سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

ارزش کلاب‌هاوس در کمتر از ۱۱‌ماه به یک میلیارد دلار رسیده و میان کاربران فارسی‌زبان هم حسابی پرطرفدار شده است.

Clubhouse

 به گزارش همشهری‌آنلاین کمتر از یک سال پیش یک شبکه اجتماعی به نام کلاب‌هاوس (Clubhouse) توسط استارت‌آپ تازه‌تاسیس Alpha Exploration و روی سیستم‌عامل iOS به بازار عرضه شد؛ شبکه‌ای که برپایه چت‌ها و فایل‌های صوتی بنا نهاده شده و درحالی‌که رسما در آوریل سال گذشته میلادی به بازار آمده، در دسامبر۲۰۲۰ ارزش آن به ۱۰۰میلیون دلار و در روز ۲۱ ژانویه سال۲۰۲۱ به یک میلیارد دلار رسیده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی در حال رخ دادن است و کلاب‌هاوس، اپلیکیشنی که تنها ۱۱ماه از عمر آن می‌گذرد، محبوبیتی فوق‌العاده پیدا کرده و به‌سرعت درحال تبدیل شدن به مرکزی برای ارائه بحث‌های آزاد در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و... است. در این میان طی هفته‌های اخیر تعداد ایرانی‌های داخل و خارج کشور هم در این شبکه اجتماعی تازه نفس حسابی زیاد شده است. درصورتی که نسخه اندروید این پلتفرم هم بیاید احتمالا دیگر حسابی این شبکه پرترافیک خواهد شد.

روش کار

این اپلیکیشن که به شما اجازه می‌دهد در اتاق‌های گفت‌وگوی صوتی برای بحث در مورد موضوعات مختلف جمع شوید، فقط در ماه گذشته میلادی تقریبا ۴میلیون مرتبه اپلیکیشن کلاب هاوس دانلود شده است. درحالی‌که چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند ایلان ماسک به این اپ پیوسته‌اند، گفت‌وگوها و بحث‌های بی‌قید و شرط در آن، باعث شده تا خشم مقامات چینی به ممنوع شدن کلاب‌هاوس در این کشور منجر شود. در این فرایند، کلاب‌هاوس یک پرسش مهم را در اذهان به‌وجود آورده است. آیا صدا، موج بعدی رسانه‌های اجتماعی است؟ این اپ حوزه ارتباطات دیجیتال را فراتر از متن، عکس و فیلم برده و بار دیگر، صدا را به‌عنوان یکی از راه‌های ارتباطی قدیمی مطرح کرده است.

رشد سریع

در هزاران اتاق گفت‌وگوی روزانه، کاربران کلاب‌هاوس مکالمه‌هایی بدون محدودیت درباره موضوع‌های مختلفی ازجمله اخترفیزیک، ژئوپلیتیک، سینمای بالیوود و حتی اشعار کیهانی انجام می‌دهند. در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که مسیر رشد و توسعه کلاب‌هاوس بسیار سریع پیموده شده است. این اپ در ماه مه (یک‌ماه پس از راه‌اندازی) چند هزار کاربر داشت؛ این درحالی بود که پیوستن به کلاب‌هاوس تنها با دعوت‌نامه امکان‌پذیر بوده و به‌صورت عمومی و گسترده در دسترس قرار ندارد. برخی از این دعوت‌نامه‌ها به ارزش ۸۹دلار در eBay آگهی شده‌اند.

ورود رقبا

توجه گسترده به این استارت‌آپ کوچک سانفرانسیسکویی، آنها را که تنها ۱۲کارمند دارند، تحت فشار قرار داده است. با این حال، کلاب‌هاوس در تلاش است تا از پس ترافیک فزاینده‌ای که برایش به‌وجود آمده، برآید. چهارشنبه هفته گذشته، این اپ با مشکلات بزرگی روبه‌رو شده و از دسترس خارج شد. در عین حال، گفته شده که فیسبوک و توییتر در حال کار روی محصولات مشابه برای رقابت با کلاب‌هاوس هستند.

استقبال در دنیا

کلاب‌هاوس خیلی زود در نقاط دیگر دنیا به‌غیر از آمریکا هم محبوب شد. آلمانی‌ها از ژانویه گذشته و به‌دنبال فراخوان گسترده ۲ مجری معروف پادکستی به نام‌های فیلیپ کلوکنر و فیلیپ گلوکلر، به سمت این اپلیکیشن حرکت کردند. چینی‌ها تا هشتم فوریه (۲۰ بهمن) حضور فعالی در کلاب‌هاوس داشتند، اما به‌دلیل مطرح شدن مسائل سیاسی خصوصا درباره هنگ‌کنگ، دولت این اپ را در این روز مسدود کرد. در ژاپن اما کلاب‌هاوس در رتبه نخست محبوب‌ترین برنامه‌های رایگان اپ‌استور قرار گرفته است.

دعوت ماسک از پوتین برای مناظره

روز سیزدهم فوریه۲۰۲۱ (۲۵ بهمن ۱۳۹۹) ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس‌ایکس در صفحه رسمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با انتشار مطلبی کوتاه، خواستار مناظره با او از طریق کلاب‌هاوس شد.

حضور ایرانی‌ها پررنگ‌تر می‌شود

این روزها، ایرانی‌ها نیز در اپلیکیشن کلاب‌هاوس فعال شده‌اند. باتوجه به این که هنوز زیرساخت‌های ورود به کلاوب‌هاوس برای سیستم‌ عامل اندروید مهیا نشده است، به‌نظر می‌رسد کاربران ایرانی بسیاری شانس حضور در کلاب‌هاوس را ندارند. از آنجا که شرکت ارائه‌دهنده این اپ، شرایط مالی بسیار خوبی پیدا کرده است، باید به‌زودی شاهد ارائه اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید نیز باشیم که در آن صورت پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران ایرانی در کلاب‌هاوس نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

کد خبر 586756

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha