اولین گیرنده واکسن کوو پارس رازی فرزند یکی از کارکنان موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بود.

تزريق واكسن كووپارس به اولين داوطلب

همشهری آنلاین- حمیدرضا بوجاریان: تست انسانی واکسن  نوترکیب تزریقی - استنشاقی کووپارس بر روی ۱۳ داوطلب پیشرو از مجموع ۱۳۳ داوطلب انتخاب شده برای فاز اول کارآزمایی این واکسن آغاز شد. 

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس با اشاره به ویژگی های منحصربفرد واکسن موسسه رازی گفت: داده‌های پژوهشی و سابقه طولان مدت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، پشتوانه محکمی در فرایند ساخت واکسن کرونا در این موسسه  بوده است.

کاظم خاوازی با اشاره به اینکه امروز شاهد اتفاقی بزرگ در عرصه ساخت واکسن کرونا در کشور هستیم، افزود: از اسفند گذشته و همزمان با شیوع کرونا، تلاش کردیم تا با تولید واکسنی به مردم و کادر درمان خدمت کنیم. طراحی واکسن بسیار پیچیده است که تا اوایل فروردین به انجام رسید.

به گفته خاوازی، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از ویروس شناسان را جمع کردیم تا بتوانیم کار ساخت واکسن را شروع کنیم. آن زمان بسیای می گفتند امیدی به ساخت واکسن ندارند. گرچه کسی ما را برای انجام چنین کاری تشویق نکرد اما، موفق شدیم با تلاش شیانه روزی به مرحله کارآزمایی بالینی واکسن ساخت.

وی با اشاره به اینکه برای تست حیوانی واکسن  موسسه رازی، در اقدامی بی نظیر واکسن بر روی همه حیوانات آزمایش شد، اظهار داشت: انجام تست بر ۵۰۰ حبوان و نیز ده ها نمونه میون سبز افریقایی از فعالیت هایی بود که در موسسه برای بررسی ایجاد ایمنی دربدن دریافت کنندگان انجام شده است. با این روش، موفق شدیم نتایج بسیار دقیق و مطمئنی ازنتایج تست واکین را به وزارت بهداشت برای بررسی دقیق تر ارسال کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پلتفرمی که  برای ساخت واکسن انتخب شده است، پلتفرمی است که بهترین واکسن‌سازهای دنیا آن را دنبال می‌کنند. این پلتفرم جرم زنده‌ ویروس را وارد بدن نمی‌کند بنابراین، می توان آن را کی از ایمن ترین واکسن های حال حاضر به شمار آورد.

خاوازی ادامه داد: حجم کم تزریق واکسن به اندازه ۲ دهم میلی لیتر نکته دیگر این پلتفرم این است که سبب می شود این واکسن با واکسن های دیگر کرونا که به افراد تزریق شده است، تداخلی نداشته باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دوز استنشاقی برای این واکسن طراحی شده که این ویژگی باعث می‌شود زنجیره انتقال بیماری را بتواند پس از طی مراحل بالینی، قطع کند.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در مراسم آغاز تزریق واکسن به ۲ داوطلب پیشرو با بیان اینکه تا ۸ روز آینده کار تزریق واکسن به ۱۳ داوطلب در فواصل زمانی معین انجام می شود، گفت: در روز اول ۲ نفر واکسن یا واکسن نما دریافت می کند و تا ۸ روز اینده نیز به ترتیب سایر ۱۱ نفر باقی مانده نیز واکن یا واکسن نما دریافت خواهند کرد.

علی اسحاقی با اشاره به اینکه تا ۲۳ روز آینده همه داوطلبان فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن، باید واکسن خود را دریافت کنند، افزود: تمام ۱۲۰ نفر باقی مانده از هفته آینده دوزهای مختلف واکسن را دریافت خواهند کرد. پس از تزریق واکسن به ۲ نفر پیشرو، این افراد به ترتیب در فاصله ۲۳ روز آینده دوز دوم واکسن خود را درافت می کنند.

به گفته وی، در روز پنجاه و یکم بعد از تزریق واکسن به اولین نفرف فرد دوز سوم واکسن را که به شکل استنشاقی است دریافت خواهد کرد و با این روند، کارآزمایی بالینی تا دریافت دوز سوم برای آخرین دریافت کننده واکسن به پایان خواهد رسید.

مشاور وزیر بهداشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این مراسم  گفت: با شروع فاز یک کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، بخشی از نشانه های خودکفایی در کشور امروز به منصه ظهور رسیده است.

جلیل کوهپایه زاده با بیان اینکه در فرایند ساخت این واکسن از بالاترین استاندارهای بین المللی تبعیت شده است، گفت: آماده ایم در کنار این واکسن با کیفیت، کار را جلو ببریم تا در چند ماه آینده واکسنی قابل عرضه در عرصه ملی و بین المللی ارایه کنیم.

سعید قنبری ۳۶ ساله اولین و امیرحسین امانپور ۲۳ ساله دومین دریافت کننده واکسن رازی کوو پارس بودند. دومین دریافت کننده فرزند یکی از دست اندرکاران موسسه واکسن و سرم سازی رازی است.

کد خبر 587795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 2
    واقعا جای افتخار داره که با وجود تحریم و گرانی های بی حد و حصر، 8 نوع واکسن در ایران داره ساخته میشه! پس چرا بعضیا میگن تحریم، همه رو بدبخت کرده، الان که باید خیلی خوشحال باشیم.