مرید البرغوثی، شاعر و رمان‌نویس شناخته‌شده فلسطینی در ۷۷ سالگی از دنیا رفت.

مرید البرغوثی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، روزنامه الاهرام نوشت عاطف ابوسیف، وزیر فرهنگ فلسطین درباره درگذشت مرید البرغوثی نوشت «با رفتن برغوثی، فرهنگ فلسطین و عربی یکی از نشانه‌های خود و نمادی از خلاقیت و و مبارزه فرهنگی ملی فلسطین را از دست داد.» وی در بیانیه مطبوعاتی که به همین مناسبت منتشر شد افزود «البرغوثی از نویسندگان و شاعرانی بود که آثار خلاقانه خود را به دفاع از مساله فلسطین و مبارزات و آرمان‌های ملت فلسطین و قدس، سرزمین و پایتخت همیشگی فلسطینیان اختصاص داد. با آثار منظوم و منثور او حکایت مبارزه ملی فلسطینیان و اندیشه انسانی ماندگار خواهد شد.»

اتحادیه نویسندگان و ادیبان فلسطینی نیز درباره او نوشت «درگذشت شاعر بزرگ ما خسارت بزرگ و دردناکی به بدنه و سیمای فرهنگ عربی و فرهنگ ملی فلسطین وارد کرد. او یکی از شخصیت‌های تاثیرگذاری بود که یافتن جایگزین برایش حقیقتا دشوار خواهد بود.» این اتحادیه در ادامه افزود «البرغوثی همواره فاصله خود را با موسسات و نهادهای فرهنگی و سیاسی رسمی حفظ می‌کرد و یک روشنفکر مستقل و یکی از منتقدان سرسخت پیمان اسلو به شمار می‌رفت.»

البرغوثی در طول زندگی ادبی و حرفه‌ای خود در جلسات شعری متعدد و نمایشگاه‌های بزرگ کتاب در نقاط مختلف دنیا شرکت می‌کرد و در دانشگاه‌های قاهره، آکسفورد، منچستر، مادرید، اسلو و غیره به سخنرانی درباره فلسطین و شعر فلسطینی می‌پرداخت. او در سال ۲۰۱۵ نیز به سمت هیئت داوران جایزه رمان عربی منصوب شد.

مرید البرغوثی در روستای دیر غسانه در نزدیکی رام‌الله فلسطین سال ۱۹۴۴ متولد شد. او در سال ۱۹۶۳ برای پیوستن به دانشگاه قاهره و تحصیل در رشته زبان انگلیسی به مصر سفر کرد و در سال ۱۹۶۷ در سالی که اسرائیل باقی سرزمین‌های فلسطین را اشغال کرد فارغ‌التحصیل شد.

البرغوثی ۳۰ سال را در غربت سپری کرد و نتوانست به فلسطین بازگردد. او بعدها در کتاب معروف خود با عنوان «رام‌الله را دیدم» که به چندین زبان ترجمه شده، نوشت «هیچ غائبی به طور کامل و هیچ چیز به همان شکل سابق خود باز نخواهد گشت». این کتاب روایت بازگشت شاعر فلسطینی بعد از گذشت ۳۰ سال از سفر غربت به وطن خود است که در سال ۱۹۹۷ نیز جایزه ادبی نجیب محفوظ را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد.

البرغوثی در سال ۲۰۰۹ نیز رمانی با عنوان «آن‌جا متولد شدم، این‌جا متولد شدم» منتشر کرد که در واقع ادامه‌ای برای رمان اول او در سفر و دیدار فلسطین بود. او در این کتاب روایت سفر بازگشت خود به همراه تنها پسرش به وطن مادری‌اش را نقل می‌کند. این کتاب در سال ۲۰۱۲ به زبان انگلیسی منتشر شد.

برغوثی همچنین ۱۲ مجموعه شعر نیز منتشر کرد که از جمله آن می‌توان به مجموعه‌های «طوفان و بازسازی آن»( ۱۹۷۲)، «فلسطینی در آفتاب» (۱۹۷۴)، «سرودی برای فقر مسلحانه» ( ۱۹۷۶)، «زمین اسرار خود را بازگو می‌کند»(۱۹۸۷) ، «شعرهای پیاده‌رو»(۱۹۸۰) ، «وقتی همدیگر را ببینیم» (۱۹۹۰)، «منطق کائنات» (۱۹۹۶) و «نیمه‌شب» (۲۰۰۵) اشاره کرد.

کد خبر 585156

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha