وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ گفت: فرهنگ و سیاست جدا از هم هستند و در واقع دو شاخه از مباحث را تشکیل می‌دهند، اما به نظرم بهتر است از فاصله کمی دورتر از امروز؛ یعنی از ابتدای انقلاب اسلامی، مجاورت حوزه سیاسی و فرهنگی را رصد و مرور کنیم.

محمد حسین صفار هرندی افزود:« من می‌خواهم فرضیه‌ای را طرح کنم؛ اینکه سیاست‌ورزی در کشور ما بدون ارتباط با حوزه فرهنگ یا ناتمام است، یا ناکام و یا دچار انحراف و کژتابی است.‌»

محمد‌حسین صفار‌ هرندی شنبه گذشته در جمع دانشجویان به تشریح وضعیت فرهنگی کشور در دوران انقلاب اسلامی و بعد از آن و نیز تاثیر تحولات فرهنگی بر سیاست کشور پرداخت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین اردوی آموزشی سیاسی دانشجویان دانشگاه‌های کشور و در میان بیش از 500 دانشجوی دختر عضو بسیج دانشجویی، کانون‌ها و تشکل‌های زیرنظر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تحلیلی از وضعیت فرهنگی کشور در 30 سال گذشته ارائه کرد.

انقلاب ما خصلت فرهنگی داشت

صفار هرندی در ابتدای سخنانش گفت: فرهنگ و سیاست جدا از هم هستند و در واقع دو شاخه از مباحث را تشکیل می‌دهند اما به نظرم بهتر است از فاصله کمی دورتر از امروز یعنی از ابتدای انقلاب اسلامی، مجاورت حوزه سیاسی و فرهنگی را رصد و مرور کنیم. من می‌خواهم فرضیه‌ای را طرح کنم؛ اینکه سیاست‌ورزی در کشور ما بدون ارتباط با حوزه فرهنگ یا ناتمام است یا ناکام و یا دچار انحراف و کژتابی است.انقلاب ما یک خصلت قویا فرهنگی داشته و شاهد این ادعا هم حضور و وجود چهره‌های شاخص و تاثیرگذار آن از امام راحل تا دیگران است. اصلی‌ترین خاستگاه انقلاب اسلامی هم مساجد بوده است.

صفار‌ هرندی با ذکر خاطراتی کوتاه از دوران دانشجویی خود اضافه کرد: ماجرای 19 دی قم که بعدی کاملا فرهنگی دارد هم 2 روز بعد از 17 دی (سالروز کشف حجاب رضا‌خانی) اتفاق افتاد.

محمد‌حسین صفارهرندی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پذیرش مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 84 گفت: به ما گفته شد که این مسئولیت را بپذیریم و من خیلی هم با اراده خودم به وزارت ارشاد نیامدم.

صفار‌‌‌هرندی که در جمع دانشجویان عضو تشکل‌های فعال دانشجویی کشور سخن می‌گفت پس از پایان سخنرانی اش به تعدادی از پرسش‌های آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت سینماهای کشور و فیلم‌هایی که با شأن فرهنگی جامعه سازگار نیست، گفت: عرصه فرهنگ، عرصه فعالیت مردم است و ما تنها در جایگاه هدایت و نظارت نشسته‌ایم. ما مباشر همه تولیدات فرهنگی نیستیم. درباره فیلمهای سینمایی هم به این ترتیب است که کسی ایده کلی را به شورایی می‌آورد و مجوزی می‌گیرد اما ممکن است او با همان ایده برود کار دیگری بکند و به همین خاطر وقتی می‌رود پروانه اکرانش را بگیرد افرادی که آنجا هستند به او می‌گویند این کار با ایده اصلی شما خیلی فاصله دارد و باید آن را اصلاح کنید. او هم این کار را می‌کند و باز اثرش را به همان شورا می‌آورد و باز به او تذکر می‌دهند و او دوباره کارش را اصلاح می‌کند. در نهایت هم حاصل این تعامل است که بر پرده سینما اکران می‌شود.

آبشار نیاگارا و وزیر ارشاد

وزیر ارشاد اضافه کرد: همه کسانی که در شورای اکران و صدور مجوز پروانه ساخت فیلم‌ها نشسته‌اند، همکاران حکومتی و دولتی ما نیستند و بعضی‌هاشان از جنس خود هنرمندان هستند. بعضی‌ها بلوا به پا می‌کنند که مثلا فلان فیلم هم به خیل فیلم‌های بایگانی شده پیوست و یا فلان کتاب به جمع کتاب‌های غیرقابل چاپ اضافه شد و امثال اینها. اما از سوی دیگر اگر بنا باشد ما استانداردهای خودمان را در نقطه‌ای قرار داده باشیم که هیچ خبط فرهنگی نداشته باشد، آن وقت باید بگویم تعداد تولیدات فرهنگی ما در بعضی از شاخه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. البته ما کادر ورزیده و حرفه‌ای در این حوزه‌ها نداریم اما نیروهای مستعدی که بتوانند به این عرصه بیایند داریم.

محمد‌حسین صفار‌‌هرندی اضافه کرد: اگر بنا باشد به ایده آل مطلق در مقام عمل فکر کنیم باید در سینماها و همه چیز را تخته کنیم اما ما قصد بستن در سینماها را نداریم و اصلا اجازه نداریم که برخوردمان برخورد حذفی باشد. امام راحل هم با برخورد حذفی مخالف بود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دستاوردهای 3 سال گذشته وزارت ارشاد در عرصه‌های مختلف و چگونگی پذیرش مسئولیت این وزارتخانه در سال 84 گفت: معروف است که کسی از آبشار نیاگارا خودش را به پایین پرت کرد و آن پایین هم یک خبرنگار خیلی زود آمد جلوی او و از او پرسید که چطور شد خودت را به پایین پرت کردی؟ او هم در جواب گفت: چطوری اش را نمی‌دانم اما اگر بفهمم چه کسی بر پشت من زد و مرا به پایین پرت کرد پدرش را در می‌آورم! واقعیت این است که به ما گفته شد که این مسئولیت را بپذیریم و من خیلی هم با اراده خودم به وزارت ارشاد نیامدم.

اتهام ما برخورد سختگیرانه است

وزیر ارشاد افزود: یکی از اتهامات ما این است که خیلی سختگیرانه برخورد می‌کنیم اتهام دیگرمان هم این است که خیلی تسامح و تساهل داریم اما واقعیت این است که کارهای بسیار خوبی انجام شده که بعضی از آنها خاطره بسیاری از کارهای دیگر را تغییر می‌دهد و آنها را از ذهن‌ها پاک می‌کند. اگر فرهنگ، هنر، سینما و تئاتر بدون اعتقادی داشته باشیم، من خودم را متعهد سینما نمی‌دانم. من خودم را متعهد سینمایی می‌دانم که متعهد به اخلاق و اعتقادات باشد. ما توانستیم در شب‌هایی تئاترهای مذهبی را بر صحنه ببریم که 2500 نفر از آنها دیدن کردند. در حوزه موسیقی هم در طول یک سال گذشته کارنامه شرافتمندی داریم که از جمله آن رسول عشق و امید است که متنش را سید مهدی شجاعی نوشته است.

صفار‌هرندی گفت: ما در تدارک این هستیم که در پیوند زدن این نوع موسیقی و سفارش‌های داده شده تا پایان سال اقدامات مهمی انجام دهیم با این حال این را هم بگویم که بعضی از مجوزهای آثار موسیقی که در جامعه وجود دارد مجوز واقعی نیست. به هر حال شاید برای دومین بار باشد که این را می‌گویم و خیلی هم قصد تعریف و تمجید کردن از خودمان را ندارم اما از نگاه رهبر انقلاب که به ما یادآور شده‌اند، از ابتدای انقلاب تا به حال در هیچ شرایطی از فعالیت وزارتخانه فعالیت آن به این خوبی نبوده است.

صفار هرندی ادامه داد: نباید از کسانی که با ظاهر مذهبی در جامعه حرکت می‌کنند در فیلم‌ها چهره سازی منفی شود و دلیل جلوگیری از اکران یکی از فیلم‌هایی که خیلی هم سر و صدا کرد این بود که آن فرد از اول فیلم تا آخر آن خودش را متصل به خانواده‌ای مذهبی کرده بود.

کد خبر 58614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز