یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

حال و روز بزرگ‌ترین رودخانه مازندران با برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه، احداث سد فینسک و ساخت و سازهای بی‌رویه در معرض خطر است.

رودخانه تجن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تجن هم از سمت دریای خزر و هم از کوه و بالادست مورد هجمه قرار گرفته و حال و روزش بیش از دیگر رودخانه‌های استان مازندران پریشان است.

در بالادست غارت منابع آبی و سدسازی در سرچشمه و استان‌های دیگر حال تجن را خراب کرده و در پایین دست و دامنه نیز تخریب بستر، برداشت شن و ماسه و تجاوزها حال پرآب‌ترین رودخانه خزر را پریشان کرده است.

سدسازی در بالادست روی سرشاخه تجن و در فینسک، کابوس رود را دوچندان کرده و این رودخانه جاری در مسیر خود تا رسیدن به دریا با هزار چالش و دردسر روبه‌رو است.

هرچه به پایین دست و سمت دریا می‌رویم، داغ بر دل نشسته حاشیه نشینان تجن افزون‌تر می‌شود، برداشت شن وماسه که به‌صورت مجاز و غیرمجاز از حاشیه و بستر رودخانه انجام می‌شود، تیشه بر پیکره رودخانه شیلاتی زده و حال وروز این رود را پریشان کرده است.

کامیون‌داران خاک تجن و مزارع را غارت می‌کنند

یکی از حاشیه نشینان رودخانه تجن با بیان اینکه هر روز چندین کامیون شن و ماسه از بستر و حاشیه رودخانه تجن به یغما می‌رود، اظهار کرد: کامیون‌داران می‌گویند مجوز داریم.

محمدی با بیان اینکه برداشت‌های غیراصولی شن وماسه بر دیواره و پیکره رودخانه شیلاتی تجن آسیب زده و هر روز مسیر رودخانه را دچار انحراف کرده، دردی است که سال‌ها با آن مواجه هستیم.

به گفته این کشاورز، پیمانکاران حتی به مزارع حاشیه رودخانه هم رحم نمی‌کنند و با پیشنهاد مبالغ وسوسه آمیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان از کشاورزان می‌خواهند اجازه برداشت خاک از مزرعه را داشته باشند.

وی با اظهار اینکه سودجویان با برداشت یک تا دومتر خاک از سطح مزرعه به یغمای منابع خاک اقدام می‌کنند، ادامه داد: این کار در درازمدت منجر به لم یزرع شدن مزارع کشاورزی  و نتیجه آن در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

در حال حاضر نرخ هر کامیون شن و ماسه بیش از۲ میلیون تومان فراتر می‌رود وهر روز بر قیمت آن افزوده می‌شود و برداشت شن و ماسه از بستر و حاشیه، بزرگ‌ترین رودخانه مازندران را به کام مرگ می‌کشاند.

برداشت غیرمجاز شن و ماسه و تصرف و تخریب حاشیه و بستر رودخانه فقط درد تجن نیست و دیگر رودخانه‌های مازندران نیز با آن دست و پنچه نرم می‌کنند اما اوضاع تجن با دیگران متفاوت است.

در بالادست سرشاخه‌های تجن و در استانی دیگر، سدی به نام فینسک در حال ساخت است که خواب تجن و خزر را بیش از پیش پریشان کرده است.

عضو تشکل زیست محیطی و استاد دانشگاه با بیان اینکه سدسازی در بالادست سبب غارت منابع آبی مازندران و خشک شدن رودخانه تجن می‌شود، افزود: مهم‌ترین اثر این سد ناخوانده که در دست ساخت است روی رودخانه تجن بوده و آن را خشک می‌کند.

محمد احمدی اضافه کرد: با ساخت سد فینسک منابع آبی رودخانه به خارج از حوضه تجن منتقل می‌شود و این سد آب ورودی به سد شهید رجایی را کاهش می‌دهد.

وی با عنوان اینکه رودخانه تجن با مشکلات و پیامدهایی نظیر تصرف و تخریب بستر و تجاوز به حریم و حاشیه نیز روبه‌رو است، افزود: برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه و ساخت وسازهای بی رویه از چالش‌های فراروی رودخانه تجن به شمار می‌رود.

همچنین رئیس مجمع نمایندگان مازندران که از مخالفان سد فینسک و تجن کشی است، گفت: غارت منابع آبی و قطع سرشاخه‌های استان فاجعه آمیز است و احداث سد فینسک سبب می‌شود تا حقابه سد شهید رجایی که در حوضه آبریز تجن قرار دارد، کاسته شود.

منصورعلی زارعی با انتقاد از سکوت و کوتاهی مسئولان استان درباره سد فینسک اظهار کرد: ساخت این سد ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی حاشیه سد را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

وی با اشاره به خسارت زا بودن احداث این سد یادآور شد: این سد آینده محیط زیست و کشاورزی حاشیه تجن و مناطق مرکزی را به مخاطره می‌اندازد و باید متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند.

کد خبر 586302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha