سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: راننده سابق رهبر القاعده در آغاز دادگاه تروریسم در زندان آمریکا در گوانتانامو بر بی‌گناهی‌اش تاکید کرد.

شبکه خبری آلمانی «آ ار د» گزارش داد، این دادگاه بسیار جنجال بر‌انگیز است زیرا اعتراف‌هایی را که تحت شکنجه هم گرفته شده باشد، قابل استناد می‌داند.

«من بی‌گناهم»: با این جمله کوتاه از سلیم احمد حمدان (Salim Ahmed Hamdan) که از طریق وکیل وی بیان شد و با یک هیات قضایی منتخب، شعبه دادگاه زندان گوانتانامو که در خلیج کوبا واقع است، اولین جلسه دادگاه نظامی آمریکایی را پس از جنگ جهانی دوم آغاز کرد. این شعبه به «اردوگاه عدالت» معروف شده است.

راننده یا حامل اسلحه؟
دادستان حمدان را متهم کرده است که فقط راننده و محافظ شخصی اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده نبوده، بلکه در جابجایی تسلیحات هم دست داشته است. در صورتی که وی مجرم شناخته شود، احتمال حبس این تبعه یمن تا هفت سال در زندان گوانتانامو وجود خواهد داشت. این دادگاه سه هفته ادامه خواهد داشت و از سوی بسیاری  به عنوان «آزمون پیشبرد» دادگاه آینده علیه خالد شیخ محمد (Khalid Scheich Mohammed)، عضو القاعده که مظنون گرداندن حملات 11 سپتامبر 2001 است، نگریسته می‌شود.

بر این اساس اولین دادگاه که باید حکم نهایی را صادر کند، از نظر حقوقدانان روی پایه‌های لرزانی استوار شده است.

دیوان عالی آمریکا به 270 زندانی که همچنان در گوانتانامو به سر می‌برند، حق شکایت به دادگاه‌های غیرنظامی به خاطر زندانی‌شدن‌شان را داده‌اند.

حمدان بلافاصله پس از پایان دادگاه نظامی‌اش می‌تواند از این حق خود برای آنچه تحت شکنجه قرار گرفته شدن عنوان کرده است، استفاده کند. دادگاه فعلی شامل افسران به عنوان قاضی، هیات منصفه، دادستان و وکیل مدافع می‌شود.

سازمان‌های حقوق‌بشری به همین خاطر انتقادهای سنگینی را به دادگاه‌های نظامی وارد آورده‌اند و آن را خلاف حقوق اساسی دانسته‌اند، زیرا متهمان از حقوق بنیادین خود محروم هستند.

اما سرلشکر توماس هارتمن (Thomas Hartmann)، مشاور قضایی رییس کمیسیون‌های نظامی این انتقادها را در مصاحبه‌ای با تلویزیون ABC رد کرد. به گفته وی، حقوق متهمان و وکلای آنها رعایت می‌شود.

حمدان می‌تواند هفته‌های آینده این سیستم را به دادگاه بکشاند. بر مبنای گزارش‌ها خالد شیخ محمد هم حاضر است به نفع او شهادت دهد.

از آنجا که این دادگاه باید به شدت تحت نظارت باشد، این دادگاه مجبور به نقل مکان به بخشی از زندان شده است که بالاترین ضریب امنیتی را دارد. این امر موجب تاخیر در برگزاری دادگاه شده است و انتقادات از دادگاه‌های نظامی را تایید می‌کند

کد خبر 58720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز