یکی از راه‌های تشخیص سهام ارزشمند در بورس، تشخیص زمان ورود و خروج پول هوشمند در آن سهم است. در واقع پول هوشمند یکی از تاثیرگذارترین اصطلاحات و مفاهیم در بازار سرمایه است که با علم بر آن، می‌توان معاملات سودمندی را رقم زد.

پول هوشمند.jpg

در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با پول هوشمند به بررسی این مفهوم می‌پردازیم و روش تشخیص ورود پول هوشمند به سهم را آموزش می‌دهیم. همراه ما باشید.

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند در تعریفی ساده، سرمایه‌ای است که توسط سرمایه‌گذاران و کارشناسان بزرگ مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خبرگان بازار و… برای تشکیل روندهای بزرگ قیمتی در سهم، وارد بازار می‌شود. نقش اصلی را در ورود پول هوشمند سرمایه‌گذاران عمده بازار بر عهده دارند. آن‌ها با درک بالای خود از نیازهای بازار و همچنین دسترسی به اطلاعاتی که در اختیار هر کسی نیست، جهت حرکت سهم را مشخص می‌کنند. پول هوشمند، پول قدرتمندی است و به ‌اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند تغییرات اساسی در روند قیمتی یک سهم و تاثیرات عمیقی در تمامی سایر بخش‌های بازار بگذارد و موجب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود.

در بازار سرمایه گاهی تصمیم‌گیری برای انتخاب یک یا چند گزینه سرمایه‌گذاری بسیار دشوار است؛ زیرا  انتخاب‌های زیادی پیش روی افراد قرار دارد. علاوه بر آن ریسک سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد که فرد را در انتخاب گزینه درست سرمایه‌گذاری دچار شک و تردید می‌کند. در این حالت یکی از فاکتورهای انتخاب سهم می‌تواند ورود پول هوشمند به سهم باشد. البته برای یادگیری روش‌های انتخاب سهم مناسب و تحلیل بازار، روش‌های مختلفی وجود دارد که با شرکت در دوره‌های آموزشی کارگزاری آگاه، مطالعه مقالات و تماشای ویدئوهای بآشگاه مشتریان می‌توانید به این روش‌ها مسلط شوید و سرمایه‌گذاری پرسودی را تجربه کنید.

چگونگی ورود و خروج پول هوشمند به بازار بورس

پول هوشمند درست زمانی وارد بازار می‌شود که قیمت سهم در کف خود قرار دارد یا به پایین‌ترین حد خود رسیده است و دیگر نسبت به رشد سهم امیدی وجود ندارد. در این حالت تقاضایی برای خرید سهم نیست و درست زمانی است که سرمایه‌گذاران عمده و اصلی بازار با توجه به شرایط موجود تشخیص می‌دهند که باید روی آن سهم سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهند. پس شروع به خرید سهم مورد نظر در حجم‌های بالا می‌کنند و سبب ایجاد موجی قوی و مثبت روی آن سهم می‌شوند. این اتفاق چند روز تکرار می‌شود و سبب  افزایش چند درصدی قیمت‌ سهم می‌شود. با این افزایش قیمتی، سایر سرمایه‌گذاران، مانند سرمایه‌گذاران ثانویه و خرد، متوجه این موج قوی شده و هیجان بالایی برای خرید سهم به وجود می‌آید.

 در ادامه این پروسه، پس از گذشت مدت ‌زمانی از رشد قیمت سهام، همان سهامداران عمده با همان سرعتی که به سهم وارد شدند، از سهم خارج می‌شوند و شروع به فروش سهام می‌کنند. بنابراین پول هوشمند از سهم خارج می‌شود و قیمت آن به ‌تدریج کاهش پیدا می‌کند.

در این هنگام آن عده از سهامداران خرد که گمان می‌کنند این یک اصلاح قیمتی است، همچنان به سهامداری ادامه می‌دهند و انتظار رشد مجدد قیمت را دارند؛ زیرا این دسته از سرمایه‌گذاران از ورود و خروج سهامداران عمده یا همان پول هوشمند بی‌اطلاع هستند و در نتیجه متضرر می‌شوند اما در این میان سهامداران عمده هستند که با ورود و خروج  پول هوشمند سود کلان کسب می‌کنند.

گفتنی است که ورود پول هوشمند به بازار اتفاقی است که سالی یک یا دو بار رخ می‌دهد و این گونه نیست که مدام تکرار شود. حال اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه ورود و خروج پول هوشمند را تشخیص بدهیم، به ادامه مطلب توجه کنید. 

تشخیص ورود و خروج پول هوشمند

اولین و مهم‌ترین عامل برای تشخیص وجود پول هوشمند، حجم معاملات در یک سهم است. افرادی که دائما یک سهم را زیر نظر دارند؛ دقیقا ورود یا خروج پول هوشمند را از روی حجم معاملات تشخیص می‌دهند. حجم معاملات در واقع میزان معاملات انجام ‌شده در دوره‌ای مشخص از زمان مثلا روزانه، هفتگی، ماهانه و … است. این دوره زمانی در نمودار میله‌ای یک سهم قابل‌ مشاهده است تا تحلیلگران  با رصد حجم معاملات همراه با قیمت، جهت حرکت بازار را تشخیص دهند.

به تعبیری حجم معاملات، تغییرات قیمت را به وجود می‌آورد. به این ترتیب که حجم معاملات در بازارهای پررونق، نسبتاً سنگین و در بازارهای راکد، نسبتا سبک است اما حجم معاملات به تنهایی فاکتور تشخیص نیست؛ بلکه تشخیص ورود پول هوشمند نیازمند دانش و مهارت کافی و تجربه و شناخت سهم دارد.

دومین عامل تشخیص وجود پول هوشمند، مقایسه میزان و تعداد خریدار یا فروشنده نسبت به حجم معاملات است. اگر تعداد خریداران کمتر از حجم خرید بود نشان‌دهنده آن است که سرمایه‌گذاران کلان در حال خرید سهم هستند و عکس این مطلب نیز صادق است یعنی اگر فروشندگان کم بودند ولی با حجم بالای سفارش فروش رو به رو بودیم، این موضوع می‌تواند نشان دهنده خروج پول هوشمند باشد.

سومین عامل تشخیص پول هوشمند در یک سهم، ارزش معاملات روزانه آن سهم است. به این ترتیب که  اگر میانگین ارزش معاملات روزانه در بازار در محدوده‌ای باشد اما ناگهان در زمان کوتاهی دو تا سه برابر شود، می‌توان نتیجه گرفت علت این نقدینگی بالا ورود پول هوشمند است.

نکته‌ای که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که چنانچه حجم معاملات یک سهم زمانی که تقاضایی برای آن نیست، به ‌یک‌ باره و به میزان زیادی افزایش پیدا کند، این موضوع می‌تواند یکی از نشانه‌های ورود پول هوشمند باشد. بالعکس کاهش و فروش بسیار یک سهم، به ‌یک‌ باره را می‌توان خروج پول هوشمند از آن در نظر گرفت. بنابراین خرید و فروش حجم بالای یک سهم در زمان کوتاه و به ‌یک ‌باره را می‌توان عامل چهارم تشخیص ورود پول هوشمند به سهم دانست.

دانستیم که یکی از گزینه‌ها برای انتخاب سهم مناسب برای سرمایه‌گذاری، مخصوصا در زمان‌هایی که  نوسانات بازار بسیار است، تشخیص ورود پول هوشمند است. خبرگان بازار مدام در حال رصد تحرکات قیمتی و حجم معاملات و سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت سهم مورد نظر خود هستند زیرا با این کار از ورود و خروج پول هوشمند مطلع می‌شوند. این افراد می‌توانند با تشخیص ورود پول هوشمند به سهم و به کمک موج ایجاد شده توسط این پول، به سودهای بالاتری دست پیدا می‌کنند. در مقابل افرادی که بدون توجه به عوامل تاثیرگذاری چون پول هوشمند و تنها بر اساس هیجان خرید یا فروش می‌کنند نهایتا دچار زیان می شوند.

کد خبر 590305

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha