برپاکنندگان نمایشگاه به همشهری گفته‌اند شرکت نمایشگاه‌ها مجوز برپایی نمایشگاه گردشگری تهران را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده و بر اساس پروتکل‌ها، مراجعان به نمایشگاه گردشگری از بدو ورود کنترل و تب‌سنجی می‌شوند.

نمایشگاه صنایع دستی

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ روزنامه همشهری نوشت: کرونای جهش‌یافته انگلیسی یک‌ماه است به ایران رسیده و تا روز گذشته علاوه بر طغیان در خوزستان، در استان‌های ایلام و فارس هم شناسایی شده‌است. یکی از دلایل ورود کرونای جهش‌یافته به ایران از سوی مسئولان وزارت بهداشت سفر اتباع عراق به کشور اعلام شد. حالا درست در چنین شرایطی قرار است، نمایشگاه گردشگری در پایتخت برپا شود.

این نمایشگاه از ۵ تا ۸ اسفندماه میزبان علاقه‌مندان به سفر و گردشگری و سوغات و صنایع‌دستی است. جالب آنکه این نمایشگاه با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار خواهد شد؛ ستادی که بیش از یک‌سال است مردم را به پرهیز از سفر، خودداری از تجمعات و حتی دیدارهای خانوادگی توصیه می‌کند تا مبادا ایران بار دیگر به رتبه بالای جدول جهانی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا بازگردد. نوروز و فصل سفر در ایران نزدیک شده است و تصمیم ستاد ملی مقابله به کرونا با صدور مجوز برگزاری نمایشگاه گردشگری شاید به‌معنای آن است که این ستاد به‌زودی مجوز انجام سفرهای هوشمند را صادر می‌کند تا سفرهای نوروزی پس از یک‌سال توقف، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مدیریت‌شده آزاد شود.

کرونا همچنان در ایران می‌تازد و ایرانی‌ها به‌دلیل نبود واکسن کافی هنوز به شرایط مصونیت در ابتلا و مرگ نرسیده‌اند. پایتخت اما میزبان مهم‌ترین رویداد گردشگری شده است تا ۳۱استان کشور به روال گذشته به معرفی جاذبه‌های گردشگری به بازدیدکنندگان از نمایشگاه گردشگری تهران بپردازند. گروه‌های موسیقی اقوام نیز در محل باز اجرای برنامه دارند. سیاه‌چادرها البته کنترل‌شده برپا می‌شوند و غرفه‌های فروش سوغات و صنایع‌دستی به ارائه خدمات به مراجعین خواهند پرداخت. این دوره از نمایشگاه ملی و بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی کشور در ۹۴۰۰مترمربع از فضای ۱۸هزار مترمربعی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می‌شود و همشهری دریافته است که حاضرین در این نمایشگاه، حدود ۳میلیارد تومان برای اجاره غرفه‌های واقع در زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران پرداخت کرده‌اند.

یک عضو ستاد برپایی نمایشگاه گردشگری به همشهری خبر داده است که قیمت اجاره غرفه در نمایشگاه این دوره برای شرکت‌کنندگان ۳۹۰هزار تومان به ازای هر مترمربع بود که وزارت میراث فرهنگی با گرفتن تخفیف از شرکت نمایشگاه‌ها قیمت هر غرفه را به ازای هر مترمربع ۲۳۰هزار تومان تا ۲۹۰هزار تومان به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه عرضه کرده است. براساس پیگیری‌های همشهری مشخص شده است که شرکت مادر تخصصی گردشگری وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزارکننده این نمایشگاه است و شرکت نمایشگاه‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی این نمایشگاه با حضور نمایندگان ستاد ملی مقابله با کرونا شده است. اما چه تدابیری برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا در نمایشگاه گردشگری تهران اندیشیده شده است؟

برپاکنندگان این نمایشگاه به همشهری خبر داده‌اند که شرکت نمایشگاه‌ها مجوز برپایی نمایشگاه گردشگری تهران را از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت کرده و براساس پروتکل‌ها، مراجعین به نمایشگاه گردشگری از بدو ورود کنترل و تب‌سنجی می‌شوند. ورود به سالن‌ها نیز با محدودیت مواجه خواهد شد و احتمالا براساس تدابیر درنظر گرفته‌شده بازدیدکنندگان در دسته‌های محدود به بازدید از این نمایشگاه خواهند پرداخت. برگزارکنندگان نمایشگاه همچنین اعلام کرده‌اند که غرفه‌های نمایشگاهی همگی محصور در طلق و شیشه‌ هستند و سالن‌ها و فضای نمایشگاهی نیز به‌طور مرتب توسط ستاد ملی مقابله با کرونا ضدعفونی خواهد شد.

سیاه‌چادرها نیز همچون گذشته که با پخت ‌آش و غذاهای محلی از بازدیدکنندگان میزبانی می‌کردند، در این دوره امکان عرضه مواد غذایی نخواهند داشت. براساس پروتکل‌های بهداشتی، سوغات و محصولات استانی اما به‌صورت بسته‌بندی عرضه می‌شود. برخی فعالان صنعت گردشگری کشور اگرچه به همشهری گفته‌اند نمایشگاه این دوره به‌دلیل مشخص نبودن وضعیت سفرهای نوروزی امکان خرید و فروش تور را به فعالان این عرصه نمی‌دهد و تنها به‌صورت نمادین و به‌منظور زنده‌ماندن نام گردشگری در کشور برگزار شده است، با این حال، برپاکنندگان نمایشگاه به همشهری می‌گویند، با توجه به اعلام معاون گردشگری که گفته است ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی برای آزادسازی سفرهای هوشمند در نوروز ۱۴۰۰موافقت کرده است، خرید و فروش تور نیز در این نمایشگاه انجام می‌شود.

کد خبر 586555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha