رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس امنیتی مونیخ که به صورت مجازی برگزار شد درباره روسیه، کرونا، روابط با اروپا و ایران و... سخن گفت.

بايدن

به گزارش همشهری‌آنلاین، جو بایدن از فرصت سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ استفاده کرد تا از رویکرد دولت جدید آمریکا برای تقویت اتحاد با اروپا و بازگشت به عرصه سیاست بین‌الملل بگوید.

بایدن که نخستین بار است در جایگاه رئیس‌ جمهوری آمریکا در نشست امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کند گفت همان‌طور که قبلا وعده داده بود، اعلام می‌کند آمریکا رسماٌ به صحنه سیاست بین‌الملل بازگشته است. او گفت: «۲ سال قبل به عنوان یک استاد دانشگاه در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردم؛ من گفتم که ما باز می‌گردیم. اکنون اینجا هستم که به جهان بگویم آمریکا بازگشته است.»

بایدن حضور آمریکایی‌ها در نشست‌های کنفرانس امنیتی مونیخ طی دهه‌های گذشته را نشانه‌ای بر تمایل آمریکا برای تحکیم اتخاد با اروپا دانست و گفت: «تاکید می‌کنم امروز اتحاد دو سوی آتلانتیک بسیار قوی است. چالش‌های امروز متفاوت است. روند تحولات جهانی تغییر کرده و امرور دیگر نمی‌توان فقط بر رقابت متمرکز شد. باید همکاری و رقابت را همزمان داشته باشیم. آمریکا با اروپا برای حل چالش‌های جهانی همکاری خواهد کرد.»

بایدن بر خلاف دونالد ترامپ که به دنبال کاهش نقش آمریکا در چارچوب پیمان ناتو بود، گفت که آمریکا اکنون متعهد به ناتو است. او گفت: «کشورهای عضو ناتو بعد از ۱۱ سپتامبر در کنار آمریکا قرار گرفتند؛ بنابراین ما همچنان در کنار اروپا و اعضای ناتو خواهیم بود. مبارزه با داعش یکی از اولویت‌های ما در چارچوب ناتو خواهد بود. من دستور توقف خروج نیروها از آمریکا را صادر کرده‌ام. آمریکا برای همکاری با اروپا عزمی راسخ دارد.»

بایدن که ساعتی قبل در نشست گروه ۷ نیز در مورد ضرورت همکاری آمریکا و اروپا برای مهار چین سخن گفته بود، در نشست مونیخ خطاب به کشورهای اروپایی گفت: «اکنون ما و شما و آسیا باید در کنار هم قرار بگیریم تا با چین رقابت کنیم. نظمی که بتوان در کنار اروپا و آسیا ایجاد کرد، ماندگار خواهد بود و آینده جهان را خواهد رقم خواهد زد. باید از سوءاستفاده‌های اقتصادی چین جلوگیری کرد.» رئیس جمهور آمریکا از عملکرد اقتصادی چین در جهان انتقاد کرد و گفت: «از رقابت استقبال می‌کنم اما همه باید طبق قاعده بازی کنیم. همه باید شفاف به جنگ فساد برویم.»

جو بایدن اختلافات میان روسیه و غرب را نیز فرصت خوبی برای همکاری میان اروپا و آمریکا خواند و گفت: «تنها راه برای مقابله با تهدیدهای روسیه اتحاد میان آمریکا و اروپا است.» او گفت: «اقدامات روسیه علیه دمکراسی در کمین غرب است. همه می‌دانند پوتین قصد دارد جلوی اتحاد اروپا و آمریکا را بگیرد، تا بتواند در جهان قلدری کند. او اما اگر بداند با یک اتحاد بزرگ روبه‌رو است نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.»

بایدن همچنین تاکید کرد برای آمریکا تمامیت ارضی اوکراین اهمیت بالایی دارد. او گفت: «بحث مناقشه میان غرب و شرق نیست اما باید پذرفت که تهدیدها و چالش‌های روسیه و چین هر دو واقعی هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا بر پایبندی کشورش به مهار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرد. او گفت امروز آمریکا رسماٌ بار دیگر به توافق پاریس بازگشته است.

بایدن خطر تولید سلاح‌های هسته‌ای را نیز یادآور شد و گفت جلوگیری از تولید سلاح‌های هسته‌ای نیازمند یک دیپلماسی دقیق است. او گفت به همین دلیل است که آمریکا و روسیه قرارداد استارت را در این زمینه تمدید کردند.

رئیس جمهوری آمریکا برخلاف انتظار، در مورد توافق هسته‌ای با ایران نیز کوتاه صحبت کرد و گفت: «ما آماده‌ایم بار دیگر در چارچوب ۱+۵ در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد مذاکره شویم. آمریکا و اروپا باید برای مهار فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای ایران همکاری کنند.»

این نخستین بار طی ۵۸ سال برگزاری کنفرانس امنینی مونیخ است که نشست آن به صورت مجازی برگزار می‌شود. در گذشته، نشست مونیخ طی چند روز برگزار می‌شد اما امسال نشست در کمتر از ۴ ساعت به پایان رسید.

غیر از بایدن، آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان)، امانوئل مکرون (رئیس جمهوری فرانسه)، آنتونی گوترش (دبیر کل سازمان ملل)، دکتر تدروس آدهانوم (رئیس سازمان بهداشت جهانی) و بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) نیز سخنرانی کردند.

کد خبر 586014

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha