رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از فروش یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار تور داخلی و خارجی با وجود هشدارها درباره طغیان کرونا در نوروز ۱۴۰۰ و شیوع روزافزون گونه انگلیسی آن خبر می‌دهد و فعالان صنعت گردشگری می‌گویند سفرهای نوروزی لغو شود، دولت باید ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به دفاتر خدمات گردشگری بپردازد.

سفر - گردشگري

به گزارش همشهری آنلاین، همشهری نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، وضعیت سفر نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال ۹۹ است. رئیس‌جمهوری ویروس جهش‌یافته انگلیسی را مار غاشیه خواند که باید از ترس آن به افعی چینی یعنی ویروس ووهان پناه برد.

پلیس از صبح دیروز شهرهای گردشگرپذیر ایران را در آستانه نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت نامحدود به روی گردشگران و مسافران بست. شیراز هم مرزهای ورودی خود را به روی گردشگران نوروزی مسدود کرد و بدین ترتیب از همین حالا نشانه‌های توقف سفر همچون نوروز ۹۹ آشکار شده است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ۲روز قبل اعلام کرد ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور افزایش یافته و فروردین امسال احتمال وقوع پیک چهارم کرونا در ایران وجود دارد؛ پس سفر در نوروز منتفی است. مینو محرز، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا نیز از مردم خواسته است خرید تورهای گردشگری و رزرو هتل به قصد سفر نوروزی را متوقف کنند.
در این شرایط اما معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که اتفاقا نماینده آن وزارتخانه در ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر ستاد ملی سفر در کشور است، اعلام کرد که ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی برای انجام سفرهای نوروزی در قالب تور و اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و سفر خودرویی به شرط داشتن رزرو اقامتگاهی موافقت کرده است؛ اظهاراتی که نه‌تنها تاکنون از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید نشده که حتی این ستاد اظهارنظری درخصوص صحت و سقم این ادعا نداشته است.

تا اینجای کار، تکلیف سفرهای نوروزی هنوز مشخص نیست. وزارت میراث‌فرهنگی بوق و کرنای سفر را می‌نوازد و ستاد ملی مقابله با کرونا مردم را از سفر برحذر می‌دارد. سوی سوم این ماجرا نیز وزارت راه و شهرسازی کشور با تداوم فروش بلیت‌ سفرهای نوروزی در بخش ریلی، هوایی، دریایی و زمینی نشسته است با شهروندان خسته از یک‌سال انزوای کرونایی که بلیت سفر خریداری کرده‌اند.

وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است. این یعنی به‌رغم تمامی هشدارها برای نخریدن بلیت سفر، بازار فروش بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی در نوروز داغ است و نه‌تنها رجا و سازمان هواپیمایی کشوری که حتی ترمینال‌های بین‌شهری و حمل‌ونقل دریایی می‌گویند بلیت سفر در نوروز می‌فروشند.

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، اقامت در تکایا، حسینیه‌ها، مساجد، مدارس، خانه‌مسافرها، چادرزدن در پارک‌ها، کمپینگ و... در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است و تنها هتل‌ها و مراکز اقامتی می‌توانند میزبان مسافران نوروزی باشند؛ البته اگر مسافران نوروزی امکان سفر بیابند.

همشهری در پیگیری سرنوشت سفرهای نوروزی این‌بار در دوران جهش کرونای انگلیسی دریافت که از ابتدای اسفندماه سال‌جاری تا همین دیروز، حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار بسته سفرهای داخلی و خارجی نوروزی در شرکت‌های خدمات مسافرتی به متقاضیان سفر فروخته شده است که از این تعداد ۳۰۰هزار گردشگر خروجی بیشتر به مقصد ترکیه می‌روند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.

کد خبر 587780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha