همشهری آنلاین: دادگاهی در پاکستان امروز (دوشنبه 31 تیر) محدودیت‌های دولتی را بر دانشمند هسته‌ای بدنام این کشور لغو کرد و به عبدالقدیر خان اجازه سفر در داخل این کشور را برای ملاقات با بستگانش داد، با این حال از او خواست مصاحبه‌ای را درباره بحث اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد.

خبرگزاری آلمان از اسلام‌آباد گزارش داد، خان که همچنان قهرمان ملی پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان محسوب می‌شود، یک سلسله مصاحبه تلفنی را در ماه‌های اخیر داشته است که کفه این نگاه را که اشاعه تسلیحات هسته‌ای زیر نظر ارتش پاکستان بوده، تقویت می‌کند.

وی چهارم فوریه 2004 میلادی در تلویزیون ملی پاکستان اعتراف کرد اسرار هسته‌ای را نزد برخی کشورها فاش کرده است. یک روز بعد پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان او را عفو کرد، اما در خانه ییلاقی‌اش حوالی اسلام‌آباد تحت حصر خانگی قرار گرفت.

سردار محمد اسلام، قاضی دیوان عالی اسلام‌آباد در حکم روز دوشنبه خود اعلام کرد: «دکتر خان مجاز به ملاقات با بستگان نزدیک و دوستانش با رعایت مسایل امنیتی و امور احتیاطی که برای حفظ امنیت او ضروری است، خواهد بود.»

با این حال بر اساس حکم دادگاه، خان «حامل، منتقل کننده و ارایه‌دهنده اظهارنظر یا مصاحبه به هیچ شبکه، خبرنگار، مطبوعات یا رسانه‌های الکترونیکی در هیچ شکلی در خصوص موضوع اشاعه هسته‌ای نخواهد بود.»

جاوید اقبال جعفری، وکیل مدافع خان بیرون از صحن دادگاه به خبرنگاران گفت درباره این حکم درخواست تجدیدنظر خواهد کرد.

در همین حال خان در نخستین واکنش به این حکم به روزنامه داون نیوز گفت هیچ تصمیمی را در این باره نمی‌پذیرد که اجازه استقرار سرباز اطراف او را بدهد و به نظارت امنیتی بر دیدارکنندگانش بینجامد.

وی همچنین تصریح کرد می‌خواهد آزاد باشد و آزادانه به هر کجا که می‌خواهد سفر کند.

کد خبر 58602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز