سراسر کشور منتشر شد.

این آلبوم که نهمین اثر رسمی صادقی است، شامل ۱۰ قطعه به نام‌های «هیچی یعنی…»، «دُهُل»، «حواست به من باشه»، «عشق تویی»، «خاطره موا» (قطعه بندرعباسی)، «یکی و دوست داشتم»، «دل و دنیا»، «شاید»، «دلخوشی» و «یادم رفت» می‌شود.

اکثر قطعات این آلبوم، نوشته و ساخته خود صادقی هستند. بابک بابایی، سینا پارسیان، عطا عالمی، سامی شریفی در بخش ترانه و شجاعت شفایی، پرستو یاری، مهدی ابراهیمی‌نژاد، محمد عباسی، آریا آهنگران، شعیب عرب، علی یاسینی، بنیامین عمران، آرمان منور صادق و فرید ایمانی در بخش ساخت موسیقی، از دیگر عوامل این آلبوم هستند.

نصف النهار مبدأ- گروه پالت

چهارمین آلبوم رسمی گروه موسیقی "پالت" با عنوان "نصف‌النهار مبدأ" امروز یازدهم اسفندماه منتشر شد.

این آلبوم در هشتمین سالگرد رونمایی نخستین آلبوم "پالت" به شکل فیزیکی و نیز در کلیه پلتفرم‌های قانونی دیجیتال داخلی و بین‌المللی دریافت موسیقی منتشر شد. "آقای بنفش"، "شهر من بخند" و "تمام ناتمام" آلبوم‌های پیشین گروه پالت هستند.

کاوه صالحی (گیتار)، مهیار طهماسبی (ویلنسل) و امید نعمتی (خواننده) به عنوان اعضای اصلی گروه موسیقی پالت در کنار ماکان اشگواری (خواننده قطعه "این ماجرا")، امین طاهری (درامز)، کسری سبکتگین (بأس) و سردار سرمست (کیبورد) در آلبوم "نصف‌النهار مبدأ" این گروه را همراهی کرده‌اند.

«هر روز هر شب» - مسیح و آرش عدل‌پرور

دومین آلبوم مسیح و آرش عدل‌پرور با نام «هر روز هر شب» جزو آخرین آلبوم‌هایی بود که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ منتشر شد. شعر و ملودی تمامی قطعات این آلبوم را برادران عدل‌پرور خود برعهده داشتند و ژبوان وفاخواه، حامد دهقانی، مجتبی تقی‌پور، وحید روشن، حسین جوشن، فرید سال افزون، عزیز بلوری و سمانه نجفی به‌عنوان نوازنده آن‌ها را همراهی کرده‌اند.

اولین آلبوم مسیح و آرش عدل پرور به نام «دریا» اسفند ۹۷ به بازار عرضه شد. آن آلبوم با استقبال خوب دوستداران این دو هنرمند مواجه شد و قطعه دریا از آن مجموعه بیش از سایر آثار مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 590841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha