یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرد پس از اینکه برخی از کشورها توزیع واکسن آسترازنکا را درباره عارضه لخته شدن خون در چند نفر از دریافت‌کنندگان متوقف کردند، یک کمیته کارشناسی مشورتی این سازمان در حال بررسی موضوع است.

Astrazeneca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مقامات بهداشتی در چندین کشور از جمله دانمارک، نروژ و ایسلند به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تشکیل لخته‌های خونی در برخی از افرادی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، توزیع این واکسن را معلق کرده‌اند.

مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت که این «واکسنی عالی» است و هیچ رابطه سببی میان این واکسن مشکلات پزشکی گزارش‌شده (لخته شدن خون در رگ‌ها) ثابت نشده است و وقفه در استفاده از واکسن را «اقدامی احتیاطی» نامید.

او گفت: «بسیار مهم است که ما باید به مصرف واکسن آسترازنکا ادامه دهیم.»

او افزود که کمیته مشورتی سازمان جهانی بهداشت درباره بی‌خطر بودن واکسن‌ها در حال بازبینی گزارش‌ها در این باره است و مانند هر موضوع دیگر مربوط در این زمینه به یافته‌هایش رجوع خواهد شد.

هریس گفت: «بسیار مهم است که پیام‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن را بشنویم، چرا که در غیر اینصورت ما توجه و هشیاری کافی را نشان نداده‌ایم.»

واکسن آسترازنکا واکسن اصلی در مرحله اولیه برنامه کواکس، برنامه توزیع جهانی واکسن کرونا به رهبری سازمان جهانی بهداشت است که هدف آن توزیع دو میلیارد دوز واکسن در سال جاری به خصوص برای کشورهای فقیرتر است.

به گفته هریس، بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت بیش از ۲۶۸ میلیون دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ از سازندگان گوناگون در سراسر جهان تجویز شده‌اند و تا به حال هیچ مورد مرگ ناشی از آنها گزارش نکرده است.

این سازمان مستقر در ژنو پایتخت سوئیس به واکسن کرونای فایزر/بیونتک و گونه‌هایی از واکسن‌های آسترازنکا مجوز مصرف اضطراری داده است- اقدامی که دسترسی به این واکسن‌ها را در جهان به طور قابل‌ملاحظه‌ای گسترده‌تر خواهد کرد.

هریس در پاسخ به این پرسش که چه هنگامی واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک بیوتک در فهرست مجوز مصرف اضطراری قرار خواهند گرفت، گفت بازبینی این واکسن‌ها در حال انجام است و «احتمالا» آنها این ماه تاییدیه را دریافت خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه این موضوع تاحدی به سرعت تحویل پاسخ‌های لازم از سازندگان واکسن دارد، گفت: «با نمی‌خواهیم تاریخ دقیقی در این باره اعلام کنیم چرا که موضوعات گوناگونی در این باره موثرند، اما ما انتظار داریم این کار تا پایان ماه مارس (اوائل فروردین) انجام شود.»

کد خبر 590254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha