دست‌کم ۶۰ نفر در انفجار روز گذشته بیش از ۵۰۰ کامیون و تانکر حامل مواد سوختی در مرز ایران و افغانستان آسیب دیده و مجروح شده‌اند و انتظار می‌رود این آمار بیشتر شود.

انفجار در مرز اسلام‌قلعه افغانستان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، شدت دو انفجار به فاصله زمانی حدود ۳۲ دقیقه در اسلام‌قلعه چنان زیاد بود که از ماهواره‌های ناسا هم دیده شد. انفجار اول ساعت ۱۳:۱۰ به وقت افغانستان رخ داد و زمان دقیق انفجار دوم ۱۳:۴۲ بود. با اینکه مقام‌های محلی افغانستان و ایران از زخمی شدن حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر در همان ساعت‌های ابتدایی فاجعه خبر داده بودند، برخی رسانه‌های غربی آمار زخمی‌ها و آسیب‌دیده‌ها را دست‌کم ۶۰ نفر یا بیشتر برآورد کردند.

یونس قاضی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع هرات، به رویترز گفته است شعله‌های آتش میلیون‌ها دلار خسارت وارد کرده‌اند و برآوردهای ابتدایی از خسارت بیش از ۵۰ میلیون دلاری در همان ساعت‌های اول رخ دادن حادثه حکایت می‌کند. آتش‌سوزی تا پایان شب هم ادامه داشت و مسئولان ولایت هرات را ناچار کرد انتقال برق از ایران را متوقف کنند. به همین دلیل، شهر هرات نزدیک مرز ایران در تاریکی فرورفت. جاده میان هرات و اسلام‌قلعه از مسیرهای خطرناک غرب افغانستان است که مردم منطقه به ویژه شب‌ها در آن رفت و آمد ندارند.

مرز اسلام‌قلعه در ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر هرات قرار دارد و از مهم‌ترین جاده‌های ترانزیتی بین ایران و افغانستان است. دولت ایالات متحده به افغانستان اجازه داده است نفت و فرآورده‌های نفتی خود را از ایران تامین کند و این داد و ستد ذیل تحریم‌های واشنگتن علیه تهران قرار نمی‌گیرد. تصاویر ماهواره‌ای پیش از رخ دادن انفجار ظهر شنبه صدها دستگاه تانکر و کامیون حامل سوخت را در گذرگاه مرزی نشان می‌داد.

کد خبر 584895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha