وضعیت تولیت مسجدی در شرق تهران که در اوایل انقلاب اسلامی حتی امام جماعت آن با حکم امام خمینی(ره) تعیین شد و در همه این سال‌ها محل رجوع مردم شرق تهران بود، تعیین تکلیف شد.

رضا جلالي خميني

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، مسجد احمدیه، حوزه علمیه احمدیه و حسینیه مکتب‌الحسین از جمله اماکن دینی و فرهنگی شناخته شده شرق تهران است که با نام و یاد آیت‌الله فقید حیدرعلی جلالی خمینی از یاران بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نماینده امام خمینی(ره) در شرق تهران و مامن معنوی مردم شرق تهران گره خورده است. با گذشت حدود یک ماه از درگذشت این استاد اخلاق، وضعیت تولیت این مسجد شاخص و مدیریت حوزه علمیه احمدیه مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا جلالی خمینی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره وضعیت تولیت مسجد شاخص احمدیه، گفت: تولیت مسجد احمدیه تا سال ۸۵ برعهده شخص آیت‌الله جلالی خمینی بود اما از اوایل ۸۵، تولیت به بنده منتقل شد. از سال ۹۳ هم ایشان به دلیل آسیب‌دیدگی پا دیگر امکان ایفای نقش امام جماعت مسجد را نداشتند و به این جهت، اقامه جماعت را برعهده دو فرزند خود محمدرضا و مهدی جلالی خمینی، قرار دادند.

وی با بیان اینکه مسجد و حوزه علمیه احمدیه، موقوفه است؛ افزود: مدیریت حوزه علمیه احمدیه از طرف مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه منصوب می‌شود. حدود ۱۰ سال قبل، حجت‌الاسلام والمسلمین سرلک از سوی آیت‌الله جلالی خمینی به عنوان مدیر حوزه احمدیه معرفی شد و مرکز مدیریت هم نسبت به صدور حکم برای مدیر پیشنهادی، اقدام کرد. البته دو فرزند ذکور آیت‌الله جلالی خمینی در زمینه سرپرستی و گره‌گشایی از مشکلات حوزه کمک می‌کنیم.

تولیت مسجد و حوزه علمیه احمدی خاطرنشان کرد: آیت‌الله جلالی خمینی همواره به دنبال نهادینه‌سازی اسلام علمی بود و از طرفی هم با وجود اینکه همواره از مسئولان و خدمتگزاران ملت حمایت می‌کرد، اما هیچ‌گاه وابسته به دولت نبود و حوزه را با چنگ و دندان و جلب حمایت دوستداران امام و رهبری اداره کرد.

جلالی خمینی با اشاره به سابقه معرفی آیت‌الله جلالی خمینی از سوی امام راحل به عنوان امام جماعت مسجد احمدیه، گفت: آیت‌الله جلالی خمینی از سال ۴۲} از طرف حضرت امام(ره) به تهران آمدند. در آن زمان فقط ۳ مسجد در منطقه شرق تهران بود که شامل مسجد تازه احداث شده احمدیه و مساجد سمنگان و حجتیه می‌شد. امام خمینی(ره) در اقدامی کم‌سابقه، در نامه‌ای به مردم نارمک در حالی که این محله را «دارالسعاده» نامیدند، آیت‌الله جلالی خمینی را به عنوان امام جماعت مسجد احمدیه نصب کردند. آیت‌الله جلالی خمینی در دوران حیات خود، ۱۰ مسجد در شرق تهران تاسیس کردند.

وی در پایان درباره ترمیم هیات امنای مسجد احمدیه نیز اظهار کرد: هیات امنای مسجد از قبل پیروزی انقلاب تعیین شده بود و تا کنون هم تغییری نکرده است؛ هر چند که برخی اعضای آن به رحمت خدا رفته‌اند. اعضای که در قید حیات هستند همچنان عضو هیات امنای مسجد خواهند بود و بنا داریم تعدادی عضو جدید را هم به هیات امنا اضافه کنیم. در این رابطه گفت‌وگوهایی با رئیس امور مساجد مرکز و منطقه صورت گرفته است.

کد خبر 588025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha