مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

مخزن اسید که با نام مخزن نگهداری اسید نیز شناخته می‌شود، منبع یا محفظه‌ای از جنس پلی اتیلن، کامپوزیت و یا استیل است که برای نگهداری و جا بجایی انواع سیالات قلیایی و مواد اسیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخزن اسید

این مخزن در برابر انواع اسیدهای خورنده همچون: سولفوریک اسید، نیتریک، فسفریک، هیدروکلریک و کلریدریک مقاوم بوده و و در برابر تغییر ویژگی‌ها و خواص منحصربفرد و خورنده‌ی آنها، هیچ واکنشی نشان نداده و بالطبع، هیچگونه مواد شیمیایی و سمی را از خود آزاد نمی‌سازد. از مزایای کاربردی مخزن اسید می‌توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام و طول عمر بالا، دارا بودن استانداردهای بهداشتی، نصب و راه اندازی آسان، عدم نشتی، مقاومت قابل توجه در مقابل سرما و گرما و قابلیت تولید متنوع آن در ابعاد و اندازه‌های مختلف اشاره کرد. اما دیگر ویژگیهای فرمی و ظاهری تانکرهای نگهداری اسید چیست؟

انواع مخزن اسید

مخازن نگهداری سیالات قلیایی و اسیدی از نظر جنس، به ۵ دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

 مخزن اسید پلی پروپیلن

انواع مخزن اسید پروپیلنی دارای قدرت جذب فشار بالایی بوده و بعد از اعمال فشار، این امکان را دارند تا به راحتی به حالت اولیه خود برگردند. پلی پروپیلن همچنین از ساختار شیمیایی خاصی برخوردار است و همین ویژگی موجب می‌شود در دماهای پایین، در برابر اسید سولفوریک غلیظ پایدار باشد. البته که اسید نیتریک غلیظ بر روی ساختار پلی پروپیلن اثری منفی دارد و فقط می‌توان در مدت زمان کوتاهی از آن بهره برد. از پلی پروپیلن می‌توان در ساخت انواع مخزن نگهداری اسید تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد استفاده نمود.

مخزن اسید پلی اتیلن دو جداره

پلی اتیلن از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن به دست می‌آید و دارای ساختار بسیار ساده‌ای می‌باشد. به طور کلی پلی اتیلن در زمره‌ی ساده ترین پلیمرهای تجاری به شمار می‌رود و مخزن اسید پلی اتیلن دو جداره، متداول‌ترین مخزن برای نگهداری محلول اسید سولفوریک می‌باشد؛ چرا که چگالی بالایی داشته و فشار شیمیایی بالایی را تحمل می‌کند. بهتر است از مخزن اسید پلی اتیلن، در فضای باز استفاده شود تا عمر مفید مخزن افزایش یابد و به یکپارچگی مواد آنتی یووی و مواد عایق بکار رفته در ساخت مخزن، کمک شود.

مخزن اسید فایبرگلاس

فایبرگلاس یک ماده پلیمری است که از الیاف شیشه و پشم شیشه در ساخت آن استفاده شده و در ساخت تانکر حمل اسید کاربردهای فراوانی دارد. همچنین بایستی خاطر نشان کرد که فایبرگلاس در برابر خوردگی و دما مقاومت بالایی دارد و از همین رو است که مخزن اسید فایبرگلاس، یکی از بهترین و پایدارترین مخازن برای نگهداری اسیدهای دارای غلظت بالا به شمار می‌آید.

مخزن اسید کربن استیل

کربن استیل در حقیقت نوعی فولاد است که انعطاف پذیری بالایی داشته و به لحاظ استحکامی، دارای سختی زیاد و قدرتمند می‌باشد. مخزن اسید کربن استیل برای نگهداری و ذخیره اسید سولفوریک به مقدار ۱۰٫۰۰۰ گالن به بالا مناسب بوده و البته غلظت‌های پایینتر از ۹۳ درصد، موجب می‌شوند که مخزن استیل کربن با اسید واکنش داده و دچار خوردگی شود! بنابراین در خرید مخزن اسید کربن استیل، به شرایط محیطی، نوع اسید و سیالات قلیایی و همچنین حجم و میزان غلظت آن به شدت توجه نمود. 

مخزن اسید استیل

استیل یا همان فولاد ضد زنگ، آلیاژی است که تشکیل یافته از عناصری چون آهن، کروم و نیکل می‌باشد. مخزن اسید استیل مقاومت و دوام بالایی دارد و به دلیل همین استقامت فوق العاده در برابر سیالات و عناصر خورنده، از تمامی انواع مخازن ضد اسید، گرانتر است. همچنین بد نیست بدانید که انواع تانکر نگهداری اسید، از نظر وزن مخصوص اسید نیز در ۳ دسته مهم قابل تقسیم بندی است که شامل مخزن اسید سولفوریک، مخزن اسید نیتریک و منبع نگهداری اسید سولفوریک می‌باشد.

مخزن اسید سولفوریک

اسید سولفوریک یکی از پرمصرف‌ترین و خطرناکترین اسیدها در صنایع به شمار می‌رود که معمولا در غلظتهای بالا استفاده میشود. برای انتخاب مخزن اسید سولفوریک مناسب، بایستی در ابتدا میزان غلظت اسید را مشخص کرد. در گام بعد، بایستی به اتصالات و جنس مخزن دقت نمود؛ زیرا اسید در تماس با آب، گرما ایجاد کرده و این گرمای تولید شده به مخزن و اتصالات آن آسیب می‌رساند. به همین دلیل مخزنهای پلاستیکی به هیچ عنوان برای حمل اسید سولفوریک مناسب نیستند و در سوی مقابل، مخزن‌های دارای بدنه فلزی با جنس استنلس استیل، به شدت گزینه مناسبی برای حمل اسید سولفوریک محسوب می‌شوند.

مخزن اسید نیتریک

اسید نیتریک یک اسید بی رنگ یا زرد رنگ است که مانند اسید سولفوریک هنگام برخورد با آب، واکنش نشان می دهد و گرمای زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل مخزن اسید نیتریک به هیچ وجه نباید پلاستیکی باشد زیرا به شدت آسیب می بیند. مخزن اسید نیتریک باید فلزی یا استیل باشد تا بدنه آن دچار خوردگی، سوراخ و ترک نشود.

مخزن اسید فسفریک

اسید فسفریک یک اسید غیر سمی است که خاصیت خورندگی دارد و یکی از مواد مورد نیاز و پر مصرف در صنعت می باشد. مخزن اسید فسفریک معمولا از جنس پلی اتیلن یا پلاستیکی است زیرا خورندگی و غلظت اسید فسفریک به اندازه اسید سولفوریک بالا نیست و می توان آن را با مخزن پلی اتیلن جا به جا کرد.

دسته بندی مخازن اسید به لحاظ شکل ظاهری

مخزن ضد اسید از نظر شکل ظاهری نیز به ۴ دسته تقسیم می‌شود:

  1. مخازن افقی که از چند صد تا چند صد هزار لیتر ظرفیت دارند.
  2. مخازن عمودی که البته دارای ظرفیتی مشابه با مخازن افقی دارند.
  3. مخزن مکعبی که چند ده لیتر تا هزار لیتر قابلیت ذخیره سازی در خود را داراست.
  4. و مخازن قیفی که تا چند ده هزار لیتر گنجایش برای ذخیره سازی سیالات قلیایی را فراهم می‌کنند.

سیستمها و اتصالات انواع تانکر نگهداری سیالات اسیدی

همچنین انواع مخزن اسید دارای اتصالات و اجزای مختلفی می‌باشد:

  • دارای لوله ورودی و خروجی با قطر و ارتفاع دلخواه در بدنه خود است.
  • در صورت ترجیح کارفرما، پلکان داخلی و خارجی برای مخزن در نظر گرفته می‌شود.
  • درون آن یک لوله ونت هوا قرار گرفته است که وظیفه هدایت گازها و بخارهای تولید شده را بر عهده دارد.
  • به هنگام نیاز، یک عدد انشعاب سرریز و یک یا چند کف شور درون آن تعبیه می‌شود تا به راحتی قابلیت شستشو را داشته باشد.
  • دارای دیواره های جدا کننده و همچنین پایه نگهدارنده می‌باشد.
  • دریچه بازدید نیز یکی دیگر از اجزای مخازن اسید است که از طریق آن درون مخزن را پاکسازی و یا تعمیر می‌کنند.
  • گیج نما مدرج و ضد اسید از نوع شیشه ای و یا شیلنگی بسته دارد که باعث اطلاع از ارتفاع و فشار مایع درون مخزن می شود.
  • شیر خلاء نیز به هنگام کاهش ارتفاع مایع فشار درون مخزن، هوا را وارد مخزن کرده و خلاء را که باعث آسیب رسیدن به مخزن می‌شود، از بین میبرد.

قیمت مخزن اسید

قیمت مخزن اسید به عوامل زیادی از جمله:

  • جنس بدنه
  • عمودی یا افقی بودن مخزن
  • نوع اسید درون مخزن
  • دانسیته اسید
  • دمای اسید
  • دفنی بودن یا نبودن مخزن
  • اتصالات مورد استفاده قرار گرفته در بدنه مخزن
  • میزان قدرت مخزن در برابر خوردگی
  • و البته ترکیب یا عدم ترکیب اسید با آب

بستگی دارد. در حقیقت برای مخزن اسید نمی‌توان قیمت دقیق و مشخصی تعیین کرد؛ چرا که نگهداری و حمل اسید اهمیت بالایی دارد و این پروسه، کاری حساس و خطرناک است. بنابراین باید در ابتدا تمامی عوامل و پارامترهای عنوان شده بررسی و مشخص شود و سپس مخزن نگهداری اسید انتخاب و قیمت نهایی مخزن اسید آن تعیین گردد. به طور کلی میتوان گفت کمترین قیمت را مخازن پلی اتیلنی داشته و بالاترین قیمت مربوط به مخازن از جنس بدنه کربن استیل می‌باشد.

هلدینگ برتر؛ نامی نیک در تولید مخازن اسید باکیفیت

تانکر حمل اسید، مواد شیمیایی و اسیدی را حمل و جا به جا می کند. این تانکرها به صورت استاندارد دارای ۲ حجم ۲۰ متر مکعب و ۲۲.۵ متر مکعب هستند و معمولا مخزن های آنها از جنس پلی اتیلن درجه یک با دانسیته بالا است. تانکر حمل اسید برای ورود سیال و اسید دارای یک دریچه می باشد و می تواند به طور همزمان ۴ نوع سیال را در مخازن جداگانه حمل کند. تانکر حمل اسید پلی اتیلنی ایمن، کار آمد و مقرون به صرفه است و می توان در موارد زیادی آن را جایگزین تانکر حمل اسید تمام استیل کرد.

از همین رو، هلدینگ صنایع برتر (holding-bartar.com) به پشتوانه طراحان و مهندسان باتجربه و مشاوران کارآزموده و البته انجام صدها پروژه‌ی موفق، آماده‌ی ارائه انواع تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مخزن اسید پلی اتیلنی به تمامی متقاضیان سراسر کشور می‌باشد.

نشانی: تهران، پل مدیریت علامه جنوبی، نبش ۳۶، پ ۲۶، طبقه ۷

تماس:۸۶۱۲۷۲۳۲-۰۲۱

کد خبر 584906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha