نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک صبح امروز ۵ اسفند ماه با حضور مهدی حاجیان و جمعی از مدیران ستاد برگزاری این رویداد در تالار وحدت برگزار و این مراسم به صورت آنلاین از سایت تیوال پخش شد.

مهدی حاجیان دبیر اجرایی این رویداد درابتدای این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره گلزار محمدی دبیر این دوره از جشنوره و تبریک اعیاد و آرزوی جهانی آرام و شادتر برای تمام دنیا به ویژه مردم ایران، گفت: امسال راحت‌ترین و ساده‌ترین راه، برگزار نکردن این رویداد با توجه به شرایط حاکم بر جهان بود. اما به جهت همراهی با هنرمندان که مدت‌ها فعالیت‌هایشان تعطیل شده بود به خصوص هنرمندان حوزه نمایش عروسکی که فعالیت‌شان به این رویداد که دوسالانه برگزار می‌شود، گره خورده، تصمیم به برگزاری این رویداد گرفتیم.

او در ادامه عنوان کرد: پس از وقفه‌ای به دلیل درگذشت گلزار محمدی و شیوع ویروس کرونا، زمان برگزاری این جشنواره به تعویق افتاد و برآن شدیم تا با بهره‌مندی از فضای مجازی این جشنواره را برگزار کنیم و آثار نمایشی را به معرض تماشا قرار دهیم. اولویت نخست ما در برگزاری این رویداد صیانت از سلامتی هنرمندان و مخاطبان بود و برنامه‌ریزی‌ها در این جهت سوق داده شد. فراخوان جشنواره، متشکل از یازده بخش، نهم آذر ماه منتشر شد. مراحل مختلف جشنواره با دشواری اما با انرژی پیش رفت.

حاجیان همچنین اضافه کرد: امسال در بخش صحنه‌ای، تدارک دیدیم تا تعداد زیادی اثر وارد مرحله تولید نشوند. سال‌های گذشته یک مرحله ارزیابی اولیه وجود داشت که امسال با توجه به شیوع کرونا از مرحله اول صرف‌نظر کردیم و در ابتدا توجه را معطوف طرح‌ها و ایده‌های ارسالی کردیم و سپس وارد مرحله آماده‌سازی نهایی شدیم. خوشبختانه با تاکیدات ما در ستاد و رعایت دوستان هنری، موارد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شد و ما هم امکانات و شرایط بهتری از لحاظ بهداشتی و سلامتی برایشان تدارک دیدیم. در مباحث ارزیابی و انتخاب آثار تلاش بر این بود تا از زبده‌ترین نیروی‌های تخصصی استفاده کنیم و بنای من بر گرفتن مشاوره از صاحبنظران در تمام مراحل بود.

اوبا اشاره به اینکه حضور هنرمندان روی صحنه در این شرایط یک ایثار بزرگ است، بیان کرد: صمیمانه و صادقانه از حضور این هنرمندان و انرژی غیرقابل وصفشان سپاسگزارم. امسال اولویت اصلی مال پرداخت کمک هزینه به گروه‌ها بود که با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی اتفاق افتاده که تا امروز قسط‌های اول را تقدیم دوستان کردیم و با توجه به تورم موجود و بالا رفتن قیمت متریال آثار قرار شد قسط مجددی را برای پیش تولید عروسک‌ها و تولید آثار قبل از انتخاب نهایی در نظر بگیریم که برای اولین بار اتفاق افتاده است. در این دوره تلاش کردیم صرفه‌جویی و مدیریت کنیم و هزینه‌ها را تنها به مواردی که به هنرمندان و آثار نمایشی ربط پیدا می‌کند اختصاص دادیم و در بقیه موارد که مربوط به فعالیت ستاد اجرایی می‌شود، صرفه‌جویی کرده‌ایم.

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران_ مبارک در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: در دوره حاضر با تاکیدی که زنده یاد گزار محمدی و دوستان ستاد توجه ویژه‌ای به امر پژوهش و آموزش با حضور خانم میرزاحسینی شده است و از این رو این مقوله پیگیری و کارگاه‌های مجازی خوبی برگزار شد و خوشبختانه استقبال قابل توجهی از آن‌ها صورت گرفت. متعاقباً چهار نشست تخصصی به شکل مجازی برگزار شد که به زودی در بستر مجازی به علاقمندان در تارنمای جشنواره و تلویزیون تئاتر ایران ارائه خواهد شد.

حاجیان ضمن اشاره به اینکه در برگزاری جشنواره در سال جاری نهادها و سازمان‌هایی ما را بی‌چشمداشت همراهی کردند، تصریح کرد: مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، مجموعه تئاترشهر، بنیاد رودکی، حراست معاونت هنری، شهرداری تهران، سازمان مترو و اتوبوسرانی نهادها و سازمان‌هایی هستند که در برگزاری این رویداد ما را همراهی کردند. امسال آثار نمایشی بر بستر پلتفرم‌های تلویزیون تئاتر ایران، تیوال، نمایش نت و سایت هاشور پخش خواهد شد.

او همچنی اضافه کرد: در ادامه بحث حوزه پژوهش نیز، سه کتاب در این جشنواره منتشر شده و در در ایام جشنواره رونمایی خواهد شد. در اختتامیه جشنواره امسال به روال رویدادهای مختلف، از ایرج محمدی تقدیر خواهد داشت و در کنار این بزرگداشت، تقدیر ویژه‌ای خواهیم داشت از محمدحسین ابویی از شهرستان مهریز استان یزد.

این هنرمند در بخشی از صحبت‌هایش گفت: امسال به جهت  اینکه امکان حضور کودکان و نوجوانان در پاتوق کودک و نوجوان را نداشتیم و این بخش در سال‌های گذشته از بخش‌های جذاب این جشنواره بود، با رایزنی دوستان ستاد، مسابقه‌ای را تدارک دیدم تا کودکان و نوجوانان با مشارکت و همراهی والدین و با استفاده از وسایل در دسترس، عروسک مبارک را ساخته و در فضای مجازی برای ما ارسال کنند. هدف ما از این بخش شناساندن نمایش عروسکی به کودکان و نوجوانان و ایجاد روحیه کار جمعی در خانواده‌ها بود.

او با بیان اینکه امسال جشنواره به سمت فضای مجازی سوق داده شد، عنوان کرد: این محدودیت یک امکان و فرصت برای ما تلقی می‌شود و از این رو علاوه بر کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در فضای مجازی،  نکته قابل توجه این است که  آثار نمایشی جشنواره با شکل و شمایل قابل قبولی در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

مهدی حاجیان افزود: از دیگر برنامه‌ها در این دوره از جشنواره، مسابقه عکس نمایش عروسکی با مدیریت امیر عابدی است که با استقبال روبرو شد و آثار هنرمندان در نمایشگاه عکسی که در خانه هنرمندان همزمان با جشنواره برگزار می شود، در معرض دید مخاطبان قرار خواهد گرفت. کتاب عکس جشنواره نیزمنتشر خواهد شد.

او در پایان صحبت‌های گفت: نباید فراموش کنیم نمایش عروسکی از کمبود اجرای عمومی در طول سال رنج مبرد و به نظرم اگر نمایش عروسکی بخواهد به جایگاه شایسته خود برسد تنها راه استمرار اجرای عمومی در طول سال و در تمام کشور است و با قول قادر آشنا با بهتر شدن شرایط در سراسر کشور، اجرای عمومی آثار را پیش رو خواهیم داشت.

محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک در ادامه بیان کرد: کدهایی به جهت دوستی با جشنواره در اختیار آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی قرار خواهیم داد تا دوستان یاریگر ما در این رویداد باشند. بخشی از مخاطبان جشنواره کودکان؛ مخصوصا کودکان کار، کودکان خاص و کودکانی که بیمارانی دارند، خواهند بود تا این جشنواره را دنبال کنند و از نمایش‌های آن بهره‌مند شوند. چیزی که همه ما نیاز داریم، روحیه خودباوری و نگاه داشتن انگیزه‌ها برای بازگشت به زندگی طبیعی است و این جشنواره بسیار می‌تواند کمک حال خانواده‌ها از این منظر باشد. در کنار ارگان‌های یاد شده، نیاز داریم تا هنرمندان شناخته شده از جشنواره حمایت کنند و ویدئوهایی تهیه کنند و در بستر فضای مجازی به منظور دعوت خانواده‌ها برای تماشای آثار جشنواره ارائه کنند. بخشی از نمایش‌های جشنواره برای همه مردم ایران به صورت رایگان قابلیت دیدن دارند و بخشی دیگر با حداقل قیمت بلیت ممکن یعنی ۸ هزار تومان قابلیت خرید و دیدن دارند.

در بخش دیگر این نشست رسانه‌ای حاجیان با اشاره به اینکه تبلیغات محیطی و مجازی نقش پررنگی در دیده شدن هر رویداد خواهند داشت، عنوان کرد: تمام تلاشمان را با حمایت‌های مدیر کل هنرهای نمایشی می‌کنیم که تا پایان جشنواره با همه گروه‌های نمایشی حاضر در این رویداد تسویه شود و تا امروز هم قسط اول را به گروه‌ها پرداخت کرده‌ایم. امسال ۵۷ اثر در جشنواره حضور دارند که ۲۹ اثر از تهران و ۲۸ اثر از شهرستان‌ها در جشنواره هستند که حضور کارهایی خارج از مرکز که تقریباً نیمی از آثار را در بر می‌گیرد، جالب توجه است به طوری که شاهد اجرای نمایش‌هایی از ۱۶ استان کشور خواهیم بود.

حاجیان درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره توضیح داد: بودجه جشنواره براساس برآوردی که داده شده نزدیک به ۲ میلیارد تومان است که تلاشمان این است بیشترین درصد از این مبلغ به سمت تولید آثار، اختصاص کمک هزینه و هنرمندان حاضر در جشنواره سوق داده شود. همچنین تصمیم به برگزاری کامل جشنواره در بستر فضای مجازی از طرف ستاد جشنواره گرفته شد و از ابتدا این اتفاق را برنامه‌ریزی کرده و گروه‌ها را در جریان گذاشته بودیم اما با رایزنی که با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی داشته‌ایم تلاشمان این است که به تمام آثار امکان اجرای عمومی داده شود.

دبیر اجرایی جشنواره یادآور شد که همه نمایش‌های جشنواره در تمام طول برگزاری این رویداد قابلیت دیدن دارند نه اینکه تنها در محدوده زمانی خاصی پخش شوند.

وی از قابلیت پخش نمایش‌های جشنواره از شبکه‌های مختلف سیما خبر داد و اعلام آمادگی کرد که این آثار می‌توانند در طول برگزاری جشنواره از شبکه‌های مختلف پخش شوند.

حاجیان در پایان با اشاره به اینکه تمامی مبلغ فروش بلیت آثار در فضای مجازی به خود گروه‌های شرکت کننده تعلق می‌گیرد، عنوان کرد: تمامی فیلم آثار، با کیفیت خوب و قابل قبول ضبط شده‌اند و انجمن هنرهای نمایشی ایران هم این امکان را دارد که آثار را در طول سال در بستر فضای مجازی برای ارائه به مخاطبان در اختیار پلتفرم‌ها قرار دهد.

کد خبر 586934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha