مهم‌ترین عامل موفقیت سال‌های اخیر پرسپولیس را «خودباوری» می‌دانم. همین مساله باعث شده با وجود تمام اتفاقات ریز و درشت، این تیم به مسیر خودش ادامه دهد.

حاج‌رضایی

به گزارش همشهری‌آنلاین، کارشناس فوتبال، در یادداشتی در روزنامه جام جم نوشت: «برای ریشه‌یابی موفقیت این روزهای پرسپولیس که بعد از چهار قهرمانی متوالی در لیگ‌ برتر باز هم یکی از شانس‌های قهرمانی در این فصل است، باید در ابتدا به یک مثال اشاره کنم.

کارلو آنچلوتی در اولین فصل حضور در چلسی توانست این تیم را قهرمان لیگ جزیره کند اما در فصل بعد نتوانست نتایج خوب فصل اولش را تکرار کند. او در روزهای بد تیمش در فصل دوم حرفی به بازیکنانش زد که معکوس آن در مورد این روزهای پرسپولیس صدق می‌کند. کارلتو به تیمش گفت: ما در حال باخت به تیم‌هایی هستیم که یا متوسط هستند یا برای بقا می‌جنگند. این مساله ممکن است با فلسفه فوتبال تضادی نداشته باشد اما حریفان متوسط رو به پایین ما را به این ذهنیت رسانده که می‌توانند ما را شکست بدهند. این باور، خطرناک‌ترین عنصری است که علیه تیم ما حرکت می‌کند. این موضوعی است که باید با اصلاح ذهنیت‌مان درست شود.

عکس این قضیه دقیقا برای پرسپولیس صادق است. این تیم به این باور رسیده که می‌تواند هر تیمی را شکست داده و قهرمانی‌اش را تکرار کند. این ذهنیت و باور یک عنصر پیش‌برنده است. ریشه اصلی و نگه‌دارنده موفقیت این تیم همین ذهنیت و باور است. وقتی به علم روانشناسی رجوع می‌کنیم، می‌بینیم تغییر یک مساله‌ای تا چه اندازه باورها را تقویت می‌کند. بنابراین مهم‌ترین عامل موفقیت سال‌های اخیر پرسپولیس را همین خودباوری می‌دانم. همین مساله باعث شده با وجود تمام اتفاقات ریز و درشت، این تیم به مسیر خودش ادامه دهد.

در اینجا بهتر است گریزی به زمان مربیگری آقای برانکو ایوانکوویچ بزنیم. در برهه‌ای پنجره‌های این تیم بسته شد و چند بازیکن را از دست دادند اما برانکو در این زمینه هرگز شکوه‌ای نکرد. همین باور حالا به گل‌محمدی و تیمش هم منتقل شده است. در واقع آن چه در پرسپولیس تغییر کرد، اندیشه و رفتار بازیکنان و کادر فنی این تیم بود. آنها یاد گرفتند نباید از مشکلات به وجود آمده بهانه و حاشیه درست کنند زیرا می‌دانستند که این مسائل آنها را از موفقیت دور می‌کند.»

کد خبر 586103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha