اعضای شورای اسلامی شهر تهران اصلاحیه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را با رقم ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان به تصویب رساندند.

شورا

به گزارش همشهری آنلاین، سید حسن رسولی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این لایحه، گفت: «در لایحه اصلاح بودجه سال ۹۹ شهردار تقاضا کرد که مبلغ ۳ هزار و ۲۱۳ میلیارد تومان از سرجمع اعتبارات جاری و هزینه‌ای جابه‌جا شود تا امکان انعطاف‌پذیری در پایان سال فراهم کند.»

رسولی با بیان اینکه افتخار مدیریت شهری است که فقط یک اصلاحیه بودجه دارد، اضافه کرد: «بر اساس نظر کمیسیون برنامه و بودجه در نهایت، این عدد به  ۳ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان کاهش یافت.»

بعد از سخنان رسولی، زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه بودجه متمم نمی‌تواند ۲ برابر بیشتر از بودجه اولیه باشد،گفت: «در بعضی از ردیف‌ها آنچه پیشنهاد شده بیشتر از اعتبار مصوب است که این موضوع قابل تامل است و نشان می‌دهد پیش‌بینی اولیه بودجه دقیق نیست.»

رسولی اما در این باره گفت: «بیش از ۲ هزار ردیف هزینه‌ای در شهرداری داریم  که در بعضی ردیف‌ها پیش‌بینی‌های اولیه دقیق و واقعی نبوده یا ناشی از اشتباهات نظام بودجه ریزی یا کاهش شدید قدرت خرید ریال بوده است؛منتها تعداد آنها بسیار کمتر از ۲ هزار است. در بعضی از ردیف ها بودجه مصوب نداشتیم یعنی ردیف جدید ایجاد نشده بود،اما تحت تاثیر کرونا ناچار شدیم ردیف جدید بگذاریم.در سال ۹۹ تحت تاثیر شرایط کرونا میزان تخصیص پروژه های عمرانی کمتر شده است.»

محمد سالاری هم در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم درباره ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تصمیم بگیریم. شهرداری تهران باید این اصلاحیه را قبل از بودجه ۱۴۰۰ به صحن ارائه می‌داد. در این صورت ما نتیجه می‌گرفتیم که در کدام بخش درست پیش‌بینی نکردیم تا در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود. این اشکال رویه‌ای است که وجود دارد. این بودجه ۳ هزار میلیاردی از بودجه ۳۰ هزار میلیاردی اصلی مهم‌تر است.»

او ادامه داد: «ورود ما باید عمیق‌تر از بودجه اصلی باشد. بنابراین باید پاسخ داده شود که این ارقام از کجا کسر و به کجا اضافه شده است. ۹۴۸ میلیارد تومان آن هزینه ای است، بنابراین حدود هزار میلیارد تومان به هزینه ها اضافه شده است. ۹۶۸ میلیارد تومان آن سرمایه ای است و هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان آن هم مالی است که احتمالا مربوط به دیون یا بدهی‌های بانکی است. مهمترین سوال من این است که از کجا ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد کسر شده و قرار است به کجاها اضافه شود؟»

رسولی در پاسخ به سالاری گفت: «به لحاظ سقف و کف اصلاحیه‌های قبلی ۵ هزار میلیارد تومان بوده؛ همچنین هیچ تغییری در رقم بودجه ۹۹ ایجاد نشده و صرفا جابه‌جایی است. در واقع نه سقف تغییر و نه نسبت بودجه تغییر کرده است.»

در ادامه، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر در موافقت با اصلاحیه بودجه ۹۹ گفت: «به نظر من اولا این اصلاحیه لازم نبود به شورا ارسال شود. ما اجازه جابه جایی ۱۰ درصد ردیف‌های بودجه را به شهردار داده بودیم. دوم این که مسائلی که مطرح شد این که از کجا برداشته و به کجا اضافه شده از اختیارات شهردار است و این اختیار به او داده شده و بنا نیست درباره هر کدام از آن را گزارش دهد.»

در نهایت کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۹۹ به رای اعضا گذاشته شد و با ۱۶ رای به تصویب شد.

در ادامه، مجید فراهانی موضوع افزایش بودجه دانشگاه علمی کاربردی را عنوان و پیشنهاد افزایش ۲ هزار میلیاردی بودجه دانشگاه علمی کاربردی که در کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده را مطرح کرد که این پیشنهاد در نهایت با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید.

فراهانی همچنین پیشنهاد دیگری مبنی بر کمک ۲ میلیارد تومانی به برگزاری انتخابات به فرمانداری‌های حوزه تهران مطرح کرد که بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان، این پیشنهاد هم با ۱۰ موافق به تصویب رسید.

 در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح بودجه ۹۹، حسن خلیل‌آبادی و محمد سالاری هم دو پیشنهاد مطرح کردند که بعد از بحث و بررسی از سوی اعضاء، این دو پیشنهاد رای نیاورد و در نهایت،لایحه به رای گذاشته شد و اصلاحیه بودجه شهرداری تهران با ۱۵ رای به تصویب رسید.

کد خبر 589777

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha