مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

۱۸ میراث‌ فرهنگی ناملموس استان یزد به ثبت ملی رسید و مراتب ثبت آنها به استاندار ابلاغ شد.

شیوه تهیه نبات یزدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به استاندار یزد، مراتب ثبت ملی ۱۸ میراث ‌فرهنگی ناملموس این استان را به وی ابلاغ و بر هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، تأکید کرد.

علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای به محمدعلی طالبی استاندار یزد نوشت: میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان شیوه قالگری سنتی یزدی به شماره ۲۱۲۴، مهارت پخت کله گیپا به شماره ۲۱۲۵، شیوه ساخت مدال سه لیره به شماره ۲۱۲۶، شیوه تهیه سفیدآب به شماره ۲۱۲۷ مهارت تهیه شیرینی حاجی‌بادوم به شماره ۲۱۲۸ در فهرست ثبت ملی آثار ناملموس ابلاغ می‌شود.

مونسان همچنین در این نامه مراتب ثبت ملی مهارت و شیوه تهیه نبات یزدی (پرده نبات، کاسه نبات) به شماره ۲۱۲۹، شیوه ساخت گوشواره کشکی به شماره ۲۱۳۰، شیوه پخت پلو توکی به شماره ۲۱۳۱ و مهارت تهیه ماقوت به شماره ۲۱۳۲، مهارت تهیه مشتک به شماره ۲۱۳۳، مهارت کشتی‌بافی زرتشتیان به شماره ۲۱۳۴، مهارت پخت غذای سنتی شیرشو در شهرستان اشکدز به شماره ۲۱۳۵ را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ابلاغ کرده است.

شیوه ساخت انگشتر گالو در شهرستان یزد به شماره ۲۱۳۶، نوحه خوانی به شیوه استاد مرحوم حسین سعادتمند به شماره ۲۱۳۷، شیوه سنتی تیزابکاری طلا در یزد به شماره ۲۱۳۸، پوشش زنان زرتشتی به شماره ۲۱۴۰، مهارت منال‌بافی به شماره ۲۱۴۲ جز آثار ثبت شده ای است که وزیر میراث فرهنگی به استاندار یزد ابلاغ کرده است.

در نامه مونسان همچنین استاد محمد حسین متوسلیان، گنجینه زنده بشری در شب‌پری (قطاب یزدی) به شماره ۴۶ که در فهرست ملی نادره‌ کاران؛ حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس در تاریخ سوم تیرماه ۹۹ به ثبت رسیده، به استاندار یزد ابلاغ شده است.

کد خبر 584725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha