اصرار برای کشیدن جاده دوم به روستای ۱۰ خانواری وِزوِه از منطقه پشتکوه شهرستان فریدون‌شهر با هدف خدمات رسانی از دل متراکم‌ترین جنگل‌های زاگرسی به بهای نابودی چند هزار بلوط و درختان ارزشمند موجب تعجب کارشناسان منابع طبیعی شده است.

جنگلهای پشتکوه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی اصفهان  گفت: لازم است برای روستای ده خانواری که یک جاده هم دارد،  جاده دومی بزنیم و بیش از ۴ هزار درخت کهنسال را قطع کنیم؟ تبعات زیست محیطی احداث این جاده که هیچ الزامی هم ندارد در این شرایط اقلیمی جبران ناپذیر است.

مرتضی برزو زاده با اشاره به هزینه سرسام آور عبور این جاده به دلیل شیب زیاد این منطقه زاگرسی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی افزود: ترانشه‌هایی که باید برای این جاده بزنند، درخت‌های زیادی را در پایین دست نابود می‌کند.  در این منطقه رودخانه دائمی گوکان جریان دارد، با عملیات عبور این جاده رودخانه و حیات وحش آن نابود می‌شود. آنچه قرار است با احداث جاده دوم وِزوِه رخ بدهد تبعات زیست محیطی فراوانی دارد که برای این منطقه هیچ توجیهی ندارد و معلوم نیست که با چه هدفی در حال پیگیری است. شاید احداث این جاده برای مقامات با محرومیت زدایی توجیه شده است.

وی ادامه داد: در این منطقه درختان کهنسال بلوط با حداقل عمر ۵۰۰ سال وجود دارد که در صورت نابودی، جایگزین کردن آنها مشکل است. ضریب حفاظتی گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی گونه‌های در معرض انقراض با احداث جاده پایین می‌آید و هرچه بیشتر در معرض خطر نابودی خواهند بود.

تیر خلاص بر آخرین مانده‌های رویشگاه جنگلی زاگرس

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان هم گفت: جاده ای که قرار است از کوگان به وزوه کشیده شود و از وزوه به کاهگانک برود، جاده میانبری است که راه ۲ روستا را کاهش می‌دهد ولی در ازای این جاده که از کنار رودخانه گوکان زده می‌شود، نزدیک به ۲ هزار درخت بلوط و درختچه جنگلی باید قطع شود و حدود ۲ هزار درخت هم در زدن این جاده، زیر ترانشه‌ها مدفون می‌شود.

عبدالرضا مهاجری افزود: با توجه به اینکه ۴۰ درصد آب شیرین کشور از زاگرس تامین می‌شود، حیف است که جنگل‌هایی که  عمر بعضی از درخت‌هایش بالای ۲۰۰ سال است به خاطر اینکه یک روستای ۱۰ خانواری راحت‌تر تردد کنند خراب شود.

مهاجری گفت: ما مخالفت خود را در خصوص احداث این جاده به سازمان راهداری اعلام کرده‌ایم و اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم مخالفت کرده است اما با وجود مخالفت‌ها برخی از مقامات کماکان پیگیر احداث این جاده هستند.

کد خبر 586999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    4 1
    با سلام و ادب فراوان. من بعنوان یکی از فعالان انجمن زیست محیطی کشور از همه ی همکاران عزیز در انجمن درخواست می کنم که هرچه سریع تر به طرق مختلف به این مساله مهم ورود پیدا کنیم و به هیچ عنوان اجازه ی چنین جنایتی در حق طبیعت را ندهیم...
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
    0 1
    سلام خدمت همه دوستان عزیز ودلسوز منابع طبیعی عرض کنم که فقط به‌ دو روستا فکر نکنن بلکه روستاهای پایین تر از این دو روستا راکه این جاده شاید راه ارتباطی آنها با اصفهان که محل سكونت آنها است را درنظر گرفته و کار شکنی نکنن از این جاده روستا های زیادی مثل دورک،کاهگان،دره رزگه،آقاسید،بیراهگان،کلوسه،خویه،سوه و......هم استفاده می کنند شايد آقایان جاده های خیلی خوب وراحتی در اختیار دارند که اینقدر دلسوز شده اند وگرنه ما اینجا دیدیم که کرفس منطقه را ریشه کن کردن کسی دلسوزی نکرد