همشهری آنلاین: خودروی مشترک ایران و مالزی در کلاس بالا و با قیمت ارزان تا یک سال و نیم آینده وارد بازار می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر مهرداد بذرپاش - مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا روز جمعه ۴ مرداد پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری با شرکت خودروسازی پروتون مالزی گفت: دو مجموعه همواره از نبود خودرو ارزان قیمت در کلاس A که بتواند سهم خوبی از بازارهای جهانی خودرو را به خود اختصاص دهد رنج می‌برد و نخستین موضوعی که در پی تفاهمنامه در دستور کار دو مجموعه قرار گرفته استفاده از توانمندی‌های علمی و فنی یکدیگر برای تولید چنین خودرویی است که طبیعتاً در ایران می‌تواند جایگزین پراید شود.

مدیر عامل سایپا امضای تفاهمنامه با شرکت پروتون مالزی را گامی بلند در همکاری‌های دو کشور در زمینه تولید خودرو دانست و گفت: در پی آن هستیم تا با تجمیع توانمندی‌های یکدیگر خانواده موتور مشترک تولید کنیم تا بتوان تا ۷ ماه آینده در محصولات دو شرکت نصب شود.

بذرپاش تولید محصول مشترک با پلت فرم‌های موجود دو شرکت را از دیگر مفاد تفاهمنامه امضا شده میان شرکت سایپا و پروتون مالزی اعلام کرد و افزود: هم اکنون شرکت پروتون در حدود ۲۸ کشور و ایران در حدود ۱۵ کشور شبکه صادراتی و توزیع خودرو دارد که با همکاری و استفاده از شبکه یکدیگر می‌توان توان صادراتی هر دو شرکت را افزایش داد.

وی تامین منابع مالی را یکی از مشکلات شرکتهای تولیدی عنوان کرد و اظهار داشت: در کشورهای اسلامی سازکارها و موسسات خوبی تعریف شده و بانک‌ها منابع خود را در این موسسات قرار می‌دهند که با اجرایی شدن مفاد این تفاهمنامه می‌توان از این ظرفیت جدید بهره برد.

مدیر عامل سایپا سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های جدید را که می‌تواند در قالب مبادله سهام دو شرکت یا شرکت‌های زیر مجموعه آنها صورت گیرد و نیز استفاده از شبکه‌های تولید و تامین قطعات خودرو را از دیگر مفاد تفاهمنامه امروز برشمرد.

بذرپاش در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به همکاری شرکت پروتون با زاگرس خودرو، آیا همکاری این شرکت با سایپا نوعی موازی کاری نیست گفت: اساساً ماهیت این تفاهمنامه با همکاری شرکت پروتون و زاگرس خودرو متفاوت است.

وی افزود: این شرکت توزیع کننده محصولات پروتون در ایران است که سالانه چند هزار خودروی پروتون در ایران توزیع می‌کند اما ما بنا نداریم توزیع کننده محصولات پروتون در ایران باشیم بلکه با توان و تجمیع نتایج حاصل از تحقیقات و هم افزایی دانش طراحی و تولید خودرو و اجزای آن محصول با نشان خودمان تولید و به بازارهای داخل و جهانی عرضه می‌کنیم.

کد خبر 59032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز