فناوری دیپ‌فیک به مرحله‌ای غیرقابل باور رسیده است؛ کافی است تصویری از چیزی شبیه صورت انسان به برنامه‌های دیپ‌فیک بدهید و آنچه آرزوی دیدنش را داشتید دریافت کنید!

دیپ فیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اینسایدر، اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که دیدن کیم جونگ-اون در کارائوکه و در حال آواز خواندن ممکن است چگونه باشد اکنون می‌توانید به آرزوی خود برسید!

به لطف برنامه‌ای که به کاربران اجازه می‌دهد عکس‌های هر کس یا هر چیزی که از دور شبیه چهره است را به لبخوانی تبدیل کنند، ویدیوهای عجیبی از لبخوانی آهنگ‌های معروف منتشر شده است.

ویدئوهای یک برنامه دیپ فیک در حالی وایرال شده که هوش مصنوعی و توانایی ساخت فیلم‌های جعلی از افراد واقعی، ترس بسیاری از متخصصان را برانگیخته اما برخی می‌گویند این برنامه منجر به آگاهی‌سازی خواهد شد؛

مدیرعامل این شرکت گفت: «ایده این برنامه هنگامی که با همکارم روی پشت بام در حال سیگار کشیدن بودیم به ذهنم رسید.» این برنامه ماه گذشته در کانادا راه اندازی شد و از آن زمان بیش از ۲ میلیون بار در  Apple Appstore و Google Play دریافت شده است.

۱۵ آهنگ معروف در وومبو وجود دارد که کاربران می‌توانند انتخاب کنند و با عکسی از صورت هر کس که میخواهند یک ویدئو بسازند؛ سازندگان این برنامه با کمک فیلم برداری از اجرای هر آهنگ توسط یک شخص حرکات خاص چشم، صورت و لب را تحلیل کرده و به عنوان پس‌زمینه با کمک هوش مصنوعی محرک‌سازی تصاویر بارگذاری شده را انجام دادند.

مدیر این برنامه فضای AI (هوش مصنوعی)، فضای الگوهای رفتاری و فضای deepfake را فرصتی برای انجام کارهایی جالب دانست و گفت فیلم‌های ساخته شده توسط وومبو هم به اندازه کافی جعلی هستند و هم واقعی؛

این نکته می‌تواند از آسیب احتمالی ناشی از فیلم‌های جعلی ساخته شده از افراد واقعی جلوگیری کند. فیلم‌های این برنامه به قدری واضح جعلی‌اند که ممکن است به کاربران یاد دهد تا به ویدیوهایی که در آن رهبران جهان در حال انجام کارها یا گفتن حرف‌های مضحک هستند، اعتماد نکنند.

توبی والش، یکی از استادان هوش مصنوعی دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، استرالیا، اما به گاردین گفت که اگرچه این برنامه بی‌ضرر است اما افزایش دسترس‌پذیری، سهولت و واقعی بودن فناوری‌های اینچنینی «ما را به یک مکان خطرناک می‌کشاند.»

دکتر ذال استاد بخش محاسبات انسان محور دانشگاه موناش، ملبورن، نیز گفت شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید به این فیلم‌ها را برچسب جعلی بدهند و مردم نیز باید با سهولت تولید این ویدئوهای جعلی آشنا شوند.

این در حالیست که برنامه‌های این حوزه به سرعت در حال رشد هستند؛ یک برنامه هوش مصنوعی دیگر به نام Deep Nostalgia به تازگی راه اندازی شده که با استفاده از یادگیری عمیق می‌تواند عکس‌های قدیمی، نقاشی‌ها و حتی مجسمه‌ها را متحرک کند.

با وومبو ویدئوهایی از آوازخوانی افراد سرشناسی چون کیم جونگ اون رئیس کره شمالی، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بنیانگذار جمهوری خلق چین، مائو تسه تونگ، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در توئیتر منتشر شده است.

این برنامه پیشنهاد می‌کند از عکسی که دهان سوژه بسته است استفاده کنید اما حتی یک عکس دهان بسته نیز می تواند به طرز خنده‌داری اشتباه از کار دربیاید، همانطور که برای معمر قذافی پیش آمد و تنها  گردن او را متحرک شد!

یک ربات تلگرامی تصاویری جعلی می‌سازد و چند هزار نفر تاکنون قربانی شده‌اند

کد خبر 590191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha