یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد حسن کسایی، موسیقی شناس و نوازنده نی به زودی آثار تازه خود را عرضه عمومی خواهد کرد

 که مهم‌ترین آن ردیف موسیقی ایرانی با سه‌تار و آواز و نی خواهد بود

استاد حسن کسایی در گفت وگویی با همشهری‌آنلاین ضمن اشاره به کارهایی که در چند سال اخیر انجام داده گفت: ردیف موسیقی باید ارائه کننده هسته مرکزی هر دستگاه باشد و اضافه کردن و شاخ و برگ دادن به آن کار درستی نیست و این که بعضی‌ها با شاخه شاخه کردن یک گوشه و استفاده از اشعاری با اوزان مختلف در صدد اضافه کردن گوشه‌هایی به ردیف اند ، چندان با روح موسیقی ایرانی و ردیف سازگار نیست و استادانی چون درویش‌خان، صبا و نی داود هم همین گونه می اندیشیدند.

وی در توجیه دیدگاه خود درباره ردیف گفت: در دوره قاجار وقتی شما می‌خواستید به وکیلی یا وزیری نامه‌ای بنویسید، می نوشتید حضرت مستطاب، جلالت مآب، اعظم واجل و بسیاری القاب دیگر را ردیف می کردید تا دو خط نامه بنویسید، اما امروزه می‌نویسید جناب آقای وزیر و حرفتان را در آن می‌زنید. ردیف موسیقی هم همین است و باید حشو و زوائد آن پیراسته گردد.

وی درباره برخی دیدگاه‌ها درباره ردیف موسیقی گفت: متاسفانه برخی ردیف و ردیف‌خوانی را دکانی برای خود کرده‌اند وبه سرکیسه کردن جوانان علاقه‌مند سرگرمند. به این افراد باید از قول سعدی بگویم که: هنر بیار و زبان‌آوری مکن سعدی

کسایی درباره تفاوت ضبط تازه‌اش از ردیف سه تار وآواز با آنچه که چهل سال قبل در رادیو اصفهان ارائه می‌شد، ‌گفت: طبیعی است که دراین چهل سال درک من از موسیقی و ردیف و شعر و نوازندگی و آواز متفاوت با چهل سال قبل است و به همین دلیل این ضرورت را حس کردم که باید دانسته‌هایم در این زمینه را در یک مجموعه ارائه کنم.

پس از این گفت وگوی کوتاه با استاد کسایی که در عین سرحالی و سرزندگی سخن می‌گفت، ‌وی ازما خواست که اطلاعات جزیی درباره کارهای منتشره و در دست انتشارش را با فرزندش در میان بگذاریم و تلفن را به فرزندش محمد جواد کسایی داد.

فرزند استاد کسایی که پی‌گیر مسائل اجرایی وی است درباره ردیف استاد کسایی گفت: پدر دو ردیف نواخته‌اند که اولی به صورت سه تار و آواز است که در 6 سی دی به همراه کتابی که من تدوینش کرده‌ام تا دو ماه دیگر از سوی انتشارات آوای نوین عرضه عمومی خواهد شد.

ردیف دیگر ، ردیف نی استاد است که قرار است در چهار سی دی از سوی موسسه نغمه شهر سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران تا چند ماه دیگر انتشار عمومی یابد.
فرزند استاد کسایی همچنین گفت که تا دوهفته دیگر کار استاد درباره مولانا با عنوان «قصه‌های عشق مجنون» از سوی موسسه نغمه شهر به بازار موسیقی عرضه خواهد شد. در این کار استاد با گروهی دوازده نفره از سازهای کوبه‌ای همراهی می‌کنند.

به گفته جواد کسایی، دو آلبوم گفت وگوی تار و نی (همنوازی استاد با تار شهرام میرجلالی) و دختر گلفروش (با آواز علی جهاندار و تنظیم مهرداد یزدانی) پیش از این به بازار موسیقی عرضه شده بود.

به گفته وی گفت وگویی دکتر ساسان سپنتا با استاد انجام داده‌اند که قرار است به زودی در یکی از جراید تخصصی موسیقی منتشر شود. [سخنان سپنتا علیه برومند و دورینگ]

کد خبر 58507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز