ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، آتش‌سوزی در شیرخوارگاه آمنه و خبر وزیر امورخارجه ایران درباره توافق ایران و کره‌جنوبی درباره مکانیسم استرداد پول‌های ایران مهم‌ترین خبرهای صبح امروز هستند.

میز خبر

۱۹:۱۲-مجلس: مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرد دیوان محاسبات کشور موظف است به صورت سه ماه یک بار گزارشی از اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری و سامانه ثبت حقوق و مزایا به صورت عمومی منتشر کند.

۱۸:۵۸-دیپلماسی: مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری از نهایی شدن محکومیت ۳۷ میلیون دلاری آمریکا در دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده به نفع تهران خبر داد. این مرکز  با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده مستقر در شهر لاهه، دولت آمریکا را به موجب حکمی به پرداخت خسارت مالی و استرداد بعضی از اموال متعلق به دولت و دستگاه‌های دولتی ایران محکوم کرد. در این اطلاعیه آمده است: در این حکم دیوان شکایت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه دولت آمریکا بر خلاف تعهدات آن کشور در بیانیه‌های الجزایر با وضع مقررات خزانه‌داری در تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۸۱ مانع از انتقال یا تاخیر در انتقال بخشی از اموال متعلق به ایران پس از انعقاد بیانیه‌ها شده است، وارد دانسته و مقرر کرد دولت آمریکا نسبت به انتقال اموال باقیمانده در آمریکا اقدام کرده یا خسارات ایران را جبران کند.  

۱۸:۵۴-اقتصادی: رییس جمهوری به وزیران صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تاکید کرد که حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند. حسن روحانی خطاب به علیرضا رزم حسینی و کاظم خاوازی نوشت: "در این روزهای نزدیک به عید نوروز و ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط بسیار سخت معیشت مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی، حق افزایش قیمت هیچ کالایی را بدون هماهنگی با ستاد اقتصادی ندارند. "


۱۸:۲۴-مجلس: نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور را مکلف کردند اعتبار لازم برای تولید برنامه جهت فرهنگسازی و آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را از محل هزینه کرد یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه های اجرائی را در اختیار صداوسیما قرار دهد.


۱۸:۲۱-انتخابات: متین منتظمی عضو شورای عالی وحدت اصولگرایان: بحث‌های مطرح شده درباره انتخاب علی لاریجانی به عنوان گزینه شورای وحدت در انتخابات ریاست جمهوری صحت ندارد.

۱۸:۰۸-سیاست خارجی: احمد ابوالغیط،دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی با طرح ادعاهایی علیه ایران و انصارالله یمن گفت: حملات حوثی ها نشان دهنده تمایل ایران به این امر است و این سیاست در راستای اجرای یک راهبرد است که از یمن به عنوان برگه ای برای مذاکرات استفاده می کنند. ابوالغیط بدون اشاره به حملات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن گفت: مسئولیت افتادن یمن در بحران انسانی خطرناک برعهده حوثی ها و حامیان آن ها است، آن ها موشک ها و پهپادهایشان را به سوی خاک عربستان پرتاب می کنند و همه ما این نوع عملیات را محکوم می کنیم. وی مدعی شد: با نگرانی بسیار رفتارهای خصمانه ایران در منطقه در جبهه های مختلف و به شکل های متعدد را دنبال می کنیم.

۱۶:۵۷-انتخابات: محمدباقر الفت، معاون اجتماعی قوه قضائیه تاکید کرد که کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰، مراقب تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خود باشند، زیرا همه گزارشات مربوط به تخلفات مورد رصد قرار گرفته، در پوشه‌های مربوط نگهداری شده و در ارزیابی صلاحیت نامزدهای احتمالی آینده مدنظر قرار خواهد گرفت.


۱۶:۱۰-دفاعی: امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش با تأکید بر لزوم دقت نظر مجلس در تخصیص بودجه دفاعی کشور گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران به نسبت برون‌داد، کم‌هزینه‌ترین ارتش در بین همه ارتش‌های جهان است.

۱۶:۰۷-دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایرلند از حضور دیپلماتیک در ایران خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از شینهوآ، سایمون کاونی اعلام کرد :حضور دیپلماتیک امسال در ایران از سر گرفته می‌شود.‌ ماموریت دیپلماتیک در سطح کاردار با بازگشایی سفارت ایرلند در سال ۲۰۲۳، اجرا می‌شود. وی افزود: ایرلند مسئولیت مهم و نقش  تاثیرگذار در راستای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای  در دو سال آینده در شواری امنیت دارد. ایرلند کاملاً به موفقیت  توافق و مقابله  با  گسترش تسلیحات اتمی متعهد است. حضور  ایرلند در تهران بیانگر تعهد ما برای توسعه  مذاکرات  با همه طرف‌های  درگیر از جمله ایران در این راستا  است.


۱۵:۱۷-دیپلماسی: فارس گزارش داد: منابع آگاه با ارائه جزئیاتی از توافق ایران و کره جنوبی می‌گویند قرار است در گام اول حداقل یک میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران به صورت حواله‌ای و برای خرید کالا آزاد شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

۱۵:۰۳-سیاست خارجی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکایی‌ها اکنون به جای پاسخگویی به جنایت‌های ۶ ساله خود در یمن نمی‌توانند در مقام مدعی علیه دیگران اتهامات بی‌اساس مطرح کنند.

۱۴:۲۷-انتخابات: محسن رضائی: اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

۱۴:۲۵-امنیتی: حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ضمن تشریح کامل اتفاقات روی داده در شهر سراوان، گفت: در حمله تروریستی به خودروی مهندسی سپاه در روز گذشته یکی، دو نفر زخمی شدند و سرنوشت یکی از نیروها هنوز مشخص نیست که در حال پیگیری هستیم، اما بعید است که ربوده شده باشد.

۱۲:۴۱ - اجتماع: تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داده که اگر به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا در کشور، پروازهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا محدود یا ممنوع شود، هزینه بلیت آن به صورت کامل به مسافران بازگردانده خواهد شد.

۱۲:۱۹ - اجتماع: شنبه تکلیف مردم برای سفرهای نوروزی روشن می‌شود. رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستادملی کرونا خبر داده است که روز شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف مردم برای سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۰روشن خواهد شد تا آن‌ها بدانند ورود به چه شهرهایی ممنوع و مجاز است.

۱۲:۰۴- اقتصاد: ایسنا در خبری مدعی شد که مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور، از سمتش استعفا داده است.

۱۱:۵۷ - سیاست داخلی: پس از پایان جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی، جلسه‌ای مهم در دولت به ریاست اسحاق جهانگیری و برخی اعضای دولت در حال برگزاری است. در این جلسه، وزیر امور خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی، معاون حقوقی رییس جمهور و معاون پارلمانی روحانی حضور دارند. در همین رابطه جنیدی در پاسخ به سوالی درخصوص برگزاری این جلسه و اینکه آیا این جلسه در خصوص FATF است گفت: خیر در این خصوص نیست.

۱۱:۰۷ - سیاست داخلی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری باشگاه خبری باشگاه خبرنگاران جوان درباره FATF توضیحاتی ارائه کرده است. محسن رضایی گفته است: در موضوع  FATF منتظر مستندات دولتی‌ها هستیم تا در مجمع آن را بررسی کنیم. هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد. وی همچنین گفته است: الان بحث دو توصیه از ۴۱  توصیه مطرح است. دو تا از این توصیه‌ها در مجمع است. یکی لایحه پالرمو است و دیگری لایحه CFT است. اعضای مجمع درباره موضوع "نکست استپ" بسیار پرس و جو کردند. این موضوع هنوز در هاله ابهام است. دبیر مجمع تشخیص مصلح همچنین گفته است: قرار شده مستندات این سوالات بررسی شود و دولتی‌ها آن را امضا کنند. دولتی‌ها درباره این موضوع تناقضاتی دارند. سه یا چهار پیشنهاد در مجمع وجود دارد. باید این مستندات توسط دولت امضا شود. به مجمع بیاید و بعد این پیشنهادات در مجمع بررسی و به تصویب برسد، اما برخی آقایان وزرا می‌گفتند اول این این موضوع در مجمع تصویب شود و بعدا مورد بررسی قرار بگیرد. اعضای مجمع منتظر مستندات دولتی‌ها هستند.

۱۰:۴۰ - سیاست داخلی: رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت درباره تصویب FATF درخواستی از مجمع تشخیص مصلح را مطرح کرد. روحانی در این جلسه گفت: دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرد تا زمان تصویب FATF را تمدید کنند و ایشان نیز لطف کردند و تمدید کردند. امروز در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اگر هرچه زودتر تصویب شود به نفع مردم و کشور هست. افرادی که در مجمع هستند مورد توجه مقام معظم رهبری هستند. تحریم باشد یا نباشد FATF لازم است. برجام باشد یا نباشد FATF لازم است، مانند دو پنجره است که اگر هر دو را باز کنیم دو برابر هوا وارد می‌شود.

۱۰:۲۶ - سیاست داخلی:
رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت که در حال برگزاری است گفت: لحن دولت جدید آمریکا تغییر کرده و به برخی از مسائل اشتباه دولت قبل اعتراف کرده است.

۱۰:۲۰ - سیاست خارجی: ایسنا در خبری به نقل از یک منبع امنیتی آورده است که پایگاه عین الأسد در استان الأنبار هدف حمله موشکی قرار گرفته است. به گفته این مقام امنیتی چهار موشک کاتیوشا این پایگاه را که محل حضور نیروهای آمریکایی است، هدف قرار دادند. این منبع به جزئیات بیشتری اشاره‌ نکرده است.

۱۰:۰۷ - اجتماع: شیرخوارگاه آمنه ساعت ۸:۴۵ دقیقه دچار حریق شد که ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی به این محل اعزام شدند. معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران درباره این حادثه گفته است: آتش سوزی جزئی در یکی از انبارهای شیرخوارگاه آمنه رخ داد که خوشبختانه از محل اقامت کودکان فاصله داشت. در حال حاضر آتش خاموش شده و هیچ اتفاقی برای کودکان در شیرخوارگاه نیفتاده است و همه کودکان در سلامت کامل هستند.

کد خبر 588472

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha