آیا بهتر نیست واکسن کووید-۱۹ در همان جایی از بدن تجویز کرد که کروناویروس در ابتدا به آن تهاجم می‌کند؟ یعنی بینی.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر  یک شرکت نوپای زیست‌فناوری به نام آلتیمیون(Altimmune)  که در مریلند آمریکا واقع است، در تلاش برای ساختن یک واکسن کووید-۱۹ است که به جای تزریق در بازو به درون بیرون پاشیده می‌شود.

دکتر بادی کریچ که رئیس برنامه پژوهش واکسن در دانشگاه وندربیلت آمریکا است و با این شرکت همکاری می‌کند، گفت: «فرستادن واکسن به جایی از بدن که نخستین تماس با ویروس در آنجا صورت می‌گیرد، امتیازی شمرده می‌شود. در شرایط معمول، ویروس کرونا از طریق عضله دلتوئید بازو وارد بدن شما نمی‌شود- این ویروس از طریق بینی، چشم‌ها و گلو شما را مبتلا می‌کند. بنابراین منطقی است که دست کم ساخت واکسنی را که باعث ایجاد حدی از ایمنی در منافذ مخاطی بدن شود، در نظر داشته باشیم.»

سه واکسن کرونای تایید شده در آمریکا تا به حال، همگی تزریقی هستند. این واکسن‌ها ممکن است سرایت ویروس را کاهش دهند، اما نامحتمل است که که باعث توقف کامل آن شود.

یک واکسن داخل‌بینی می‌تواند خط دفاعی اضافی ایجاد کند، چرا دستگاه ایمنی را به تولید آنتی‌بادی‌هایی وا می‌دارد که عفونت موضعی در عشاهای مخاطی در بینی و گلوی‌تان را مهار می‌کند. این پاسخ دفاعی ممکن است با متوقف کردن ریزش ویروس از این منافذ مخاطی (دهان و بینی) از سرایت ویروس هم پیشگیری کند.

آلتیمیون ماه گذشته کارآزمایی واکسن داخلی بینی‌اش به نام «ادکوید» (ADCOVID) را در ۱۹۰ نفر شروع کرد تا میزان بی‌خطر بودن، عوارض جانبی ناشی از آن و میزان

کد خبر 589126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha