دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

حسن میثمی: رمان «قاعده بازی» این روزها برای اهالی ادب نامی آشناست،چرا که در جشنواره جایزه قلم امسال، این کتاب توانست جزء ردیف بهترین‌های سال 86 باشد.

قاعده بازی به قول خود فیروز زنوزی‌جلالی یک رمان اعترافی است که در قالب 832 صفحه و توسط انتشارات علم، بهمن‌ماه 1386 در بازار نشر آماده فروش شد. این رمان 4 فصل دارد که به ‌ترتیب نام فصل‌ها شغال، روباه، گرک و پلنگ است که راوی داستان نسبت به صفات این حیوانات به رقم زدن ماجرا می‌پردازد. «توپ پاشنه، سمت، ساعت دو»، «مخلوق» و مجموعه «سیاه بمبک» سال 86 را برای زنوزی یک سال پرکار رقم زد. جالب است بدانید مرد پرکار ادبیات ایران چند مجموعه و رمان دیگر هم در دست دارد که می‌توان به رمان «برج 110» و رمانی درباره حضرت علی(ع) اشاره کرد.

مهدی کاموس(****)

«قاعده بازی روایت هویت یابی نفس بدفرمان انسان در قالب‌های نمادین شغال، گرگ و روباه است و این رمان تلاش دارد در حوزه معرفت و شناخت بشر معاصر حدیث نفس کند.» نویسنده کتاب «نیایش نسل سرخ» نثر و زبان قاعده بازی را طبق سبک زبانی نویسنده، فاخر و پرتنش می‌داند؛«هرچند در این اثر نویسنده تلاش کرده از زبان پیچیده و دشوارخوان رمان مخلوق فاصله بگیرد اما باز باید این اثر را ویژه علاقه‌مندان بازی‌های زبانی در جهان داستان دانست.» این پژوهشگر و نویسنده کشورمان اثر فیروز زنوزی را در روایت‌های بیرونی و درگیری‌های فیزیکی به‌خصوص در توصیف‌های فصول پایانی درخشان و مثال‌زدنی قلمداد می‌کند.

سمیرا اصلان‌پور(****)

اصلان‌پور فیروز زنوزی را در نوشتن، صاحب شیوه خاصی می‌داند که معتقد است این شیوه نگارش در اکثر آثار این نویسنده نمایان است: «انتخاب کلمات و نثر داستان، خصوصیات خودش را دارد و ممکن است به‌دلیل دشوار بودن نثر، عده‌ای با آن ارتباط برقرار نکنند یا برعکس.» سرگروه تیم داوران جشنواره قلم زرین، ویژگی برجسته قاعده بازی را در شخصیت‌پردازی داستان و تکیه بر نقاط خاص شخصیت افراد می‌داند و ادامه می‌دهد: «این رمان یک رمان محاکمه نفس است. یک جدال با خویشتن است. یک نوع اعتراف است که نسبت به دیگر کارهای زمان حال یک برجستگی خاصی دارد.» اصلان‌پور با اشاره به این موضوع که شخصیت‌ها بسیار زنده‌اند و خواننده می‌تواند آنها را در پیرامون خود به راحتی پیدا کند می‌گوید: «با وجود تکلف در نثر داستان، باورپذیری در شخصیت باعث می‌شود که رمان به دل بنشیند.» داور قلم زرین 87 با تایید این موضوع که تکلف نثر، بسته به اثر باعث فاصله خواننده و اثر می‌شود گفت: «زبان و موضوع انتخاب شده توسط نویسنده کاملا همخوانی دارد و حتی به جرأت می‌توان گفت نثر این داستان نسبت به نثر داستان‌های دیگر این نویسنده روان‌تر و ساده‌تر است.»

زهره یزدان‌پناه(. . . )

یزدان‌پناه، از دیگر داوران جایزه قلم، یک موضوع از این رمان را برای خود قابل توجه می‌داند: «قاعده بازی یک رمان مبتنی بر کالبدشکافی روحی و روانی است و موضوعی که توجه من را به‌خود جلب کرد همین بود.» زهره یزدان‌پناه، با اشاره به ساختار پیچیده این اثر گفت: «خواننده باید با کمی تامل و تفکر در خواندن این اثر جلو برود و به سادگی نمی‌توان محتوای آن را برداشت کرد و متوجه شد.» یزدان‌پناه به‌دلیل شفاف نبودن ستاره‌ها برای سنجش یک اثر ادبی، از دادن ستاره به قاعده بازی امتناع کرد.

کد خبر 58581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز