آزادراه غدیر، حلقه اتصالی کلیه شریان‌های جنوبی استان تهران و البرز امروز با دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری ‌رسید. با افتتاح این آزادراه قرار است بار ترافیک در آزادراه تهران-کرج-قزوین به عنوان شلوغ‌ترین مسیر ارتباطی ایران کاهش یابد.

آزادراه غدیر

به گزارش همشهری آنلاین، امروز و در راستای «پنجشنبه‌های افتتاح» با دستور رییس‌جمهور آزادراه غدیر به عنوان حلقه اتصالی کلیه شریان های جنوبی استان تهران و البرز به بهره برداری رسید.
رییس جمهوری در این مراسم گفت: با افتتاح فاز اول، بار ترافیکی بزرگی از روی کرج برداشته شد. همه می‌خواستند از این مسیر عبور کنند بنابراین آزادراه غدیر هم به کرج و هم تهران بسیار کمک خواهد کرد.
حسن روحانی در پنجاه و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، ادامه داد: ان شاء الله همانطور که وزیر راه گفت، اتصال میان مسیر شرق و شمال یعنی از شریف آباد به سمت جاجرود هم باید انجام شود تا این حلقه کاملاً متصل شود و این فشاری که روی تهران و کرج است، برداشته شود.
به گزارش همشهری آنلاین، آزادراه غدیر در پایتخت و مرکز کشور واقع شده است و از بخش جنوبی استان‌های تهران و البرز عبور می‌کند  و ترافیک از شرق استان تهران تا غرب استان البرز و قزوین  در ۱۶۰ کیلومتر را رفع می‌کند. در گذشته عبور به خاطر تلفیق ترافیک ماشین‌های سبک و سنگین عبور از این مسیر حدود ۳ ساعت طول می‌کشید که با بهره‌برداری از این محور ترافیک ماشین‌های سبک و سنگین از هم جدا و به داخل آزادراه منتقل می‌شود.
آزادراه غدیر دومین آزادراه طولانی کشور است که تا امروز به صورت یکپارچه به بهره‌برداری رسیده است. ‌آزادراه غدیر ۱۵۸ کیلومتر است که با راه های اتصالی به ۲۲۵ کیلومتر می‌رسد که عدد بزرگی است. آزادراه تبریز- زنجان با ۳۰۰ کیلومتر اولین آزادراه از نظر طول است که به صورت یکپارچه به بهره‌برداری رسیده است.
این آزادراه از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند و علاوه بر تاثیرگذاری بر صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز فعال خواهد بود.  
طول ۱۵۸ کیلومتری آزادراه در ۶ خط رفت و برگشت و دو خط تردد اضطراری و شانه خاکی نیم متری بوده و از آبیک در استان قزوین آغاز و تا چرمشهر در آزادراه قم-گرمسار ادامه خواهد یافت.
این آزادراه با مشارکت ۷۰ درصدی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و ۳۰ درصدی دولت احداث شده و طول مسیر را ۶۰ کیلومتر معادل ۱۱۰ دقیقه کاهش می‌دهد.
بر اساس محاسبات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، در طول بهره‌برداری ۲۰ ساله این آزادراه، مصرف بنزین معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان ۷۰۰ میلیون لیتر گازوئیل ۱۶۰۰ میلیون لیتر کاهش می‌یابد؛ میزان تولید دی اکسید کربن نیز ۴.۵ میلیون تن کاهش خواهد یافت.
آزادراه غدیر در طول ۵ سال و با ۵۰ میلیون نفر-ساعت کار، احداث شده است.

۳ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت آزادراه

به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ‌ آزادراه غدیر به عنوان حلقه اتصال کلیه محورهای جنوبی استان تهران و البرز از نظر حجم عملیات اجرایی و نوع کار مهندسی بی نظیر است و تنها ابرپروژه عمرانی کشور است که طبق برنامه زمانبندی به بهره‌برداری می رسد. وی آزادراه غدیر را مؤثرترین آزادراه در چرخه آزادراهی کشور می‌داند.
وی با تاکید بر نقش پدافند غیرعامل این آزادراه برای پایتخت تاکید دارد: «در موارد اضطراری خارج شدن از محورهای شهر و تبادل بین محورها یک معضل بود و با افتتاح این آزادراه اگر مسیری قفل بشود با توجه به دسترسی این پروژه به ۴ آزادراه پایتخت و دو بزرگراه می توان وارد محور دیگری شد.»
گفته می‌شود که نزدیک به ۵۱ میلیون متر مکعب عملیات خاکبرداری که برابر با ۵۰ درصد حجم عملیات خاکی اتصال ریلی ۵ استان به شبکه راه آهن است، برای این پروژه انجام شده است که این حجم از خاکبرداری به دلیل این است که عرض آزادراه بسیار گسترده و حدود ۳۸ متر است.
محمد اسلامی وزیرر راه و شهرسازی نیز هزینه انجام شده برای ساخت آزادراه را ۳ هزار میلیارد تومان و ارزش فعلی پروژه را ۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.
این پروژه ۱۲۳ دستگاه پل و ۶۷۵ دستگاه آبرو و زیرگذر دارد؛ ۴۳۵ متر نیز طول یکی از تونل‌های این آزادراه است که از زیر آزادراه کرج-قزوین می‌گذرد تونل مذکور ظرف کمتر از یک سال و بدون توقف دادن تردد خودروها از آزادراه کرج-قزوین ساخته شده است.
 

کد خبر 587230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha