دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبه عمومی مردم استان بازگشایی بازارچه‌های مرزی است که این امر به زودی محقق می‌شود.

بازارچه‌های مرزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ملانوری در جلسه دیدار با وزیر امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت: در حال حاضر تنها گذرگاه فعال استان، ماهیرود است که طی ۱۰ ماهه امسال میزان صادرات کشور از مرز ماهیرود حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این حجم به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد کل صادرات ایران به افغانستان را شامل می‌شود.

در شرایطی که اغلب مرزهای کشور برای تحریم‌های ناجوانمردانه و شیوع کرونا با تعطیلی مواجه شده، اما مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، سهم بسزایی در کسب درآمد از طریق صادرات داشته است.

وی پیگیری بازگشایی گمرک یزدان توسط وزارت خارجه را خواستار شد و گفت: علاوه بر این که شورای عالی اقتصادی دولت افغانستان در سال ۱۳۹۶ با راه اندازی گمرک رسمی یزدان موافقت کرده، مطالبه عمومی مردم استان به ویژه فعالان اقتصادی راه‌اندازی دوباره این مرز رسمی است.

صدور روادید به عنوان روابط بین دو استان همجوار و فراه از مهمترین چالش‌هاست،  عدم وجود کنسولگری کشور افغانستان در بیرجند، یکی از علل بروز این مشکل است.  وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند، همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز ولایت فراه افغانستان، طبعاً بسیاری از مشکلات اتباع دو طرف را حل کرده و مراودات دو استان را گسترش می‌دهد و در نهایت توسعه استان را به دنبال خواهد داشت.  راه اندازی گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی از فراه از برنامه‌های استان در مراودات با افغانستان است.

استاندار خراسان جنوبی فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزا در مرز ماهیرود را به عنوان راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل مطرح کرد و افزود: این اقدام رفت و آمد فعالان اقتصادی، اتباع و گردشگران سلامت را تسهیل کرده و به جذب توریسم مذهبی به مشهد مقدس کمک خواهد کرد.  با افزایش بازارچه‌های مرزی در استان و البته از طریق دسترسی به بندر چابهار و دریای عمان، ارتباط ما با کشورهای همسایه در شرق و نیز بازارهای هدف در دیگر کشورها توسعه می‌یابد.

در این جلسه مقرر شد با اعزام تیم کارشناسی وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه‌های مرزی استان انجام شود.

کد خبر 588015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha