رییس دفتر رییس جمهوری گفت: با توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را به دنیا نشان دادیم.

محمود واعظي

به گزارش همشهری آنلاین،‌«محمود واعظی» روز جمعه در گفت وگو با ایرنا درباره توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزود: ایران قبل از امضای برجام عضو آژانس و به پادمان متعهد بوده است. از طریق آژانس و عمل به پادمان اصرار داشتیم به دنیا نشان دهیم فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: قانون مجلس و موارد دیگر نمی‌گوید که عضو آژانس نباشیم چون قبل از مذاکرات برجام عضو آژانس بودیم و این همکاری‌های نظارتی وجود داشته است.

واعظی تصریح کرد: در چارچوب مشخص شده در برجام قبول کردیم داوطلبانه پروتکل الحاقی را بپذیریم. اتفاقی که از پنجم اسفند افتاد این بود تعهد برجامی خود را به عنوان پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف کردیم. اما میان ما و آژانس در ارتباط با مساله نظارت همیشه ساز و کاری وجود داشت که الان هم وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع را بررسی کردیم و با آژانس به توافق رسیدیم. موضوع توافق بسیار روشن است. در مدتی که اجرای پروتکل‌ها را متوقف می‌کنیم، بازرسی‌ سرزده را به هیچ وجه نمی‌پذیریم و به بازرسی ‌مجوز نمی‌دهیم.

واعظی اضافه کرد: دسترسی آنها به دوربین‌ها به طور کلی قطع می‌شود و نوار را برای خودمان ثبت و ضبط می‌کنیم و آنها اصلاً به نوار دسترسی نخواهند داشت.  مگر آنکه در آینده همه موضوعات حل شود و طرف مقابل به همه موارد برجامی متعهد شود. تحریم‌های برجامی و هم چنین تحریم‌های که بی‌دلیل و بی‌اساس دولت ترامپ هم برداشته شود، در آن صورت آمادگی داریم حتی نوار که پیش خود نگه داشته‌ایم را به آنها بدهیم و این توافقی بود که بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: نتیجه این توافق این است که می‌خواستیم به آژانس بگوییم بنا نداریم در رابطه با فناوری هسته‌ای کار غیرصلح آمیز انجام دهیم.

وی در واکنش به اظهارات و رفتار برخی نمایندگان پس از توافق با آژانس بین‌المللی اتمی و همچنین فرمایش‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر دو صدا بودن دولت و مجلس، خاطرنشان کرد: کاری که دولت کرد شفاف و روشن و بر اساس بحثی است که در شورای عالی امنیت ملی داشته‌ایم؛ اقدام دولت روشن است و از نظر ما قانون کاملا اجرا شده است.

قالیباف مجلس را درباره توافق با آژانس توجیه نکرد

واعظی ادامه داد: مجلس بدون اینکه با دولت صحبت کند و یا جلسه‌ای داشته باشد، کاری انجام داد، با وجود اینکه رییس مجلس در همه جلسات بود و با توجه به حضور او هم در جلسه‌ دبیرخانه و هم در شورای عالی امنیت ملی و همچنین مصوبه‌ای که بعد از تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد، وظیفه داشت مجلس را توجیه کند که چنین نشد.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: حتی شنیدم روز دوشنبه او توییتی زد که در این راستا نبود. تاکید همیشگی رهبری این است  که در موضوعات مربوط به مسائل خارجی باید در کشور یک صدایی، وحدت و انسجام باشد و تفکر و رویکرد ایشان مبنی بر صدای واحد است در حالی که روز دوشنبه مجلس پیام دیگری فرستاد.

مردم از تعامل قوا سود می‌برند

واعظی با ابراز امیدواری از تکرار نشدن چنین مسائلی، تصریح کرد: در ارتباط با تعامل، دولت نه تنها در این موضوع بلکه در موضوعات دیگر همواره آمادگی تعامل با دیگر قوا را دارد، چون از تعامل قوا مردم سود می‌برند و ما این آمادگی را همواره داشتیم و داریم.

کد خبر 587314

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    5 4
    سوع مدیریت قالیباف باعث چند صدایی شد که امیدواریم تکرار نشود