برگزیدگان ششمین سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی معرفی شدند.

ششمین سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، آیین پایانی ششمین سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، داوود فتحعلی بیگی و تعدادی از مدیران فرهنگی هنری شهرداری تهران و برگزیدگان این سوگواره در تالار رودکی برگزار شد.

این مراسم به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده نیز از طریق اینستاگرام فرهنگسرای اخلاق و صفحه آپارات کانون کهربای تعزیه پخش شد. این برنامه با تلاوت کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ادامه پس از پخش نماهنگی با اجرای سید محسن هاشمی این مراسم برگزار شد. سید محسن هاشمی تعزیه‌خوان و مجری این مراسم در ابتدا طی سخنانی گفت: این روزها اوضاع و احوال هنرمندان خوب نیست و وضعیت اصحاب تعزیه و این هنر روبه‌راه نیست. بارها فکر کرده‌ایم که چگونه می‌شود هنرهای آیینی سنتی را نجات داد و یکی از راه‌ها برگزاری سوگواره‌های این‌چنینی با شرکت نوجوانان است. یکی از سازمان‌های مفید در این راستا فرهنگسرای اخلاق بوده که یکی دغدغه‌مندترین فرهنگسراهایی است که دغدغه هنرهای آیینی سنتی را دارد که با مدیریت خانم خسروی کارآمدتر از پیش شده است.

در ادامه خانم دکتر خسروی دبیر سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و ریاست فرهنگسرای اخلاق روی صحنه دعوت شد و در سخنانی گزارش مختصری درباره تغییر شکل این سوگواره در این دوره ارائه کرد و یادآور شد: این سوگواره به مدت پنج سال با دبیری فرهنگسرای اخلاق برگزار شده است و در سال ۹۹ با توجه به شرایط کشور در پی ویروس کرونا، طی جلسات متعددی با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که بسته‌های آموزشی را به صورت مجازی در اختیار نوجوانان قرار دهیم و ازاین‌رو با فضای مثبت ایجاد شده با مشارکت شهرداری منطقه ۱۴ و بنیاد رودکی و ...، این برنامه‌ها ضبط و در فضای مجازی قرار گرفت. بازدید از این بسته‌ها به‌قدری زیاد بود که مجبور به ارائه دو بسته دیگر شدیم که در این مراسم از آن‌ها رونمایی می‌شود. امیدوارم این سوگواره در سال‌های آینده با کیفیت و فراگیری بالاتری برگزار شود. خوشبختانه و به یمن ویروس کرونا یک برنامه شهری تبدیل به یک برنامه کشوری شد.

در ادامه آقای کاظمی به مناسب سالروز شهادت حضرت هادی (ع) مداحی انجام داد.

عباس‌زاده مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تهران در بخشی از این برنامه سخنرانی کوتاهی ایراد کرد و گفت: تعداد بسیاری از دانش‌آموزان، علاقه‌مند به تعزیه و این‌گونه هنرها هستند. همه نوجوانان ما در مدار حسین (ع) هستند و فقط باید هدایت و استعدادیابی شوند. به امید خدا این اتفاق میمون و مبارک را با کیفیت و کمیت در حوزه فرهنگ و هنر ارتقا دهیم.

در ادامه پس از پخش کلیپی از این سوگواره، گروهی از دانش‌آموختگان تعزیه کانون کهربای تعزیه، بخشی کوتاهی از یک مراسم تعزیه را اجرا کردند.

حجت‌الاسلام میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سخنران بعدی این مراسم بود، او ضمن تسلیت این ایام بیان داشت: از کلیه برگزارکنندگان این مراسم تقدیر و تشکر می‌کنم. این برنامه دارای سه فرقه کم‌نظیر است؛ نخست دارای محتوایی با ظرفیت است و در مرحله بعدی آینده کشور ما وابسته به نوجوانان و عملکرد آموزش و پرورش است. کشوری که توجه به فرهنگ داشته باشد باید به سراغ مخاطب دانش‌آموز برود و استعدادهای طالاگونه و نقره‌گونه را بیابد. سومین فرقه این جلسه شیوه‌هایی است که به آن عمل می‌کنیم. اتفاق عاشورا در یک نصف روز رخ داد اما ماندگار شده و حتی در انواع هنرها خصوصاً در تعزیه که از قدیمی‌ترین هنرهاست موج می‌زند. امیدوارم این سه فرقه توسعه یابد. از مدیران ارشد تقاضا می‌کنم به دانش‌آموزان که سرمایه ما هستند توجه کنند چراکه توجه به آن‌ها منجر به درخشش آن‌ها خواهد شد.

 مجید خسروآبادی مدیر کانون کهربای تعزیه در ادامه طی سخنانی گزارش مختصری از فعالیت کانون ارائه کرد و گفت: امروز باافتخار می‌گویم که کانون کهربای تعزیه اولین نهادی است که نوجوانان را پای تعزیه آورده و هشتصد و سی نوجوان را آموزش داده است. این کانون هنر تعزیه را در دوازده ترم آموزش می‌دهد و خوشبختانه فعالیت آن فقط در تهران نیست و کشوری شده است. تاکنون چند محصول تعزیه رونمایی شده که بی‌نظیر بوده‌اند. امیدوارم سازمان فرهنگی هنری شهرداری در مدیرت آتی این مسیر را حفظ کند. خسروآبادی در ادامه بیانیه هیئت داوران این سوگواره را قرائت کرد.

در ادامه حجت‌الاسلامی میثم امرودی، کامبیز مصطفی پور شهردار منطقه ۱۴، کامبیز فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، علیرضا زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانم خسروی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴، داوود فتحعلی بیگی روی صحنه آمدند و از آقای دوست علی و خانم سیدآبادی دبیران دوره‌های گذشته این سوگواره تجلیل کردند.

در ادامه از دو محصول تصویری کانون کهربای تعزیه، " الفبای شبیه‌خوانی" و آموزش جزءبه‌جزء دو تعزیه حضرت عباس (ع) و حر بن یزید ریاحی زده رونمایی کردند. هر کدام از این مجالس در سی قسمت با حضور و همیاری بهترین استادان تعزیه اجرا و به کمک موسسه توسعه هنرهای معاصر ضبط و تدوین شده است.

در ادامه برگزیدگان بخش‌های این سوگواره معرفی شدند.

طراحی پوستر:

رتبه اول: محدثه نظری از تهران

رتبه دوم: ریحانه عابدی از تهران و امیرمهدی نصیروند از تهران

رتبه سوم: علی بیرونی از تهران

بخش شعر:

رتبه سوم: مریم مزینانی از تهران

بخش داستان کوتاه:

رتبه اول: مبینا شوشتری از تهران

رتبه دوم: محمدحسین شوشتری از تهران

بخش شبیه خوانی:

رسته امام خوانی:

رتبه اول: ابوالفضل امیری از تهران

رتبه دوم: سهیل داوودی از قزوین

رتبه سوم: ابوالفضل نوایی از نیشابور

رسته علی اکبر خوانی:

رتبه اول: امیرعباس باقری از تهران

رتبه دوم: سیدعلی هاشمی از تهران

رتبه سوم: احسان کورزادی از اراک

رسته اشقیا خوانی:

رتبه اول: ایلیا امینی از قم

رتیه دوم: امیرعباس حاجی مزدارانی از تهران

رتبه سوم: علی اکبر وکیلی از تهران

رسته زنانه خوانی:

رتبه اول: احمدرضا شفیعی از اراک

رتبه دوم: مجتبی علیپور از نیشابور

رتبه سوم: محمدحسین محبی از تهران

رسته تخت خوانی:

رتبه اول آرمان بحیرایی از تهران و علیرضا مهرپناه از تهران

رتبه دوم: علی منصوری از نیشابور

کد خبر 585219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha