در روز دوازدهم فروردین چه بخوانیم ، چه گوش بدهیم و چه کارهایی نکنیم؟

زیدان

هدیه‌ای برای فراموشکارها و حواس‌پرت‌ها، یک عیدی کاربردی

عیدی‌دادن می‌تواند سخت و لذتبخش باشد. باید دید چه هدیه‌ای برای چه فردی مناسب است. البته اگر از طرف مقابل شناخت داشته باشید، می‌توانید هدیه مناسبی تهیه کنید. مثلا بعضی از افراد فراموشکار و حواس‌پرت هستند و مدام دنبال کلید و سوئیچ‌هایشان می‌گردند. همیشه آنها را در حال گشتن و پیدانکردن می‌بینید؛ البته اینها اعتقادی به جاکلیدی در ورودی خانه هم ندارند. بیرون از خانه هم که وا اسفا. بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به این آدم‌ها یک «کلیدیاب» عیدی بدهید. این وسیله کوچک ساده را می‌توان به کلیدها وصل کرد و از آن برای یافتن دسته کلید گم‌شده استفاده کرد. این وسیله به دستگاه تلفن هوشمند متصل می‌شود و به افراد امکان می‌دهد تا آن را ردیابی کنند.برای خرید هم به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.

کـار، اتومبیل‌ها را برای سال جدید آماده کنیم

یک سال پرهیاهوی دیگر پیش‌روی اتومبیل‌های شخصی است. البته این موجودات آهنی در تعطیلات هم به اندازه کافی دویده‌اند ولی ترافیک و مشکلات روزهای عادی حکایت دیگری دارد. الان که بعضی از تعمیرگاه‌ها شروع به‌کار کرده‌اند، فرصت خوبی است که با ماسک و سایر ابزار پیشگیری از ویروس کووید-۱۹ اتومبیل‌ها را برای رویارویی با خیابان‌ها در سال ۱۴۰۰آماده کنیم. این فرصت در روزهای کاری کمتر پیش می‌آید و امسال که سفر رفتن هم به دردسرهایش نمی‌ارزید، خیلی‌ها رفع ایرادهای ریز اتومبیل‌ها را به آینده موکول کردند. حالا در فاصله‌ای اندک تا پایان تعطیلات، فرصت مناسبی برای سرپاکردن اتومبیل‌های خسته است. حتی ایرادهای کوچک را می‌توانیم بدون مراجعه به تعمیرگاه برطرف کنیم که هم کار باشد و هم سرگرمی.

فوتبال، یک اثر هنری با حضور زیدان

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

ما به مخالفان فوتبال اجازه نمی‌دهیم به روزی که هیچ مسابقه‌ای در آن برای تماشا وجود ندارد، دل‌خوش باشند! در این روز تعطیل بی‌فوتبال، پیشنهادی که می‌تواند لذتی چندوجهی (از جمله فوتبالی) برایتان ایجاد کند، تماشای فیلم مستندـ سینمایی «زیدان» است. در این فیلم می‌توانیم رفتار شگفت‌انگیز زیدان در زمین فوتبال را از زاویه‌هایی سینمایی ببینیم. در واقع این مستند طوری فیلمبرداری شده که انگار مشغول تماشای مستندی درباره یکی از روشنفکرهای تاریخ هستید. تصویربرداری هنری از یک بازیکن فوتبال (اتفاقی که برای هیچ بازیکنی تاکنون رخ نداده) به کنار، مهم‌تر از همه، موسیقی این فیلم را گروه پست‌راک اسکاتلندی (Mogwai) ساخته که باید بشنوید.

تقویم، پیشنهادی برای یک روز جهانی خاص

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

روز جهانی کتاب خوراکی حدود ۲۰سال است که در سراسر جهان برگزار می‌شود. نکته مهم این مراسم عجیب این است که حتما باید روز اول آوریل، برابر ۱۱فروردین برگزار شود. در این روز که با هدف بزرگداشت تولد خوراک‌شناس مشهور فرانسوی ژان آنتلم بریا ساوارن و کتاب مشهور او «روانشناسی طعم‌ها» فستیوال‌هایی در کشورهای مختلف جهان مانند استرالیا، برزیل، هند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، نیوزیلند، روسیه و هنگ‌کنگ برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان که اکثرا افراد علاقه‌مند یا متخصص آشپزی هستند، با کمک مواد غذایی شیرینی یا غذاهایی با شکل کتاب، محتوای کتاب یا جملاتی از کتاب می‌سازند و پس از عکاسی، کتاب‌ها خورده می‌شوند. ایده جذابی برای گذراندن یکی از آخرین روزهای تعطیلات به‌نظر می‌آید؛ به‌ویژه اگر در هنر آشپزی مهارت داشته و در اینستاگرام فعال باشید.

فعالیت اجتماعی، روزی برای فکر کردن به موجودات دیگر

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

آرتور شوپنهاور در کتاب «در باب طبیعت انسان» نوشته است: «مطمئنا اگر سگی وجود نداشت که بشود بی‌سوءظن به چهره صادقش نگاه کرد، انسان نمی‌توانست از تزویر و دروغ و شرارت بی‌پایان بشر رهایی یابد». او در کتابی دیگر به خواننده‌هایش توصیه می‌کند میزان مهربانی انسان‌ها را از نحوه برخورد آنها با موجودات ضعیف‌تر و به‌ویژه حیوانات بسنجند. متأسفانه متن‌های کوتاه پیشنهادهای نوروزی اجازه نمی‌دهند بیش از این درباره فلسفه توجه به حیوانات بنویسیم ولی همین چند کلمه را می‌توانید مقدمه‌ای برای ارائه پیشنهاد توجه به حیوانات خیابان فرض کنید. این کار می‌تواند دان پاشیدن برای پرنده‌ها روی لبه بالکن، جمع کردن گوشت و مرغ و استخوان‌های ناهار و شام برای سگ‌ها و گربه‌ها و حتی جست‌وجو برای یافتن حیوانات مصدوم و رساندن آنها به مراکز درمان حیوانات باشد. پیشنهاد فعالیت اجتماعی امروز فکر کردن به حیوانات دوروبر است.

فیلم، پول رو  وردار و فرار کن-وودی آلن ۱۹۶۹

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

فیلم‌های دوره اول فیلمسازی وودی آلن معمولا از سوی منتقدان جدی گرفته نمی‌شوند. برای منتقدان، وودی آلن از فیلم «آنی هال» (۱۹۷۷) تبدیل به فیلمساز مهمی شد. هالیوود هم این فیلم آلن را جدی گرفت. نخستین اسکار را هم آلن با آنی هال گرفت. از این فیلم به بعد وودی آلن به‌عنوان کارگردانی که مفاهیم روشنفکرانه را وارد آثارش می‌کند، مطرح شد. با این مقدمه شاید طبیعی باشد که فیلم‌های دوره اول فیلمسازی آلن به‌عنوان کمدی‌هایی که سازنده‌شان هنوز به پختگی و قوام فیلم‌های بعدی‌اش نرسیده کمتر مورد توجه قرار گیرند. خود وودی آلن هم در مصاحبه‌هایش به این تصور دامن زده است، درحالی‌که اغلب آثاری مفرح، تماشایی و سرگرم‌کننده هستند و در راس‌شان «پول رو وردار و فرار کن» قرار می‌گیرد که کمدی درجه یکی است. اگر فیلم را ندیده باشید حتما تکه‌هایی از آن را دیده‌اید و احتمالا سکانس معروف فرار وودی آلن از زندان را به‌خاطر می‌آورید؛ جایی که آلن با صابون، اسلحه‌ای می‌سازد، آن را رنگ می‌کند و با تهدید مأموران از سلولش خارج می‌شود و پایش به حیاط زندان هم می‌رسد؛ چیزی تا رهایی نمانده که ابر بارانش می‌گیرد و اسلحه قلابی کف می‌کند و آلن به زندان بازگردانده می‌شود. سکانس سرقت از بانک هم از فصل‌های به‌یادماندنی فیلم است. پول رو وردار و فرار کن  را با دوبله فوق‌العاده اصغر افضلی جای وودی آلن ببینید؛ کمدی کوچک و بی‌ادعایی که در آن می‌شود نشانه‌هایی از علایق سازنده‌اش به مثلا برادران مارکس را هم یافت. ارجاع‌های فیلم به نکات فرامتنی حکم نمک بیشتر برای این کمدی بامزه را دارد.

بازی، روی دیوار، تئاتر سایه‌ای اجرا کنید

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

پیشنهاد امروز ما برای شما، سایه‌بازی است. این بازی، بسیار ساده و جذاب است و می‌تواند برای کودکان لذتبخش باشد. می‌توانید هیجان بدهید و آهنگ ترسناک پخش کنید اما مواظب بچه‌ها باشید که نترسند. می‌توانید تصاویری را با دستانتان بسازید و حرکت بدهید و به جای آنها حرف بزنید و یک نمایش برای کودکان اجرا کنید. یا حتی شکل‌هایی را بسازید و از آنها بخواهید که حدس بزنند چه موجودی است. می‌توانید روی کاغذ شکل حیوانات را بکشید و با قیچی آن را دربیاورید و روی یک چوب نازک بچسبانید و نمایش سایه‌ای اجرا کنید. برای این کار فقط کافی است چراغ اتاق را خاموش کنید تا فضا تاریک شود و از یک چراغ مطالعه استفاده کنید و دست‌تان را به حالت‌های مختلف جلوی چراغ بگیرید تا سایه دست‌تان روی دیوار بیفتد.

آب وهوا، بررسی وضعیت جوی در بعضی شهرها

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

سریال

بازگشت برایان کرانستون با سریالی هیجان‌انگیز

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

فصل اول سریال «عالیجناب» (Your Honor) همین یک ‌ماه پیش به پایان رسید. این سریال که برایان کرانستون (بازیگر نقش والتر وات در سریال پربیننده بریکینگ بد) در آن شخصیت اصلی است، به‌سرعت تبدیل به یکی از سریال‌های پرمخاطب در کشورهای مختلف شد و امتیاز بالایی هم از منتقدان دریافت کرد. این سریال داستانی نزدیک به سریال «بریکینگ بد» دارد. اگر آن‌جا یک معلم شیمی ناچار به تولید مخدر می‌شود، این‌جا یک قاضی متشخص گرفتار مسئله‌ای شخصی می‌شود که او را تبدیل به موجود دیگری می‌کند. به این ترتیب قاضی دست به کارهای هیجان‌انگیزی می‌زند تا از مخمصه نجات پیدا کند و همین روند داستانی باعث می‌شود ۱۰اپیزود سریال عالیجناب را پشت هم و به‌سرعت ببینید. سریال عالیجناب را می‌توانید به‌صورت دوبله شده دانلود کنید یا آنلاین در تلویزیون‌های اینترنتی تماشا کنید.

کتاب، خواندن داستان‌هایی بسیار نزدیک به شعر

پیشنهادهایی برای ۱۲ فروردین | یک اثر هنری با حضور زیدان

عده‌ای از آدم‌های بسیار معتبر در حوزه ادبیات، اعتقاد دارند مجموعه داستان کوتاه «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» از بیژن نجدی، بهترین اتفاق ادبیات ایران پس از انقلاب است. جالب اینکه سن نجدی از ۵۰سال گذشته بود، وقتی این مجموعه داستان به‌عنوان نخستین اثر رسمی او منتشر شد. بیژن نجدی یک سال و اندی پس از انتشار یوزپلنگانی از دنیا رفت ولی مجموعه داستانش هنوز تجدیدچاپ می‌شود و خواننده هم بسیار دارد. پیشنهاد مطالعه ادبیات ایران در این روز هم به او و یوزپلنگانش اختصاص دارد؛ بخوانید و توصیه کنید بخوانند.

کد خبر 590647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha