جمعه ۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجمع قانون اساسی اکوادور قانون اساسی جدید این کشور حاشیه رشته کوه آند را به تصویب رساند.

خبرگزاری اتریش از مونتکریستی گزارش داد، با 94 رای در برابر 32 رای مخالف، نمایندگان اکوادور شب جمعه در مونتکریستی (Montecristi) این قانون را که در 444 ماده پیشنهاد شده بود، به تصویب رساندند.

با این قانون اساسی اختیارات رییس جمهور تقویت می‌شود و از میزان اثرگذاری احزاب اصلی کاسته خواهد شد. قانون اساسی اکنون منتظر همه‌پرسی است که روز 28 سپتامبر باید از سوی مردم تایید شود تا قدرت اجرایی بیابد. قانون اساسی فعلی این کشور آمریکای جنوبی در سال 1998 میلادی تصویب شده بود.

Fernando Cordero, center, and Aminta Buenano, left, president and vice president respectively of the Ecuador's Constituent Assembly

نتیجه رای‌گیری درباره قانون اساسی در سطح مجمع غافلگیرکننده نبود، زیرا حزب اتحاد رافائل کورئا (Rafael Correa) رییس جمهور چپگرای این کشور بیش از 60 درصد اعضای آن را تشکیل می‌داد. کورئا در صورت به اجرا درآمدن این قانون اساسی می‌تواند دو دوره دیگر را هم برای ریاست جمهوری نامزد شود که بدین ترتیب در صورت انتخاب می‌تواند تا سال 2017 در راس حکومت باقی بماند.

رییس جمهور همچنین حق انحلال کنگره را خواهد داشت و می‌تواند سیاست‌ها اقتصادی را تنظیم کند. مخالفان این انتقاد را مطرح می‌کنند که این قانون اساسی فقط باقی ماندن قدرت در دست کورئا را مد نظر دارد.

کد خبر 58967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز