مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
۱ نفر

شبا مخفف کلمه شماره حساب بانکی ایران است که برای سهولت و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های دیگر توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بر اساس استانداردهای ۱۳۶۱۶-ISO تعریف و تبیین شده است. به‌زودی تنها از این شماره در پرداخت‌های بانکی استفاده می‌شود.

image-20210303172819-1.jpeg

شماره شبا رقمی ۲۴ عددی است که از طریق شماره حساب شما به دست می‌آید. این عدد ترکیبی از کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد است. معادل کلمه‌ی انگلیسی شماره شبا IBAN است. شماره‌ی شبا استاندارد بین‌المللی است که برای شناسایی حساب‌های بانکی استفاده می‌شود. این استاندارد در کشورهای مختلف دارای فرمت‌های مختلفی است. از تاریخ۱۱ دی ماه سال ۱۳۸۵ برای حواله‌های ارزی، استفاده از این شماره در ایران اجباری و الزامی شد.

اما از آنجا که هر بانک روش مختلفی را برای شماره‌گذاری انواع حساب‌های مشتریان خود در نظر می‌گیرد، این ناهماهنگی بین حساب‌ها، مشکلات عدیده‌ای را برای مشتریان ایجاد کرده است. در نتیجه بانک مرکزی از شماره‌ی شبا، برای استفاده در بانک‌های داخلی نیز استفاده نمود.

هر شبا، ساختاری ۲۶ کاراکتری دارد که به شرح زیر است:

CC: شناسه‌ی کشور. این شناسه، از دو حرف آغازین نام کشور گرفته می‌شود. به این معنی که در شماره‌ی شبای حساب‌های بانکی ایران دو حرفIR وجود دارد.

CD: شناسه کنترل درستی ساختار(Check Digit) . این بخش دو رقمی را تشکیل می‌دهد که پس از حروف می‌آید.

BBAN: شماره حساب بانکی پایه که از ۲۲ رقم تشکیل شده ست.

بیست و دو رقم حساب بانکی یا همان BBAN از چپ به راست به شرح زیر است:

الف شناسه‌ی بانکی: سه رقم اولی که در شماره‌ حساب شما آمده است نشان‌دهنده‌ی بانکی است که شماره حساب شبا را برای شما صادر کرده است. برخی از شناسه‌های بانک‌ها به شرح زیر است:

· ۰۱۰: بانک مرکزی

· ۰۱۱: بانک صنعت و معدن

· ۰۱۲: بانک ملت

· ۰۱۳: بانک رفاه

· ۰۱۴: بانک مسکن

· ۰۱۵: بانک سپه

· ۰۱۶: بانک کشاورزی

· ۰۱۷: بانک ملی

· ۰۱۸: بانک تجارت

· ۰۱۹: بانک صادرات ایران

· ۰۲۰: بانک توسعه صادرات ایران

· ۰۲۱: پست بانک ایران

· ۰۵۱: موسسه اعتباری توسعه

· ۰۵۳: بانک کارآفرین

· ۰۵۴: بانک پارسیان

· ۰۵۵: بانک اقتصاد نوین

· ۰۵۶: بانک سامان

· ۰۵۷: بانک پاسارگاد

· ۰۵۸: بانک سرمایه

ب- نوع حساب بانکی: عدد چهارم در شماره حساب شما، نشان‌دهنده‌ی نوع حسابی است که دارید. صفر، شناسه حساب‌های سپرده بانکی و ۱ شناسه‌ی حساب‌های تسهیلات بانکی است.

پ-شماره حساب بانکی: هجده رقم باقی مانده، متشکل از شماره حساب بانکی است که توسط هر بانک صادر می‌شود که صفرهایی نیز به منظور تکمیل کننده در سمت چپ قرار دارند. به این معنی که اگر شماره حساب بانکی صادر شده، کمتر از ۱۸ رقم باشد، به سمت چپ این حساب، صفرهایی اضافه می‌شود تا شماره حساب به ۱۸ رقم برسد.

 از آنجا که دریافت شماره‌ شبا بانک ملی با شماره کارت از طریق دریافت شماره حساب امکان پذیر است به همین منظور باید اطلاعاتی در زمینه شماره‌ حساب نیز داشته باشیم. شناسه بانکی بانک ملی عدد ۰۱۷ است و شماره حساب نیز ۱۳ رقم بوده که نشان‌دهنده‌ی نوع حساب است. اگر قرار باشد انتقال وجه از طریق شبا انجام شود، از طریق یکی از سامانه‌های ساتنا یا پایا این کار صورت می‌پذیرد. تفاوت این دو در سقف انتقال وجه است.

سامانه ساتنا برای مبالغ پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سه طریق شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک می‌توانید این امر را انجام دهید. در شعب بانک تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و مجموع ۶۰۰ میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال این کار امکان پذیر است. در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت ۵۰۰ میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید.

اما برای دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت چه کار می‌توان انجام داد؟

از آنجا که خرید با پول نقد کم کم جای خود را به خرید از طریق کارت‌های بانکی می‌دهد، تقریبا هر کسی شماره‌کارت خود را در ذهن سپرده است. اما چون برای هر نقل و انتقال پول لازم است که مقادیری نیز کارمزد پرداخت می‌شود، همچنین محدودیت‌هایی را نیز از نظر ریالی شامل می‌شود، بهتر است تا با استفاده از شماره شبا به نقل و انتقال پول پرداخت.

در حال حاضر فعلا ارائه‌ی شماره‌ی شبا تنها از طریق شماره‌ی حساب امکان پذیر است. به همین دلیل اگر نیاز به شماره شبا دارید و البته شماره حساب خود را ندارید، بهتر است اول شماره حساب خود را از طریق شماره کارت خود پیدا کنید تا بتوانید از آن طریق شماره شبا را بدست آورید.

به همین منظور نیاز داریم تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، پس به طور مستقیم نمی‌توان شماره شبا را از شماره کارت دریافت کرد. در نتیجه اولین اقدام این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل نماییم و پس از ان می‌توان به دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت اقدام نمود.

برای این منظور ابتدا باید در بانک ملی حسابی را افتتاح نمایید تا بتوانید از سامانه بام بانک ملی استفاده کنید. اما برخی بانک‌ها مانند ایران زمین، پاسارگاد، سامان، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه مهر ایران و مسکن نیز این امکان را در اختیارتان گذاشته اند تا شماره کارت حساب‌هایتان در این بانک‌ها را به شماره حساب یا شماره شبا تبدیل نمایید.

برای این منظور پس از اینکه وارد سامانه‌ی بام شدید، از این مسیر اقدام نمایید: انتقال پول>کارتی>کارت به کارت. در اینجا باید یکی از کارت‌های بانک ملی را انتخاب نمایید و مبلغ اندکی را برای انتقال وارد کنید. وقتی حساب مقصد و لوگوی بانک در صفحه‌ی شما به نمایش درآمد کافی است تا ضربدر را فشار دهید. با فشار دادن دکمه‌ی بازگشت، اکنون توانسته‌اید شماره حساب کارت دیگری را پیدا کنید.

روشی دیگر نیز برای دریافت شماره شبا بانک کلی با شماره کارت موجود است. برای این کار کافی است در موتورهای جستجوی گوگل، نام بانک و شبا را سرچ کنید. هر بانک سرویس جدایی دارد که می‌توانید با دادن شماره‌ی کارت خود به دریافت شماره‌ی شبا بانک ملی با شماره کارت اقدام نمایید. البته توجه کنید، سایت‌های مختلف در اینترنت وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از شماره کارت خود، به شماره حساب و سپس به شماره شبا دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

اگر تصمیم به انتقال وجه بدون پرداخت کارمزد را دارید می‌توانید از طریق شماره‌ی شبا به این کار اقدام نمایید. اما برای داشتن شماره شبا می‌توانید از روش‌های مختلفی این کار را انجام دهید. بانک‌های مختلفی شماره‌ی شبا را در اختیار شما قرار می‌دهند که یکی از این بانک‌ها بانک ملی است. برای دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت می‌توانید از سمانه بام بانک ملی استفاده کنید. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

 برای دریافت شماره شبا بانک ملی با شماره کارت، کافی‌ است یا در اینترنت جستجو کنید و از درگاه‌هایی که بانک در اختیارتان قرار داده است استفاده نمایید و یا تلاش کنید تا ابتدا شماره حساب را پیدا کنید. می توانید شماره حساب را از طریق شماره کارت پیدا کنید. این کار به این علت امکان پذیر است که تنها روش محاسبه شماره شبا داشتن شماره حساب است. اما اگر شماره حساب خود را ندارید با مراجعه به اینترنت و وارد کردن شماره کارت می‌توانید به دریافت شماره شبا با شماره کارت اقدام فرمایید.

کد خبر 588611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha