رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: در مدت ۱۱ ماه امسال طرح سه مرحله‌ای سراسری مبارزه با اخلالگران ارزی اجرا شد.

طلا و ارز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا سردار محمدرضا مقیمی با تشریح عملکرد پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مدت ۱۱ ماه امسال، افزود: در این مدت ۲۴ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد انواع ارز و ۱۰ کیلوگرم طلا کشف شده و در این میان ۲۲۰ نفر دستگیر شده اند، البته باید بگویم که طرح مذکور را در ۱۴ مرحله در استان های هدف اجرا کردیم.

وی با اشاره به اجرای یک مرحله ای طرح سراسری مبارزه با معاملات " فردایی" مطرح کرد: با اجرای این طرح نزدیک به ۳۶۵ کانال اخلال در نظام قیمت گذاری مسدود، ۱۸ شبکه فعال متخلف در این حوزه منهدم و ۸۷ نفر نیز دستگیر شده اند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا به اقدامات این پلیس در حوزه کشف ماینرهای غیرمجاز پرداخت و عنوان کرد: در سال ۹۸ حدود ۴۸ هزار دستگاه ماینر را کشف کردیم این در حالی است که مدت ۱۰ ماهه امسال ۲۳ هزار و ۳۶۰ دستگاه ماینر به همت پلیس کشف شده و در واقع از سال ۹۸ تاکنون با اولویت کشف ماینرهای غیرمجاز؛ ۷۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماینر با ارزش ریالی ۴ هزار میلیارد ریال کشف کرده ایم.

تلاش داریم با انجام وظایف ذاتی و قانونی خود، احساس امنیت اقتصادی را ارتقاء دهیم

سردار مقیمی گفت: پیش بینی، کنترل، هدایت و نظارت بر روند فعالیت های اقتصادی از اهم ماموریت های پلیس امنیت اقتصادی ناجا است و تلاش داریم که با انجام وظایف ذاتی و قانونی خود ، احساس امنیت اقتصادی را ارتقاء دهیم؛ در واقع در پلیس امنیت اقتصادی صرفا با جرایم اقتصادی مبارزه نمی کنیم بلکه تمرکز اصلی مان "ارتقاء احساس امنیت اقتصادی " است.

وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای پزشکی و بهداشتی در اسفندماه سال گذشته ادامه داد: یک سال از راه اندازی این قرارگاه گذشت و امروز بنا داریم که دستاوردهای راه اندازی قرارگاه مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای پزشکی و بهداشتی را ارائه کنیم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ادامه داد: از ابتدای راه اندازی قرارگاه مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای پزشکی و بهداشتی تاکنون؛ ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار عدد انواع ماسک، ۱۷ میلیون و ۱۲۶ هزار عدد انواع دستکش و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده کشف شده است.

وی با اشاره به کشف انواع تجهیزات پزشکی و بهداشتی به همت پلیس امنیت اقتصادی در بازه زمانی یک ساله ادامه داد: از زمان راه اندازی قرارگاه مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای پزشکی و بهداشتی تاکنون ۱۵۸ هزار و ۴۸۳ باب انبار و داروخانه را مورد بازدید قرار داده ایم که در این میان ۸ هزار و ۵۸۱ باب انبار و داروخانه به دلیل " احتکار"  پلمب  شده است.

وی اضافه کرد: از زمان راه اندازی قرارگاه مبارزه با احتکار و قاچاق کالاهای پزشکی و بهداشتی تاکنون، ۶۶۰ دستگاه خودرو توقیف و ۲ هزار و ۹۵ پرونده قضائی تشکیل شده، این در حالی است که تعداد متهمان دستگیر شده ۲ هزار و ۳۱۷ نفر بوده است.

 اهم اقدامات در مبارزه با احتکار

سردار مقیمی در ادامه به تشریح اقدامات پلیس امنیت اقتصادی ناجا در مبارزه با احتکار پرداخت و گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری در فرآیند مقابله با احتکار تعداد پرونده های تشکیل شده، رشد ۲۹۴ درصدی، تعداد متهمان دستگیر شده رشد ۳۱۴ درصدی و ارزش ریالی پرونده های کشفیات رشد ۶۷۰ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در فرآیند مبارزه با اخلال در نظام اقتصادی شاهد رشد ۲۲ درصدی پرونده های تشکیل شده، رشد ۴۰ درصدی متهمان دستگیر شده و رشد ۱۸۰ درصدی ارزش ریالی پرونده های مکشوفه هستیم.

مقابله با قاچاق کالاهای اساسی؛ همچنان در اولویت پلیس

سردار مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تمرکز پلیس امنیت اقتصادی در فرآیند مقابله با قاچاق کالا به ویژه (کالاهای اساسی  و مورد نیاز مردم) پرداخت و اظهار داشت: تلاش کردیم که از خروج کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به آن سوی مرزها به جد جلوگیری شود به گونه ای که با انجام اقدامات پیش دستانه و اشراف اطلاعاتی شاهدیم که میزان دستگیری متهمان در این حوزه ۲۳ درصد، ارزش ریالی کل پرونده های مکشوفه ۴۹ درصد و تعداد کل پرونده های مکشوفه ۳۰ درصد افزایش دارد، همچنین کشفیات پرونده های بالای ۵ میلیارد ریال نیز رشد ۳۶ درصدی داشته است.

تشریح اهم اقدامات پلیس گمرک

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا در ادامه با اشاره به دستاوردهای پلیس گمرک یادآور شد: این پلیس در مبادی رسمی با تمرکز بر مقابله با قاچاق اقدامات خود را دنبال می کند و در بازه زمانی ۱۱ ماهه ۷۵ هزار و ۵۹۹ محموله گمرکی مورد کنترل و بررسی قرار گرفته است، این در حالی است که شاهدیم که میزان صادرات کاهش داشته؛ اما به هرحال دستاورد پلیس گمرک روند افزایشی دارد.

وی افزود: در ۱۱ ماهه سال جاری شاهد رشد ۲۲۰ درصدی افزایش پرونده کشفیات در محموله های گمرکی و رشد ۴۸ درصدی افزایش ارزش ریالی کشفیات هستیم، از طرفی شناسایی و اعلام تخلفات گمرکی ۲۷۰ درصد رشد داشته است، در این میان به همت پلیس گمرک تعداد متهمان دستگیر شده افزایش ۲۰۰ درصدی و توقیف خودرو رشد ۴۵ درصدی دارد.

سردار مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی مرکز رصد فضای مجازی و سایت های خبری در پلیس امنیت اقتصادی تاکید کرد: فعالیت شبکه های اجتماعی مرتبط با فعالیت اقتصادی و سایت های خبری را به صورت روزانه رصد می کنیم، به طوری که ۳۵ پرونده "سیگنال فردایی"، ۶ "پرونده سبدگردانی" و ۱۴۲ پرونده مربوط به " معاملات فردایی" تشکیل شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بیشترین کشفیات پلیس امنیت اقتصادی مربوط به کدام استان است؟ عنوان کرد: استان های بزرگ و مرزی بیشترین کشفیات را داشته اند، البته ما به طور میانگین ۲۰ تا ۳۰ عنوان جرم اقتصادی داریم که باید بگویم میزان کشفیات در استان ها متفاوت است.

کد خبر 587788

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha