دادستان شهرستان دماوند گفت: دلیل شهرک‌سازی‌ها در این شهرستان ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای است که تغییر کاربری‌ها ایجاد می‌کند، زیرا هر متر مربع زمین کشاورزی زیر ۱۰۰ هزار تومان و هر متر مربع زمین تفکیک‌شده بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد؛ این اختلاف قیمت موجب گرایش افراد به سمت شهرک‌سازی در دماوند شده است.

مشاور املاک

به گزارش همشهری آنلاین محمدتقی تقی زاده در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت:  بیشتر ادارات دولتی در دماوند شهرک دارند، اما نسبت به اراضی‌ای که تغییر کاربری می‌یابد سهم ادارات دولتی کمتر است.

وی افزود: بیشتر این تغییر کاربری‌ها به وسیله شهرداری‌ها و ارتباط ناسالم بین افراد متمول و کارکنان شهرداری ها، جهاد کشاورزی و ... اتفاق می‌افتد.

 تقی زاده گفت: بخشی از تخلفات نیز به دلیل سهل انگاری افرادی است که در دستگاه‌های دولتی نسبت به تغییر کاربری‌ها دارند.

وی افزود: پلیس ساختمان که مسئولیت کنترل و نظارت بر اراضی را دارد گزارش خود را به دهیاری و بخشداری و جهاد کشاورزی ارائه می‌دهد، اما درباره گزارش‌ها اقدام اساسی و شایسته‌ای برای جلوگیری از ساخت و ساز انجام نمی‌شود.

 تقی زاده گفت: افرادی اقدام به خرید مکرر اراضی چند هکتاری می‌کنند و با تفکیک و فروش آن در عمل موجب تغییر کاربری آن اراضی می‌شوند، زیرا کوچک شدن اراضی کشاورزی، دیگر امکان کشت و کار در آن زمین‌ها را نمی‌دهد.

وی افزود: از نظر قانون، این کار جرم نیست و افراد می‌توانند سند زمین چند هکتاری را به چند سند کوچکتر تقسیم کنند.

تقی زاده گفت: هزار و ۲۸۰ مشاور املاک در دماوند وجود دارد که اتاق اصناف و اتحادیه دماوند بدون توجه به کاربری اراضی و ساختمان‌هایی که این مشاور املاک در آن‌ها هستند مجوز داده است.

وی افزود: برخی افراد یک کانکس در باغی گذاشته اند و مجوز مشاور املاک گرفته اند.

تقی زاده با بیان اینکه مکان‌های فاقد کاربری تجاری نباید مجوز بگیرند گفت: بیشتر تخلفات اراضی در دماوند به وسیله مشاوران املاک اتفاق می‌افتد.

وی افزود: آن‌ها اراضی بزرگ را خریداری و تفکیک می‌کنند و در برخی موارد پیمانکاری ساخت و ساز آن را نیز بر عهده می‌گیرند.

تقی زاده گفت: باید مشاور املاکی اعضای دهیاری‌ها یا شوراهای روستایی ممنوع شود، زیرا اکنون بیشتر این افراد مشاور املاک هستند و به عنوان نمونه در روستای صیدآباد دماوند چهار عضو شورای روستا مشاور املاک هستند.

وی افزود: بر این اساس اعضای شوراها و دهیاری‌ها به جای اینکه حافظ زمین‌های کشاورزی باشند خود آن‌ها را تفکیک می‌کنند و تغییر کاربری می‌دهند.

کد خبر 589852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha