تجربه دردناک بیماری و درمان برای کودکان سخت‌تر است اما مطالعات نشان داده اگر این تجربه در فضایی خلاقانه و هنری رخ دهد، روند کار تسهیل و بهبودی تسریع می‌شود.

بیمارستان کودکان

به گزارش همشهری‌آنلاین، تجربه بیماری و درمان یکی از اتفاقات سخت در زندگی کودکان است و البته از آن گریزی نیست. تحقیقات نشان داده حضور در محیطی خلاق و هنری، سپری کردن دوره درمان را با روند بهتری همراه خواهد کرد.

گاردین در گزارشی نوشت: دهه‌ها است مطالعات متعددی قدرت هنر در ارتباط با سلامتی را نشان داده و اثبات کرده هر نوع بیان خلاقانه می‌تواند ضمن تقویت روحیه، کاهش استرس و فشار خون، به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کند.

تصاویر |  بیمارستان‌هایی که کودکان از آن نمی ترسند

برخی سیستم‌های مراقبتی حتی یک گام فراتر می‌روند و بر اساس تحقیقات اعتقاد دارند بیمارانی که در طول اقامت در بیمارستان در معرض هنر هستند، در واقع سریع‌تر بهبود می‌یابند و در مجموع تجربه بهتری از روند درمان خود گزارش می‌کنند.

این ایده برخی هنرمندان را برای تبدیل بیمارستان‌ها به مقاصد زیبای هنری ترغیب کرده تا آنجا که طی ۲۰ سال گذشته اتاق‌های بیمارستان کودکان را با طراحی‌هایی هنری آراسته‌اند تا اقامت در بیمارستان را برای بیماران راحت‌تر کنند.)

از مشهورترین دستاوردهای این اقدام مجموعه اتاق‌های درمان دریک آدامز در بخش اورژانس کودکان بیمارستان نیویورک است. دریک تصمیم گرفت هر دیوار را با طرح‌هایی بازیگوشانه و رنگارنگ مانند دونات و شناگران بپوشاند.

تصاویر |  بیمارستان‌هایی که کودکان از آن نمی ترسند

همچنین کارهای بصری تاکشی موراکامی برای مجموعه اسکن و تصویربرداری بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن دی‌سی جالب توجه‌اند. این هنرمند با طراحی پر جنب و جوشی توسط ابرها و گل‌ها اطراف اسکنر و دیوارهای کل اتاق را پوشانده است.

آنچه لذت خلق و هنر را دوچندان می‌کند واکشن خوب بچه‌ها است؛ این را براون، مجری این طرح، گفت و افزود: یک پسر کوچک که باید مرتبا اسکن CAT انجام دهد و خیلی ترسیده بود به او گفت که [اولین باری که وارد اتاق تازه‌طراحی‌شده شد]، «گل‌های خندان او را خوشحال کردند.»

از دیگر بازخوردهای دلچسب، واکنش یک دختر نه ساله بود که در یکی از بیمارستان‌های کودکان در کالیفرنیا سی‌تی‌اسکن می‌کرد. او گفت از ترس اینکه «توسط دستگاه بلعیده شود» نمی‌خواسته این کار را انجام دهد اما با دیدن عکس پرنده در بالای دستگاه، بخشی از اثر هنرمند راب پرویت، احساس آرامش کرده است.

تصاویر |  بیمارستان‌هایی که کودکان از آن نمی ترسند

این طرح با شروع همه‌گیری کرونا مدتی متوقف شد اما به تازگی و با سختی در حال انجام است؛ هرچند براون تاکید می‌کند: «کووید به روشنی اعلام کرد که کار ما بیش از هر زمان دیگری مهم است.»

اگر زمانی که شما در بیمارستان منتظر هستید به این آثار نگاه کنید و شاد باشید، یا بنشینید و از نحوه ساخت آن تعجب کنید، بخش بزرگی از ذهن شما از آنچه در بیمارستان در انتظار شما است رها می‌شود و این هدف این طرح است.

کد خبر 589888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha