همشهری آنلاین: احمدی نژاد روز شنبه 5 مرداد در مراسم بهره برداری از فاز تکمیلی کارخانه ایران خودرو خراسان طی سخنانی رویکرد کنونی ایران در قبال مذاکره با غرب را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: عزم ایران در فضای منطق و عدالت مبتنی بر تعامل و گفت و گو است ولی در عین حال قدرت‌های جهان تصور نکنند که ما در برابر ادعاهای و خواسته‌های بی‌ادبانه و سیری ناپذیر آنان زانو می‌زنیم.

دکتر محمود احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران هیچ گاه در طول تاریخ خود ملتی دست چندم نبوده است، تصریح کرد: ایرانیان همیشه در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، علم، اندیشه، فرهنگ و انسانیت پیشگام و پیشقراول ملت‌های جهان بوده‌اند.

وی بابیان اینکه ایران تا چهار صد سال قبل در حوزه اقتصاد ، فرهنگ و علم و دانش جایگاه نخست را داشته افزود: متاسفانه دو سه حکومت بی‌هویت در مقابل حرکت توسعه‌ای ملت سد ایجاد کردند.

احمدی نژاد که در مراسم بهره برداری از فاز تکمیلی کارخانه ایران خودرو خراسان رضوی (خط مونتاژ نهایی و بدنه) سخن می‌گفت، تصریح کرد: امروز باید این عقب ماندگی‌ها را به سرعت جبران کنیم و همه با هم دراین راستا گام برداریم.

احمدی نژاد، خشم امروز قدرت‌های فاسد جهانی را ناشی از خواست و اراده کنونی ملت ایران در دستیابی به جایگاه نخست جهانی در حوزه مختلف دانست و گفت: اگر ایران می‌پذیرفت درنظام دست چندمی آنان نقش سفارشی را ایفا کند، امروزبه جای تهدید بارها مورد تعریف و تمجید و تقدیر قرار می‌گرفت.

وی خطاب به قدرتهای جهانی گفت: ملت ایران هیچ نیازی به شما ندارد بلکه این شمایید که نیازمند ملت ایران هستید.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد که ملت ایران با سرعت خیره کننده‌ای مسیر پیشرفت و توسعه را طی می‌کند.

رئیس جمهور گفت :امروز، ایران در عرصه صنعت بین الملل در حوزه‌های سد سازی ، نیروگاهی، سیمان، تولید تراکتور و ماشین آلات کشاورزی و خودرو سازی به سرعت در حال فتح بازارهای دنیاست.

احمدی نژاد افزود: حضور ایران در این حوزه‌ها در بازارهای دنیا بسیار قوی ،بابرنامه و موثر است، چنانکه هم اکنون تقاضاهای فراوانی در حوزه سد سازی نیروگاهی و مانند آن در برابر پیمانکاران و متخصصان راه وجود دارد.

وی افزود: همچنین پروژه‌های بزرگی دراین حوزه‌ها توسط متخصصان ما در سطح دنیا در حال طراحی و ساخت است.

احمدی نژاد با بیان اینکه صنعت خودروسازی ما در کشورهای مختلفی از جمله روسیه، چین، بلاروس آفریقا و آمریکای جنوبی به صورت جهشی در حال توسعه است، گفت: تقاضا برای همکاری در این زمینه و حضور خودروسازان ما در کشورهای مختلف به صورت تصاعدی درحال افزایش است.

وی گفت: در میان صنایع پیشرو، در عرصه جهانی بیشترین ارزش افزوده مربوط به صنعت خودروسازی ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح خط مونتاژ نهایی و تولید بدنه خودرو در خراسان گفت: این خط پیچیده ترین بخشی بود که ما در اختیار نداشتیم و امروز 80 درصد آن توسط متخصصان داخلی ما احداث شده است.

وی با ابراز خرسندی از این پیشرفت، نحوه مدیریت ایران خودرو را رضایت بخش خواند و گفت: ما در کشور منابع بسیاری در اختیار داریم اما باید با مهندسی صحیح از این منابع به بهترین وجه بهره گیریم که درایران خودرو تا حد زیادی محقق شده است.

احمدی نژاد با اشاره به اشتغال سه هزار نیرو در ایران خودرو خراسان گفت: وجود میانگین سنی 26سال برای نیروهای شاغل دراین بخش به مفهوم امید به آینده، توانمندی های بسیار بالا و فردایی بسیار روشن و درخشان برای جوانان ماست.

وی با بیان اینکه هنوز در حوزه خودروسازی منابع تلف شده بسیاری داریم، افزود: می‌توان با اقدامات و برنامه ریزی‌های بسیار بهتر، کیفی‌تر و منسجم‌تر سطح عملکردی خود را ارتقا دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به تقاضاهای خارجی زیاد برای خودروهای تولیدی این مجموعه، گفت: آنچه که امروز ما با احداث خطوط در کشورهای مختلف تولید می‌کنیم حتی پاسخگوی یک هفتم تقاضاهای موجود خارجی نیست.

وی تصریح کرد: ایران خودروی خراسان با پشتوانه علمی، دانشگاهی و جوانان توانمند ظرفیت بالایی دارد که با حمایت دولت دراین عرصه‌ها می‌تواند حضوری جدی یابد.

احمدی نژاد از وزیر صنایع و مدیر عامل ایران خودرو خواست برای مجموعه ایران خودرو خراسان با توجه به ظرفیت‌های بسیار، ماموریت‌های بزرگی تعریف و طراحی کند.

وی همچنین دراین راستا بر تنوع محصولات تولیدی و تناسب با سلایق مصرف کنندگان نیز تاکید کرد.

احمدی نژاد با اشاره به وجود 600تا 700هزار خودرو گازوئیل سوز در ناوگان باری و مسافری گفت: باید ایران خودرو در جهت اصلاح سیستم‌ها و کاهش مصرف سوخت آنها گام بردارد.

وی بابیان اینکه ایران خودرو در بخش ریلی هم حضور یافته، گفت: البته حرکت این مجموعه در حوزه ریلی چندان مشهود نیست و باید با حمایت وزارت صنایع پر رنگ تر شود.

رئیس جمهور بابیان اینکه از سال آینده سالانه باید یک هزار کیلومتر راه آهن در کشور احداث شود، افزود: این مجموعه نیازمند ناوگان ریلی و تجهیزات مورد نیازخواهد بود که باید به نوعی برای تامین آن برنامه ریزی شود .

کد خبر 59076

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز